• Anonym (Undrar)

Kärlekens Fem Språk??

Hej!

jag har lite frågar av olika anledningar. det är så att av olika anledningar som jag inte tänker gå in på nu läser jag just nu en bok(snart klar) som heter kärlekens fem språk.

i korthet handlar det om en äktenskaps rådgivare som skriver och förklarar att kärleken har 5 pråk. och att anledningen till att många förhållanden börjar knaka ftast som han skriver inom 2 år är att när man kommer ut förälskesen så börjar man tala sitt eget kärlekspråk. och han beskriver även att alla har en s.k kärleks tank som behöver fyllas på regelbunden igenom att ens partner visar kärlken på "mitt" kärleksårk och jag på "hans"

jag har läst nästan klart denna bok och böjar undra..
    är det någon här inne som märkt likande? att ni haft det dåligt? knackligt och sedan kanske gått på familje rådgivning eller så och fått likanande råd att börjar förstå varandra och va som är vikrigt för den andra.

i boken står det även att kärlek är ett val. alltså att jag väljar att göra saker för min partner och han för mig att kärlek ska handla om val inte om tvång. hoppas ni förstår?

jag är normalt en person som sällan gör som reklam eller som böcker eller filmer säger men just denna bok tog mig på sängen. jag känner igen så mycket boken är inte alls tjock och jag har frågat min sambo om han kan tänka sig läsa den.

någon som förstår detta jag skriver?

vi har i vårat förhållande haft det tufft i många perioder och när jga i dag tänker tillbaka på vissa saker så fattar jag inte att vi ens är tillsammans. nu är vi det vi har det "normal" bra det kan bli bättre och det jobbar vi på. anledningar till att det inte varit bra orkar jag itne gå in på det viktiga är att vi beslutat oss tillsammasn för att fortsättta och jobba med våran förhållande (vi har inga barn)

• Svar på tråden Kärlekens Fem Språk??
  • 3 hjärtan

Vi fick den i bröllopspresent, och det är en mycket bra bok. Den har hjälp oss mycket, även om vi inte haft dåligt någon gång, men man brukar se sin partner i ett litet annat ljus när man läst den. nu har jag inte läst den på 1 år, så känner att det snart är dags att göra det igen.

mycket tänktvärd och förnuftig bok. när jag läste den så slogs jag hela tiden av "såklart, självklart har vi olika språk!"

sen tar det ett tag att räkna ut vilket språk man själv talar och sedan vilket språk ens man/hustru talar.

tycker alla borde ha ett ex i hyllan.. är inte heller mycket för såna böcker i stort.. men den här var riktigt bra!

• limaluma

Heter den "Kärlekens 5 språk" ?

• limaluma

Jag tycker även "Män är från Mars, kvinnor från Venus" eller vad den heter... är superbra. Ungefär liknande upplevelse får man av den.... och man får verkligen förståelse för hur olika språk vi har. (fast den handlar väl mest om könens olika språk)

Men kan starkt rekommendera den med. Fick verkligen aha-upplevelser hela boken igenom!

Synd bara att jag inte lyckades få mitt ex att läsa den Jag tror starkt att han skulle fått en annan förståelse för mig om han läst den, och att vi kunnat kämpa på lite till innan vi gav upp med varann.

Jag ska definitivt läsa den bok du rekommenderar TS!

Så är man redo till nästa förhållande

• Anonym

Jag tycker att Kärlekens 5 språk är en jättebra bok att börja tänka vidare utifrån. Den är ju ganska enkel och inte så utförlig i sina teorier men den ger ett annat sätt att tänka.

Vi har haft det slitigt i omgångar sedan barnen kom och nu i våras gjorde vi ett försök och läste den här boken efter rekommendation och pratade om den.

Jag testade att göra en sak utifrån min mans kärleksspråk och han uppskattade det väldigt mycket kan jag säga. I tre dagar efter den händelsen ansträngde han sig som tusan att visa mig uppmärksamhet (mitt kärleksspråk) och jag blev så glad. Det blir verkligen en positiv spiral av det hela. Sedan är det inte så lätt att kämpa på i vardagen för det men jag har fått en förståelse för varför jag känner mig så tom och matt vilket gör det hela lättare att uthärda. Vi har fortfarande inte kommit på ett bra sätt att få in det här kontinuerligt men jag tror att bara genom att ha det i baktankarna kommer man spontant på grejer som man inte tänkt på annars.

