• Hanah

Varannan timme - hur länge?

Oj vad trött jag blir på att amma... känns inte som att man gör nåt annat ibland. Helt slut, för lillen vill äta ungefär varannan timme dygnet runt, jag hinner ju knappt somna emellan måltiderna på nattan.
    Han är 4 veckor. Förra veckan åt han var 3:e eller va 4:e timme. Jag antar att han växer nu, och att han är törstig pga värmen... men behöver lite uppmuntrande ord!!

Hur ofta äter era små bebisar??

• Svar på tråden Varannan timme - hur länge?
  • Suri

Det är jättebra att han äter ofta nu när det är så varmt. Tänk så istället. Förstår att det är jobbigt på nätterna.

Försök ge honom lite mer än vad han vill ha varje gång, så kanske han nöjer sig längre stunder.

Vi fick in 4 tim rutiner när hon var 6 ca veckor. Men före det ammade jag typ hela tiden vissa perioder.

• Suskiv

Varannan timme är sällan. Räkna med att det kommer att hålla i sig länge.

Min 16 månader äter varannan timme till varje timme nu i värmen. Han föredrar bröstmjölk som törstsläckare framför vatten. Vi erbjuder såklart vatten också.

• Hanah
    Suskiv skrev 2008-06-08 14:21:34 följande:
    Varannan timme är sällan. Räkna med att det kommer att hålla i sig länge. Min 16 månader äter varannan timme till varje timme nu i värmen. Han föredrar bröstmjölk som törstsläckare framför vatten. Vi erbjuder såklart vatten också.
    Oj, varje timme?! Låter extremt ofta... tycker jag.
  • Bonnnie

Har en vän med samma nattproblem! Hon fick höra av sin BM att bebisen inte blir tillräckligt mätt på kvällen eftersom näringsinnehållet är klenare då. Så hon ammar först och ger sedan ersättning på flaska. Resultatet är nu att bebisen vaknar bara 1-2 gånger/natt! Prova och se om din lilla blir mer nöjd! Lycka till!

• Suskiv
    Hanah skrev 2008-06-08 17:07:57 följande:
    Oj, varje timme?! Låter extremt ofta... tycker jag.
    Varför känns det extremt ofta? Han vill ju inte dricka vanligt vatten och vätska måste han ju få i sig ofta iom värmen. 1 gång i timmen är inte så ofta
  • Corze

min tjej e 11 veckor. har varje timme då å då... däremot nätterna funkar bra för oss men på dagrna äter hon rätt ofta nu i värmen vilket jag tycker e bra. Var ett tag då de kunde gå längre mellan men hon har alltid ätit ofta.

Emma 080320
  • Scapula

min son är 10 veckor och jag ammar honom ca varannan timma, även nattetid oftast. helt normalt! har försökt få honom att äta mer vid varje tillfälle för att glesa ut men har inte lyckats, har även provat ge ersättning för bättre mättnad på kvälllen men han kaskadkräks av den.... har nu vant mig och accepterat situationen. gör mig inget att han äter ofta på dagen men nätterna är lite kämpiga.

• Flickan och kråkan

Min pojke är 5½ månad och ammar fortfarande varannan timme Men nu går det snabbt och smidigt - alla inblandade får så att säga bättre kläm på det hela.

Insåg när han var runt 3 månader att vi nog skulle få ha det så här och då kändes det inte längre som något problem. Utgick liksom från det. Nu har vi nyligen börjat med smakisar så så småningom kommer ju den vanliga maten att ersätta amningen allt eftersom - känns bra/skönt samtidigt som ledsamt/vemodigt. Men det är väl så det ska vara.

• LottaKi

Min son ammade oxå varannan timme. Jag kompletterade min amning med ersättning när han blev 4 månader. Då sov han längre.

Min dotter däremot vaknade bara nångång på natten för mat. Jätteskönt!

Håll ut ett tag till det kommer att bli bättre!

• Suneboll

För oss glesades nätterna ut, men på dagen ammade han varannan var 3e timme tills vi började med smakisar...men på natten tog det ca 6tim mellan efter att han var 4 mån....

• Hanah
    Suskiv skrev 2008-06-08 17:53:49 följande:
    Varför känns det extremt ofta? Han vill ju inte dricka vanligt vatten och vätska måste han ju få i sig ofta iom värmen. 1 gång i timmen är inte så ofta
    Nä, jag har bara hört små bebisar som har ätit så ofta, din pojk är ju rätt stor. Det verkar vara vanligare att målen glesas ut ju äldre de blir, menar jag bara...
  • Flickan och kråkan
    Hanah skrev 2008-06-09 15:38:19 följande:
    Nä, jag har bara hört små bebisar som har ätit så ofta, din pojk är ju rätt stor. Det verkar vara vanligare att målen glesas ut ju äldre de blir, menar jag bara...
    Det är faktiskt inte så. Ofta behåller de sin matrytm. Däremot kan det bli glesare om man ger annat - dvs inte helammar.
  • Bobbenn

min dotter äter varannan till varje timme och hon är 2½ månad. Barn är olika och mjölken likaså

Azaah är här! Vår egyptiska prinsessa. Ommi bethabeni aboya behebeni
  • Suskiv
    Hanah skrev 2008-06-09 15:38:19 följande:
    Visst är han relativt stor men det är 30+ ute och han vill knappt dricka vatten. Klart han ammar ofta då. Förövrigt så är det så att de flesta barn fortsätter att amma ofta om de får det.
  • Auroratiger

Det finns barn som vill amma sällan (dvs var tredje-fjärde timme) men det normala är att de vill amma oftare. Jag tror att man ofta har en felaktig bild av det där och tror att var fjärde timme är normalt, när det i själva verket är ovanligt. Men om du tycker det är jobbigt så kanske det kan vara en tröst att veta att de blir mer och mer effektiva och amningen kommer att ta kortare tid så småningom.

Och just nu är det säkert tillväxtperiod i kombination med värmen, som du säger. Det är mycket möjligt att han börjar äta mer sällan igen när det blir svalare. Drick mycket vatten, slappna av och passa på att njut av amningsmyset - en vacker dag har han inte tid att ligga still vid bröstet längre utan vill bara fara runt istället!

• Jennie H

Vår son är 1 månad och äter varannan till varje timme när han är vaken. Men när han sover på dagen är det lite glesare.

Svar på tråden Varannan timme - hur länge?