Kärlekens Fem Språk??
Hej!
jag har lite frågar av olika anledningar. det är så att av olika anledningar som jag inte tänker gå in på nu läser jag just nu en bok(snart klar) som heter kärlekens fem språk.
i korthet handlar det om en äktenskaps rådgivare som skriver och förklarar att kärleken har 5 pråk. och att anledningen till att många förhållanden börjar knaka ftast som han skriver inom 2 år är att när man kommer ut förälskesen så börjar man tala sitt eget kärlekspråk. och han beskriver även att alla har en s.k kärleks tank som behöver fyllas på regelbunden igenom att ens partner visar kärlken på "mitt" kärleksårk och jag på "hans"
jag har läst nästan klart denna bok och böjar undra..
är det någon här inne som märkt likande? att ni haft det dåligt? knackligt och sedan kanske gått på familje rådgivning eller så och fått likanande råd att börjar förstå varandra och va som är vikrigt för den andra.
i boken står det även att kärlek är ett val. alltså att jag väljar att göra saker för min partner och han för mig att kärlek ska handla om val inte om tvång. hoppas ni förstår?
jag är normalt en person som sällan gör som reklam eller som böcker eller filmer säger men just denna bok tog mig på sängen. jag känner igen så mycket boken är inte alls tjock och jag har frågat min sambo om han kan tänka sig läsa den.
någon som förstår detta jag skriver?
vi har i vårat förhållande haft det tufft i många perioder och när jga i dag tänker tillbaka på vissa saker så fattar jag inte att vi ens är tillsammans. nu är vi det vi har det "normal" bra det kan bli bättre och det jobbar vi på. anledningar till att det inte varit bra orkar jag itne gå in på det viktiga är att vi beslutat oss tillsammasn för att fortsättta och jobba med våran förhållande (vi har inga barn)