• Suck och suck

Jag skulle vilja fixa notskriftsrader på något sätt i Word, Någon som kan klura ut ett sätt?

Alltså om jag bara vill ha fem såna där rader, som man har då man skriver noter,
    skulle jag kunna fixa det på något klurigt sätt i Word? Utan att använda ett notskriftprogram alltså?

• Svar på tråden Jag skulle vilja fixa notskriftsrader på något sätt i Word, Någon som kan klura ut ett sätt?
  • Ann Lee

Skulle du inte kunna göra det i excel? Där kan man ju ändra bredden på cellerna och borde vara relativt smidigt att fixa genom att infoga linjerna. Annars kan du ju göra en tabell i word med samma princip. Detta förutsatt att du inte ska klippa in själva noterna också utan mest ha det som ett papper där du fyller i noterna för hand.

• Skarpa

Annars finns det i Pdf-format på notpapper.se

Beware! You have entered the realm of Juche!
  • Ann Lee
    Skarpa skrev 2008-06-08 20:45:04 följande:
    Annars finns det i Pdf-format på notpapper.se
    Oj vad bra! Varje dag lär man sig något nytt här på FL! Ska genast spara länken!
  • Suck och suck

Alltså NI på fl är HELT underbara!

Skulle du vart här Skarpa så skulle jag ge dig en hel bukett rosor!

Och även hjälpt av dina råd är jag AnnLee.
    Jag vill kunna fixa på något sätt i Word eller Excel också, så TACK: BLOMMOR, BLOMMOR!!!

• Ann Lee

Ja, vissst är det roligt när man får lösningar på sina undringar!

• Skarpa
    Suck och suck skrev 2008-06-09 11:30:04 följande:
    Alltså NI på fl är HELT underbara! Skulle du vart här Skarpa så skulle jag ge dig en hel bukett rosor!Och även hjälpt av dina råd är jag AnnLee.Jag vill kunna fixa på något sätt i Word eller Excel också, så TACK: BLOMMOR, BLOMMOR!!!
    Haha, tack GeneradKyssSkrattande
  • Suck och suck

AnnLee. Du har inga närmre tips hur man kan gå till väga i Word eller Excel för att fixa fem vanliga rader, á là notskriftsrader?

För mig skulle det vara väldigt intressant då jag egentligen vill skriva ihop text med notskriften.

Excel är jag i o f s inte hemma på alls,
    men det vore intressant att få "till något" i Word.

• Skarpa

Här har du annars ett typsnitt som man verkar kunna använda för att skriva noter, så det borde ju funka i word:

www.fontspace.com/david-rakowski/lassus

På tangenterna för 4 och 5 verkar det vara tomma notlinjer, och det finns klaver och lite annat som man kan ha nytta av

• Suck och suck

Oj, Hur går jag till väga då.
    Jag är lite blåst även på Word. Det där är ju bildobjekt,
    Hur rent praktiskt får man in de i ett dokument och sedan skriva text under?

• Skarpa

Du laddar hem typsnittet, packar upp det (det är en .zip-fil, så WinZip eller motsvarande funkar). Installera typsnittet (för mig funkade det att högerklicka och välja "Installera" efter att jag packat upp typsnittet). Sedan öppnar du ett nytt Word-dokument, väljer typsnittet (Lassus heter det), och skriver

Där du laddar hem typsnittet ser du vilka tecken som motsvaras av respektive tangent.

Vill du sedan skriva med vanliga bokstäver under, är det bara att byta typsnitt till något läsbart.

• Suck och suck

Tack så hemskt mycet för den detaljerade beskrivningen . Jag ska dock ta hjälp av min sambo för att realisera det där, för det är för komplicerat för mig.

Men än så länge har jag tomma notskriftsrader per utskrift.
    Inte fy skam att få det gratis.

Sånt här gick man ju och köpte i musikaffärer förut!
    (och min sambo som håller på mycket med musik visste inte ens hur man kunde få ut det på nätet).

Svar på tråden Jag skulle vilja fixa notskriftsrader på något sätt i Word, Någon som kan klura ut ett sätt?