• Anonym (orolig)

~ * ~ * Blindtarmsoperation! - vad händer sen?!? * ~ * ~

Hej!
    En vän har opererat blindtarmen. Det var lite komplikationer efteråt, var i sår, rött,svullet o så. Fick byta kompress varje dag. Jag vet att det tar 1- 1½ månad för ett sår att läka. Men efter denna tid 1-1½ mån) kan man "anstränga sig"? Tex lyfta saker (tex bära hem mat) eller sträcka på sig (hänga upp tvätt). Jag har hört att man inte får anstränga sig ett halv år efter operationen. Kan det stämma? Jag vet att det är olika från fall till fall. Vill bara bilda en allmän uppfattning. Hur hade ni det efteråt? Hur länge var ni sjukskriven o kunde ni jobba efter det (med vad)?

Dessa svar är viktiga för mig just nu för att kunna göra planering o ta beslut inför de närmaste månaderna.

Väldigt tacksam för svar!!!  

• Svar på tråden ~ * ~ * Blindtarmsoperation! - vad händer sen?!? * ~ * ~
  • Anonym (ulle)

Nu var jag bara 16 och hade inga komplikationer efter men jag åkte till Hultsfred 3 dagar efter operationen (med läkarnas vetande). Skolan började 2 veckor senare och jag fick inga instruktioner om att jag inte skulle vara med på gympan eller så, möjligtvis kanske att jag skulle vänta med det tills stygnen var tagna men det gjorde de när skolan började.

• malinka2

Oj, jag var ganska snabbt återhämtad, vilade definitivt inte ett halvår! Jag hoppad på kryckor när min blindtarm började bråka så jag fick hålla mej i sängen nån dag sen fanns det inget att välja på än att hoppa på kryckor igen. Nu läkte mitt sår välldigt bra, inga problem så det kankse påverkade mitt tillfrisknande...
    Sen så är det väl skillnad nu när de kan ta ut med titthålsoperation, förr var det nog värre med STORT ärr på magen.

• Anonym

Va sjukskriven 1 vecka efter min OP och
    jag jobbade som lokalvårdare... trodde aldrig ja skulle kunna jobba efter en vecka men det kunde jag, Inga problem.

• Anonym (orolig)

Tack för snabbt svar. Jag är inte säker men jag tror det är "vanlig" operation, inte tithålsoperation. Ärret är inte jätte litet, pekfinger kanske.

(ulle)
    Vilken tur att det gick bra. Tog det lång tid innan det läkte/blev återställd?
    Malinka2
    Oj, fick du kryckor. Låter allvarligt. Denna persona fick inga kryckor att hoppa...

• LondonAnnika

Jag har nyss gjort en blindtarmsoperation, dock var den inte inflammerad men dom kände att dom skulle ta ut den ändå. Jag låg på sjukhus i tre dagar, men hade om jag fått åkt hem redan dag två. Men jag fick order att ta det lugnt i ca en vecka och jag fick inte lyfta mer än 2kg.
    Denna operation gjordes för snart 2 månader sedan

• Anonym (ulle)

Klart Hultsfred gick bra Somnade till en del konserter, sov inte så bra på liggunderlag i tält men annars dansade jag och hoppade, iallafall mot slutet

• flowerLowa

jag gjorde en blindtarns operation när jag var 16, råkade också ut för komplikationer. Fick läggas in på nytt ca en vecka efter operationen eftersom det aldrig blev bättre i ärret och jag hade ont, det visade sej att det fanns en varansamling, så de fick operera mej ännu en gång. jag fick dränering och låg innen en vecka till. var jättejobbigt... aldrig vart med om något så obehagligt som när de drog ur slangen ur magen på mej, kändes som ryggraden skulle följa med,... jdet tog ett tag innan jag hade blivit helt återhämtad.. var int emed på gympan i skolan på ett tag, gick konstant med handen för ärret för det kändes som det skulle trilla ut, tog nog en månad minst innan jag var helt bra.. ingen titthålsoperation för mej, har ett decimeterlångt ärr...

~~Tredje gången gillt?? v 10~~
  • Anonym (ulle)

Fler som kände av ärret vid graviditet? Blev paff när jag väntade första barnet för ibland kunde det göra så ont när det sträckte inne i magen och den gamla ärrvävnaden töjdes.

