• Nejjah

Åka tåg med tvillingvagn

Åkte tåg häromdagen och kom att tänka på hur jäkla trångt det är egentligen. Är gravid med tvillingar och undrar hur sjuttsingen man gör om man måste åka tåg med dem? en tvillingvagn lär ju inte ens gå att få ombord på tåget om man inte fäller ihop den ? Och det är ju inte så att den är världens lättaste och smidigaste att bära omkring på...

• Svar på tråden Åka tåg med tvillingvagn
  • 76Åsa

Jag tror inte att man får på en tvillingvagn på tåget. Inte på intercity eller x2000 iaf.

• 76Åsa

Jag tror inte att man får på en tvillingvagn på tåget. Inte på intercity eller x2000 iaf.

• Trulsa1985

Tror ni inte?? Det borde inte vara några problem att få på en tvillingvagn på tåget tycker jag, visst det blir lite trångt men vad sjutton, du ska också få åka tåg precis som alla andra...

Det jag kan tänka mig är att det blir jättesvårt på ett SJ tåg där de bara har enkla dörrar och bara har smala gångar... Men på de flesta tåg har de ju vagnar med säten utefter väggarna just för att det ska få plats stora vagnar/rullstolar osv...

• 76Åsa

Mja jag tänkte på att dörrarna är så förbenar smala.
    Jag åkte nyss x2000 till sthlm och min kompis (som inte har tvillingar) skulle ha med sig sin bäbis och vagnen då så klart.
    Det var nätt och jämnt att den gick på. Och då var det ju en enkel vagn.

• 76Åsa

Man kan ju alltid fälla ihop den och bära på den.... om man har bärhjälp.

• Nejjah

Om man är själv så klarar man nog inte av att ha två spädbarn på höfterna och dessutom bära en ihopfälld vagn som är otymplig och väger 14 kilo.

• minatre

Just x2000 och sj tågen är svårt! Men de har alltid en konduktör som kommer av och som man kan be om hjälp med att få på vagnen och barnen.

På övriga tåg ska det inte vara ngt problem, jag är ju skånebo och här åker man mäst öresundståg eller pågatåg och de är handikapps anpassade villket innebär att även en tvillingvagn kommer på utan ngr som hällst problem Har åkt många gånger när jag hade syskonvagnen och det gick alltid bra

• Anki85

jag ´har åkt tåg med vanlig barnvagn, både med intercity och x2000 men det var sista gången jag gjorde det. det finns helt enkelt inte plats för en vanlig barnvagn. jätte trångt...
    väntar även tvilligar men det kommer absolut inte gå att få på en tvillingvagn där

• Malia75

Jag hade inte rekommenderat att åka X2000 eller Intercity, har nyss åkt med ett barn och det var inte lätt att få plats. En tvillingvagn går inte att få in om man inte fäller ihop den och hur ska man klara ta hand om tvillingarna, ev väskor och vagn samtidigt? Man kan INTE lita på att konduktören kan hjälpa till. När jag åkte tåg kom tåget bara ett par minuter innan avgång och man fick snabba sig upp med vagnen. Konduktören var i andra ändan av tåget och visade inga tecken på att närma sig för att hjälpa till.

Svar på tråden Åka tåg med tvillingvagn