• Liloot

HJÄLP! Flagnar bort all min solbränna!

Hej på er!

Kom hem från Turkiet i torsdags och har redan börjat flagna på vissa ställen; axlar, rygg och panna. INTE KUL! Det blir ju vita fläckar.

Går det att stoppa flagningen när det väl har börjat? Hur kan jag förebygga, förutom att smörja massor såklart... Finns det några huskurer?

Tacksam för hjälp

Are you going to the grave with unlived life in your vains?
  • Svar på tråden HJÄLP! Flagnar bort all min solbränna!
  • Liloot
    Svar på #1
    Gjorde en helkroppspeeling på salong innan resan. Ska man göra det efteråt också? Skrubbar man inte bort precis allt då?
  • Bong

Jag brukar smörja in mig med barnolja efter att jag har duschat. Och var noga med att skrubba, skrubba, skrubba och smörja, smörja, smörja...
    Du har ju tur som kommer hem till det här vädret! Det är ju lätt att "bränna" på ett nytt lager!

• sanna88a

jag vet inte men de är väl bätrtre att man skrubbar bort llt än att det blir vitfläckigt

• Nyfiken gul

flagningen beror på att du har bränt huden - det är en brännskada helt enkelt . och för att läka så flagnar huden.
    Det kan du tyvärr inte göra så mycket åt.

• Bong

Om du skrubbar försiktigt med en handske så försvinner inte brännan. Lovar!

• Liloot

Har en peelinghandske hemma, ska prova lite försiktigt med den ikväll.

hmmm.. vilket väder?  Här har det varit 15 grader och mulet hela helgen... suck. Men det kommer väl sol snart hoppas jag.

• sanna88a
    Liloot skrev 2008-06-08 18:12:49 följande:
    Har en peelinghandske hemma, ska prova lite försiktigt med den ikväll.hmmm.. vilket väder?  Här har det varit 15 grader och mulet hela helgen... suck. Men det kommer väl sol snart hoppas jag.
    här är det typ 25 grader men det blåser som attan!:(
  • Bong
    Liloot skrev 2008-06-08 18:12:49 följande:
    Har en peelinghandske hemma, ska prova lite försiktigt med den ikväll.hmmm.. vilket väder?  Här har det varit 15 grader och mulet hela helgen... suck. Men det kommer väl sol snart hoppas jag.
    Ja, använd den varje gång du duschar! Var noga med att smörja in dig ordentligt efteråt bara, gärna innan du är torr.

15 grader och mulet? Tog nog för givet att alla har 29 grader och klarblå himmel såhär på kvällskvisten, precis som jag...
  • ewaku

för att inte flagna så ska du använda solskddsfaktor.. då slipper du bränna dig

• Bong
    ewaku skrev 2008-06-16 22:48:46 följande:
    Inte alltid det hjälper.....
  • Liloot
    ewaku skrev 2008-06-16 22:48:46 följande:
    Smörjde mig mig SPF 40 de två första dagarna, sen 20 resterande dagar... är väldigt känslig, vet inte vad jag kunde gjort annorlunda...
  • ewaku
    Liloot skrev 2008-06-17 10:17:54 följande:
    Smörjde mig mig SPF 40 de två första dagarna, sen 20 resterande dagar... är väldigt känslig, vet inte vad jag kunde gjort annorlunda...
    får jag bara fråga vad du hade för märke på din SPF40
Svar på tråden HJÄLP! Flagnar bort all min solbränna!