Jag vet också att min man hela tiden har kämpat för att visa mig kärlek på sitt eget kärleksspråk och fast att jag har förstått det har jag inte kunnat uppskatta det. Nu när jag vet att det inte är för att jag är en dålig människa som jag känner mig oälskad trots att han gör så mycket för mig, känns det också lättare att förklara vad jag egentligen vill ha.

• Anonym (Undrar)

hur kom ni på vad som var era kärleks spårk?
    jag tycker att några av kärleks spårken är mina inte en utan flera?. min smabo kommer troligen att läsa den... och jag kommer bli glad om han gör det för boken har gett mig mycket och vet att om han läser den kommer den ge honom och oss mycket.

Anonym skrev 2008-06-08 14:06:53 följande:
    Jag tycker att Kärlekens 5 språk är en jättebra bok att börja tänka vidare utifrån. Den är ju ganska enkel och inte så utförlig i sina teorier men den ger ett annat sätt att tänka.Vi har haft det slitigt i omgångar sedan barnen kom och nu i våras gjorde vi ett försök och läste den här boken efter rekommendation och pratade om den. Jag testade att göra en sak utifrån min mans kärleksspråk och han uppskattade det väldigt mycket kan jag säga. I tre dagar efter den händelsen ansträngde han sig som tusan att visa mig uppmärksamhet (mitt kärleksspråk) och jag blev så glad. Det blir verkligen en positiv spiral av det hela. Sedan är det inte så lätt att kämpa på i vardagen för det men jag har fått en förståelse för varför jag känner mig så tom och matt vilket gör det hela lättare att uthärda. Vi har fortfarande inte kommit på ett bra sätt att få in det här kontinuerligt men jag tror att bara genom att ha det i baktankarna kommer man spontant på grejer som man inte tänkt på annars.Jag vet också att min man hela tiden har kämpat för att visa mig kärlek på sitt eget kärleksspråk och fast att jag har förstått det har jag inte kunnat uppskatta det. Nu när jag vet att det inte är för att jag är en dålig människa som jag känner mig oälskad trots att han gör så mycket för mig, känns det också lättare att förklara vad jag egentligen vill ha.
  • Anonym (4)

För mig tog det ett tag att fundera ut det faktiskt. Till sist var det ett språk som sade klick lite mera och när händelsen jag beskrev innan inträffade och min man visade mig personlig uppmärksamhet genom att ställa frågor som visade att han sett mig blev jag helt säker på att tid tillsammans är mitt språk.

Jag funderade även på vad som drog mig till min man från början och vad som drog honom till mig och på så sätt kunde jag identifiera både mitt och hans kärleksspråk på ett ungefär. Min man är fortfarande inte hundra på sitt språk men jag tror snarare att det är dialekten han är osäkert på om du förstår vad jag menar.

• Anonym (Undrar)

förstår dsig precis.. :)

jag ska nog ta och funder lite mera och komma fram till mitt kärlekspråk.

de stod i boken att man kuna ha två kärleks språk men det var ovanligt.. jag kansk eär en sådan? :) vem vet..
    Anonym (4) skrev 2008-06-08 14:15:33 följande:

För mig tog det ett tag att fundera ut det faktiskt. Till sist var det ett språk som sade klick lite mera och när händelsen jag beskrev innan inträffade och min man visade mig personlig uppmärksamhet genom att ställa frågor som visade att han sett mig blev jag helt säker på att tid tillsammans är mitt språk. Jag funderade även på vad som drog mig till min man från början och vad som drog honom till mig och på så sätt kunde jag identifiera både mitt och hans kärleksspråk på ett ungefär. Min man är fortfarande inte hundra på sitt språk men jag tror snarare att det är dialekten han är osäkert på om du förstår vad jag menar.
  • gabbe69

Är det verkligen så svårt för de flesta att ha ett öppet och kommunikativ t förhållande ?

Pratar folk inte med varandra ?