• Anonym (orolig)
    LondonAnnika skrev 2008-06-08 19:19:34 följande:
    Jag har nyss gjort en blindtarmsoperation, dock var den inte inflammerad men dom kände att dom skulle ta ut den ändå. Jag låg på sjukhus i tre dagar, men hade om jag fått åkt hem redan dag två. Men jag fick order att ta det lugnt i ca en vecka och jag fick inte lyfta mer än 2kg. Denna operation gjordes för snart 2 månader sedan
    Min vän gjorde också  operation för ungefär 2 månader sen. Så du fick inte lyfta tungt (>2kg) ca en vecka efter operationen, har jag förstått rätt? Hur kände du själv, hur lång tid efter op kunde du lyfta utan att det kändes konstigt eller gjorde ont? Läkte det fint? 
  • LondonAnnika

precis, en veckas restrektioner på tunga lyft. Jag mådde förvånadsvärt bra. Efter typ 3 veckor började jag kunna röra mig normalt igen, nu har jag ett fint litet är på ca 2-3 cm som börjar bleka bort!

Vad säger din vän att hon/han inte får göra?

• LondonAnnika
    LondonAnnika skrev 2008-06-08 19:55:18 följande:
    precis, en veckas restrektioner på tunga lyft. Jag mådde förvånadsvärt bra. Efter typ 3 veckor började jag kunna röra mig normalt igen, nu har jag ett fint litet är på ca 2-3 cm som börjar bleka bort!Vad säger din vän att hon/han inte får göra? och jag var sjukskriven i 3 dagar. Blev opererad en tis kom hem en tors och på tisdagen veckan efter jobbade "normal" med lite hjälp tack vare min värdföräldrar
  • Anonym

Att man inte skulle få anstränga sig på ett halv stämmer inte har själv gjort en mycket störbukoprtaion för 2 månder sen skulle dock inte få lyfta och bära tungt första månden men eftersom mitt sår i nte läkt ännu blir det att vänta med tills ess såret är läkt.

Men att tsräcka på sig och hänga tvätt är som sagt var ok och eftesom din vännina desutom gjort en minder oprtaion än jag borde hon få lyfta och bära långt innan mig. För då jag operde galan för två år sedan så var det ok att gör alla vanligt förekomade sysllor i hemmet.

• Anonym (orolig)

Jag är så tacksam för de svar ni har gett. Jag har fått höra olika saker om just det här med läkning o vad man får o inte får göra. jag har hört från andra att han får ABSOLUT inte bära tunga saker, sträcka + div saker inom ½ år. Jag blev väldigt misstänksam mot det. Så jag har frågat runt, men har inte fått nått vettigt svar. Vissa tyckte det var bäst att vara på den säkra sidan, andra säger att det är överdrivet. Jag misstänker att jag har blivit förd bakom ljuset. Om det stämmer vet jag nog anledningen till det.

varför dölja en sån sak kan man undra ....

• Sarah84

Tog bort min -94 då var ja 10 år gammal. Återhämta mig ganska fort, dock e ju en bukoperation inget skoj direkt. ALLT e jobbigt i början. Men de går "över" fort. Inga som hellst "men" efter de. mer än ett litet ärr nedanför troskanten. Nu mer tar de ju den via titthål oftast.
    Dock kan de sträcka/spänna lite i ärret ibalnd, dock väldigt sällan. Men annars inget..

• malinka2

Anonym (orolig) skrev 2008-06-08 19:17:29 följande:

Tack för snabbt svar. Jag är inte säker men jag tror det är "vanlig" operation, inte tithålsoperation. Ärret är inte jätte litet, pekfinger kanske. (ulle)Vilken tur att det gick bra. Tog det lång tid innan det läkte/blev återställd?Malinka2Oj, fick du kryckor. Låter allvarligt. Denna persona fick inga kryckor att hoppa...
    Oj var nog lite oklar *sorry* hoppade inte på kryckor tack vare blindtarmen utan hade oturen att ryka på en blindtarmsoperations medans jag hade foten gipsad efter en annan operation (i foten då )
  • bloss123

hej jag blev opererad 2/12 för blindtarmsinflammation och det va första gången jag blev opererad min fråga är hur lång tid ta de innan man kan gå till baka till sitt liv som man hade innan utan att tänka sig för ? är de någon som har några bra tips på om man har svårt att svälja dom tabletterna man får utan att spy upp dom 

tack på förhand 

Svar på tråden ~ * ~ * Blindtarmsoperation! - vad händer sen?!? * ~ * ~