Måla vit garderob med vanlig väggfärg?
Någon som testat att måla sin garderob med vanlig väggfärg? Hur blir resultatet...om det nu ens går?!!
Om inte, vad bör vi ha för färg i så fall?
Någon som testat att måla sin garderob med vanlig väggfärg? Hur blir resultatet...om det nu ens går?!!
Om inte, vad bör vi ha för färg i så fall?
Det beror på vad du har för garderob, om det är laminerad spånskiva så kan det vara en plastyta som gör att färgen inte fäster utan flagar efetr ett tag.
Fråga i färgaffären efter en färg som fungerar, slipa noga först och slarva inte med målartvätten så blir det bäst!
okej, tack för svaret! Får kolla upp vad det är för material på den först och främst innan jag frågar vidare.
Jag målade Billy bokhylla för flera år sen, slippade lite ytan, använde häftgrund, slippat lite, sen akryl 2 ggr. Det blev bra, flaggar inte heller. Häftgrund fäster bättre en akryl, och akryl fäster bättre en väggfärg, samtidigt lättare att hålla rent.
Lingi: Akryl är vattenbaserad lackfärg va? vad kostade häftgrund och vart får jag tag på det billigast?
Billigast vet ej. Jag har Flüggers häftgrund, men jag mins inte vad det kostade. Men deras akryl som jag har hemma torkar 1 dygn, ej favorit så jag brukar köpa Beckers Elegant (ca 160-170 kr ca 1 l), bra täckningsförmåga har den oxå o torkar snabbt, fast 1 vecka behöver man vänta innan man sätter saker på tex en bokhylla, annars bakpapper under.
Beckers finns hos Coop Bygg eller Bauhaus. B kanske bryter oxå denna färgen vet ej. Annars om inte exakt nyans du behöver och du vet hur mycket det går åt, då vanilj ganska lätt att bryta själv, jag gjorde till min hobby halv-1 dl per gång, då behövdes bara några droppar okker akryl från lite färgtyb, så som tempera finns oxå så liten. ( Men tempera inte bra för detta!!! då man behövs sätta bindningsmedel till.) Japp, pigment bättre, men ofta ganska dyrt och stort. Blandar du själv gör på engång så mycket det räcker.
En VIGTIG sak till! Måste tvätta ytan från smuts och fett innan du slippar lite och målar. Smuts bra med Jif, avfettningsmedel ganska billig som jag mins.
Sänken på första bilderna är målade med Beckers antikvitt. Ingår en serie, säng, natduksbord, sekretär, osv...dom andra ej fotad ännu
gabriellas.webalbum.se/
"Akryl är vattenbaserad lackfärg va" Japp
Dom flesta färg blir lite mörkare efter att torkat, räkna in det oxå