Älskar man någon så gör man väl allt för att visa sin uppskattning och ger sim älskade all uppmärksamhet ?

Så är jag uppfostrad och så gör i alla fall jag och har alltid gjort i mina förhållanden.

• Anonym (Undrar)

en fråga.. har du läst boken?

sedan håller jag med sig visst ska man prata med varandra om man älskar varandra men alla prtar på olia sätt. vissa har lätt för att uttrycka dig andra har itne lika lätt vissa finns inte orden och saker kan bli fel det spelar ingen roll hur man försöker.

man kan tex visa hur mycket uppmärksamhet man vill och klarar av till en människa man älskar men om den personens s.k kärleks språk är tjänster så spelar det ingen roll hur mycket tid man ger personen elle rhur mycket men pratar med dom... det är hjälpen coh tjänsterna som de vill ha svårt att förklara men har du läst boken förstår du...

gabbe69 skrev 2008-06-08 14:19:04 följande:
    Är det verkligen så svårt för de flesta att ha ett öppet och kommunikativ t förhållande ?Pratar folk inte med varandra ?Älskar man någon så gör man väl allt för att visa sin uppskattning och ger sim älskade all uppmärksamhet ?Så är jag uppfostrad och så gör i alla fall jag och har alltid gjort i mina förhållanden.
  • Anonym (4)

Gabbe,

det handlar inte om att man inte pratar med varandra eller att man inte gör allt i sin makt för att visa den andre kärlek. Det kanske man gör men den andre kan inte ta emot det eftersom kärlekskommunikationen sker på ett språk som den andre inte talar.

Vi har hela tiden haft ett öppet samtalsklimat i vårt förhållande och varit goda och nära vänner utöver älskare. Trots det har vårt förhållande tagit sig en ordentlig törn sedan barnen kom och nu är vi mest trötta och sura. Det beror inte på att vi inte älskar varandra utan på att vi inte längre har tid eller ork för det vi hade tid och ork för förut. Vi känner oss tomma inuti eftersom vi lägger så mycket tid på barnen att vi inte orkar ägna varandra tillräcklig uppmärksamhet. Den här boken har hjälpt oss att förstå varför och vad vi kan göra åt det. Det var värt 171 kr, det kan jag lova dig.

• Anonym (Undrar)

boken kostar bara 89 på cdon.com :D

Anonym (4) skrev 2008-06-08 14:30:17 följande:

Gabbe,det handlar inte om att man inte pratar med varandra eller att man inte gör allt i sin makt för att visa den andre kärlek. Det kanske man gör men den andre kan inte ta emot det eftersom kärlekskommunikationen sker på ett språk som den andre inte talar.Vi har hela tiden haft ett öppet samtalsklimat i vårt förhållande och varit goda och nära vänner utöver älskare. Trots det har vårt förhållande tagit sig en ordentlig törn sedan barnen kom och nu är vi mest trötta och sura. Det beror inte på att vi inte älskar varandra utan på att vi inte längre har tid eller ork för det vi hade tid och ork för förut. Vi känner oss tomma inuti eftersom vi lägger så mycket tid på barnen att vi inte orkar ägna varandra tillräcklig uppmärksamhet. Den här boken har hjälpt oss att förstå varför och vad vi kan göra åt det. Det var värt 171 kr, det kan jag lova dig.
  • Anonym (4)

Anonym (Undrar) skrev 2008-06-08 14:33:13 följande:

boken kostar bara 89 på cdon.com :DAnonym (4) skrev 2008-06-08 14:30:17 följande:
    Ånej, jag har blivit lurad
  • Anonym (Undrar)

aj då...
    Anonym (4) skrev 2008-06-08 14:36:04 följande:

Anonym (Undrar) skrev 2008-06-08 14:33:13 följande:
    Ånej, jag har blivit lurad
  • gabbe69

Jo, läst den, tyckte dock att "män är från mars , kvinnor är från venus var bättre", denna kändes mer som en upprepning , fast skriven av en annan människa, på ett annat sätt..same,same, but different. typ.

Men det är bra att den fungerar för er. Grattis.

Svar på tråden Kärlekens Fem Språk??