• nyår

Ingefära - funkar det mot illamåendet?

Hjälp...
    Ni som mått så där fruktansvärt illa... Funkar Ingfära?
    Läste ngnstans att det ska vara bra mot illamåendet.

Om ja, i vilken form? Rå? i mat? Rå i vatten? som te?

Snälla, just nu skulle jag kunna göra allt för att bli av med illamåendet.

• Svar på tråden Ingefära - funkar det mot illamåendet?
  • filippas

Det fungera för mig, jag hade ingefära i alla fickor...
    Köpte en rot och det räckte ibland att bara lukta på, och ibland fick man liksom bita lite så man fick fram lite smak...
    Skrapa lite med nageln i bland när lukten försvann så det kom färsk lukt igen ha ha ha

• Darla

Fungerade inte på mig tyvärr. Mår fortfarande illa hela tiden, det enda som lindrar är att vila och bland Postafen (men då blir jag så trött efter några timmar). Men allt som är säkert att testa är ju värt det, lyckas du bli av med illamåendet så är det ju underbart! Har hört att det kan vara ingefära i alla dess former, te, ginger ale dryck, ginger cookies, osv. Bara det innehåller naturlig ingefära och inte bara konstgjorda smaktillsattser.

• nyår

Började må dåligt förra veckan (är bara i v.6) men jag var och köpte Ingefära/Lime te på hälsokosten igår men det var så starkt och nästan bränner i halsen.
    Sen köpte jag en rot också som jag skivat ner i en kanna vatten men jag tvungen att blada i några droppar lime för att det skulle vara drickbart.
    Än så länge har det inte hjälpt, men jag har ju bara försökt i 2 dgr så jag får väl ge det en chans.

Och det där med illamåendet är olika, iblad mår jag dåligt bara på förmiddagen och ibland hela dagar.

MrsSmith - ngt annat som funkat för dig?

Postafen, är det receptfritt på apoteket? Finns det ngt annat man inte blir så trött av. Har lite svårt att se hur jag ska klara jobbet annars.

• Majsan70

Jag käkade såna där gammaldags ingefärskarameller o det hjälpte genast mot mitt illamående.

• Darla
    Svar på #3
    Åh vad jag önskar att det fanns en dunderkur! Är i v 10 och hitills så har Postafen varit det enda som hjälpt. (Ja det är receptfritt, vet inte om det finns något annat preparat receptfritt - jag blev rekommenderad av apotekaren). Seabands armbanden hjälper inte heller. Illamåendet finns där hela tiden, ibland bättre ibland sämre, oftast lika men värst på kvällarna. Jag försöker att vila när jag känner mig som sämst, om jag kan lägga mig på sängen ett par timmar så gör jag det och det brukar hjälpa. Men det funkar ju inte på jobbet. Har märkt att jag blir mer illamående då jag är slutkörd, då kväljs jag. Usch. Så det enda jag kan tipsa om är att vila, vila, vila och köp Postafen.

Ja just det, jag brukar suga på hårda mintkarameller med, det hjälper faktiskt!
  • michelodeon

finns ett grönt te som har ingefära och citron, det hjälper oxå tycker jag. köper det på maxi.

*****gravid i vecka 6*****
  • nyår

ok, det är väl bara att prova alla tänkbara mormorskurer och utesluta dem en efter en. Men vila har jag också märkt funkar mkt bra.

De där Ingefärskaramellerna...var hittar jag dem?

Är det ngn som vet varför man rekommenderera Ingefära? Är det lukten eller är det ngt i själva roten som faktiskt gör ngt?

• Majsan70
    nyår skrev 2008-06-08 18:17:48 följande:
    ok, det är väl bara att prova alla tänkbara mormorskurer och utesluta dem en efter en. Men vila har jag också märkt funkar mkt bra.De där Ingefärskaramellerna...var hittar jag dem?Är det ngn som vet varför man rekommenderera Ingefära? Är det lukten eller är det ngt i själva roten som faktiskt gör ngt?
    De gammaldagsa ingefärskaramellerna brukar finnas på marknader eller i gammaldags bodar som gör just såna godisar. Jag vet vart de går o hitta i Göteborg, men mer utförlig än så kan jag inte vara tyvärr.
  • Darla

Jag har hört att ingefära, själva roten alltså, innehåller något som inverkar lugnande på magen och matsmältningen, tydligen så har man använt det mot illamående sedan gammalt. Fast jag vet inte exakt varför det är så, nu blev jag nyfiken, kanske ska wikipedia det

Svar på tråden Ingefära - funkar det mot illamåendet?