• Zvartaliljan

Blå/lila läppar och blåaktig hud efter bad...vad är fel??

Så fort min dotter badar i vatten kallare än kroppstemperatur så blir hon på 1 millisekund lila om läpparna och hennes hud får en blåaktig ton.
    Hon har badat ute i pool på trädgården nu flera gånger och då blir hon sån direkt. Fast jag hällt i ljummet vatten i poolen!

När hon badade i havet i fredags så fick hon någon slags "chock", hon blev blå/lila direkt (vattnet hann inte nå henne mer än till midjan) och benen bara vek sig på henne. Jag fick gnugga hennes ben och armar för att få tillbaks färgen. Det var som om all kraft rann ur henne...hon sov 3 timmar i sträck sen efter det!
    Vattnet var ju inte så jättekallt...tror det var ca.24 grader. En massa andra barn badade ju, bl.a dotterns kusiner och de behöll då sina röda fina läppar!

någon som vet vad som kan vara felet?? Någon som har barn som reagerar likadant?

• Svar på tråden Blå/lila läppar och blåaktig hud efter bad...vad är fel??
  • Beckiz86

Ring din barnmorska och kolla med henne :) Annars finns sjukvårdsupplysningen.

• Zvartaliljan
    Beckiz86 skrev 2008-06-08 15:05:12 följande:
    Ring din barnmorska och kolla med henne :) Annars finns sjukvårdsupplysningen.
    jag har diskutterat detta med min barnmorska tidigare...och hon bara avfärdade det o sa att det var "normalt", ville inte skicka någon remiss vidare för att hon "bara" var lite blå om läpparna. Ringde läkaren direkt och hon sa likadant...men varför ser jag då inget annat barn som reagerar liknande??
  • Hägris

Inte så starkt, men min större dotter blir blåaktig runt munnen och så när hon badat jag tror att kroppen drar in blodet=värmen från dom yttre kroppsdelarna och det går över när hon blir varm inlindad en filt.
    Om du är orolig så ring sjukvårdsrådgivningen och fråga dom är bra!

gratisgen.se/ try it!!
  • lurksmulan

Så var jag också när jag var liten. Jag blev blå direkt, och min mamma fick alltid gnugga mig för att jag skulle få tillbaka färgen.
    Jag var kall annars också, mamma brukade få klä på mig i sängen eller torkskåpet (!!) på vintern. Din dotter kanske också är det, och har lite låg kroppstemperatur?

En stor kuk är en klen tröst i ett fattigt hem
  • Zvartaliljan

Jag får nog ringa läkaren imorgon o tjata på att de kollar henne ordentligt...detta är inte direkt det enda problemet hon har...hon har många "små" problem som de avfärdar hela tiden (svårt att andas när hon ligger ner, många urinvägsinfektioner, ständigt småförkyld, går inte upp i vikt m.m) men om man kanske kör ihop allt och gnäller om allt på en gång så kanske de kollar upp henne ordentligt...men jag litar inte ett j*vla piss på läkarna här!

• Maria40

Gissar på att din dotter lätt blir kall, har svårt att hålla värmen i kroppen, så var min dotter.

Det är olika på oss alla vilken förmåga vi har att hålla värmen, en del fryser så fort det är det minsta kallt, andra fryser inte fast det är iskallt.

Är din dotter "spinkig" menar, har hon väldigt lite fett på kroppen, det brukar ju isolera.

• Zvartaliljan
    Maria40 skrev 2008-06-08 15:16:50 följande:
    Gissar på att din dotter lätt blir kall, har svårt att hålla värmen i kroppen, så var min dotter. Det är olika på oss alla vilken förmåga vi har att hålla värmen, en del fryser så fort det är det minsta kallt, andra fryser inte fast det är iskallt. Är din dotter "spinkig" menar, har hon väldigt lite fett på kroppen, det brukar ju isolera.
    hon har inte mycket fett på kroppen nej...hon väger knappt 10kg och är 2år!! (ännu en sak som läkarna avfärdar som att det kommer bli bättre "sen")
    Men det är just när hon badar som hon blir blå...annars kan hon springa omkring i linne när det är kallt! Det är det som är så himla lustigt...

• Nenne 71

Har dom kollat hennes hjärta ordentligt? Inte för att skrämma dig men jag tycker att din dotter behöver kollas ordentligt. Ring bvc imorgon och berätta allt detta och fråga vad dom kan göra. Skriv upp allt så att du kommer ihåg att ta upp det.

• syrra
    TS: ta med foton på dottern före och efter bad och visa hur hon blir. Det är inte normalt att se ut så när man badat en kort stund i 24gradigt vatten.
    När du ringer om en tid ta upp alla symtom och problem samtidigt. Tala om att det är så här och så här och nu får någon titta på henne.
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Maria40

Vatten är kallare (eller varmare) än luft. Det våta kommer närmare inpå kroppen och därför blir vi känsligare mot det.

Jag tror hon växer ifrån det, tills vidare får du se till så hon håller sig till kortare & varmare bad.

Naturligtvis ska du kräva att läkarna gör en riktig undersökning av henne så det inte är något annat problem.

Svar på tråden Blå/lila läppar och blåaktig hud efter bad...vad är fel??