• Dino78

Misslyckas alltid med syltkakor - varför?

Varje gång jag försöker mig på att göra syltkakor/syltgrottor eller vad dom nu kallas så blir dom misslyckade. Smaken är det inget fel på men dom ser ju ut som hej kom och hjälp mig!
    jag gör mördeg, rullar liten boll, försöker trycka ut ett hål med fingret - TADA och hela skiten faller i små smulor. Försöker pussla ihop så gott det går och klickar i lite hallonsylt. In i ugnen och så flyter allt ut och det ser för jävligt ut.
    Som sagt - smaken är som den ska - men man kan ju inte bjuda på detta elände!
    Något tips på hur man kan göra?

DIF i själ och hjärta
  • Svar på tråden Misslyckas alltid med syltkakor - varför?
  • Emerun

Mina flyter oxå ut men de faller inte sönder, har du för mkt mjöl i degen kanske? Den ska ju va så kladdig så man nästan inte kan ta i den utan att den kladdar av sig å fastnar på händerna.

• smulan 75

Mer smör eller mindre mjöl googla ksk hittar du något bra recept och du brukar köra efter ett speciellt, kan ju skilja mycket från recept till recept. Lycka till!

• Limefrukt

Du har nog för mycket mjöl. Sen är det viktigt att du rör smöret mjukt (smält absolut inte).
    Köpesylt har en tendens att "explodera" i ugnen, då den innehåller mycket gelatin, så jag kokar alltid egen sylt till mina kakor.
    Här kommer mitt recept:

Hallongrottor ca 13 st.
    200 g smör
    1 dl socker
    1 msk vaniljsocker
    1 tsk bakpulver
    4½ dl vetemjöl
    FYLLNING
    hallonsylt

Gör så här:
    Rör ihop ingredienserna. Rulla till bollar som läggs i pappersformar, tryck till en grop med mjölad tumme i kakans mitt som fylls med sylt. Ugn 175° ca 10 -15 minuter

Lycka till!

• Dino78

Har precis så mycket mjöl som receptet antyder, har testat olika recept och exat samma sak.
    Ska testa med mindre nsäta gång!
    Göra egen sylt? Har ingen aning om hur man gör...ska se om jag klarar av det
    Tack för tipsen!

DIF i själ och hjärta
  • Tussen06

Har ett tips till sylten man ska ha i. Köp sylt på flaska. Bara att klicka i utan att man spiller på plåten eller att det rinner bredvid kakorna. Suveränt!!

• Dino78
    Tussen06 skrev 2008-06-09 00:22:14 följande:
    Har ett tips till sylten man ska ha i. Köp sylt på flaska. Bara att klicka i utan att man spiller på plåten eller att det rinner bredvid kakorna. Suveränt!!
    Den slags sylt jag har, det rinner ut ändå
    DIF i själ och hjärta
  • Dino78
    Le petite moi skrev 2008-06-09 10:48:48 följande:
    Man måste ha marsanpulver i hallongrottor
    Måste? Står inte i receptet. Har du nåt bra recept så hit med det
    DIF i själ och hjärta
  • Le petite moi

Det är samma sak som när jag gör drömmar ofta blir dom platta men ibland lyckas jag få dom så där fluffiga precis som dom ska vara...

Svar på tråden Misslyckas alltid med syltkakor - varför?