• TigerLinn

när ska man beskära en syren?

hej..

vi har en syren på gården förr har vi inte brytt oss om rabatten eller buskarna på framsidan ( bor i typ radhus bosrads rätt)
    men nu i helgen har min älskade pappa varit på beösk och hjälpt min älskade sambo att bygga om och ut våan altan så vi kan vara på framsida ute mera på sommaren.. vi har rivit hela rabatten och alla burkar utom en vacker syren.

som jag ville ha kvar för det blir lite insynings skydd m.m.

min fråga är nu HUR och NÄR ska man beskära/klippa ner en syren?

tack på förhand..

• Svar på tråden när ska man beskära en syren?
  • NoMatter
    TigerLinn skrev 2008-06-08 14:19:52 följande:
    hej..vi har en syren på gården förr har vi inte brytt oss om rabatten eller buskarna på framsidan ( bor i typ radhus bosrads rätt)men nu i helgen har min älskade pappa varit på beösk och hjälpt min älskade sambo att bygga om och ut våan altan så vi kan vara på framsida ute mera på sommaren.. vi har rivit hela rabatten och alla burkar utom en vacker syren.som jag ville ha kvar för det blir lite insynings skydd m.m.min fråga är nu HUR och NÄR ska man beskära/klippa ner en syren?tack på förhand..
    www.odla.nu/artiklar/syrener.shtml
    Jag tänker, alltså är jag.........kvinna.
  • Underbara ungar

Tidigt på våren medans det fortfarande är kallt eller efter midsommar när blomningen är över.

Storebror Axel o5o92o * Lillasyster Enya o7o824
  • Underbara ungar

Syrener kan man beskära otroligt hårt. Dom är tåliga!

• TigerLinn

ok läste på länken som NoMatter skickade här tidigare och om jag inte missförstod de som stod så ska man inte skära en syren hårt utan lite varje år... missförtod jag de kanske=

Underbara ungar skrev 2008-06-08 14:46:51 följande:

Syrener kan man beskära otroligt hårt. Dom är tåliga!
  • Underbara ungar
    TigerLinn skrev 2008-06-08 14:48:25 följande:
    ok läste på länken som NoMatter skickade här tidigare och om jag inte missförstod de som stod så ska man inte skära en syren hårt utan lite varje år... missförtod jag de kanske=Underbara ungar skrev 2008-06-08 14:46:51 följande:
    Vi har/hade en syrenberså (stavning??) på baksidan som va vildvuxen så in i röda... Vi kapade ner den från 2-2½ meter till 30 cm ovanför marken. Den växer så fint här nu så. Syren växer som ogräs o sprider sig något enormt.
  • TigerLinn

okej tack.,
    Underbara ungar skrev 2008-06-08 14:56:09 följande:

Vi har/hade en syrenberså (stavning??) på baksidan som va vildvuxen så in i röda... Vi kapade ner den från 2-2½ meter till 30 cm ovanför marken. Den växer så fint här nu så. Syren växer som ogräs o sprider sig något enormt.
  • EMBLA1

Frågade precis en blom-tjej samma sak härom veckan. Efter blomning kan man klippa ner den så mycket som man vill, Den klarar av att jämnas med marken till och med.
    Lycka till

• TigerLinn

okej man kanske ska göra det när den slutat blomma då blir den ännu finare till nästa sommar?? :)

EMBLA1 skrev 2008-06-08 23:25:32 följande:
    Frågade precis en blom-tjej samma sak härom veckan. Efter blomning kan man klippa ner den så mycket som man vill, Den klarar av att jämnas med marken till och med.Lycka till
  • Scraptroll

Jag vet inte hur mycket sanning det ligger i detta men min mamma talade nyligen om för mig att om man beskär syren så kommer det inte lika mycket blommor som om man låter bli.
    Vi har nyligen flyttat och har två vackra blommande syrenbuskar på våran gård medan min mamma har syren som häck och den beskärs nästan varje år för att den ska bli tät och den blommor nästan ingenting

Svar på tråden när ska man beskära en syren?