• Lisa1976

Bebis i öppen motorbåt?

Vi skulle vilja kunna ta med våran snart 2 månaders bebis ut til någon ö i sommar. Vi har en 5 meter lång öppen Ryds-båt. Hur gör man då? Finns det flytvästar för så små barn? Hur sätter man fast dom? Bilbarnstol? Vagninsats?
    Vi tänker bara ge oss ut om det är kav lungt såklart och köra jättelångsamt.

• Svar på tråden Bebis i öppen motorbåt?
  • LuMa

Flytvästar finns.
    När vi har haft så små barn så har dom legat i barnvagnsinsatsen. Har ungarna gillat det så har vi kört som vanligt. Låter snurran mycket så kan man ju alltid sätta på dom bullerskydd.

• Mosie

min syster och sambo var ute med bat, barn och hundar sen de var nyfodda. Det finns flytvastar och sen sov de i en cocoon (barnvagnsinsats typ) och hade horselkapor over oronen for att skydda horseln. Pappa korde och mamma hade babisen vid fotterna tror jag.

• TBS

Det finns särskilda flytvästar för blöjbarn (en vanlig flytväst kan vända babyn upp och ner i vattnet) Tänk på att alltid använda flytväst själv (om du drunknar är ditt barn i princip chanslöst) Fäst ihop din och babyns flytvästar med rep och karbinhakar, så att ni inte kommer ifrån varann om olyckan skulle vara framme.
    Ha en skön sommar och kom ihåg att det är väldigt ovanligt med allvarliga olyckor till sjöss, när det inte finns alkohol med i bilden.

• whole lotta love

Jag vill bara skicka en liten tankeställare: allt handlar inte om att bebisen ska hållas flytande vid en olycka, de är också väldigt temperaturkänsliga och blir snabbt nedkylda om ni skulle bli liggandes i vattnet länge. De har inte alls samma förutsättningar som vuxna...

• fridaa

Vi åker mycket båt med våran lilla tjej och har en baltic bambi väst till henne. Kanon bra! Den sitter bra på henne och är lätt att ta på och av. Tjejen har också provat att bada med den några gånger och hon flyter fint i den. Vi åker inte så långa sträckor med båten så jag eller sambon (beroende på vem som kör båten) brukar ha henne i knät.

• Kajak
    TBS skrev 2008-06-08 19:32:25 följande:
    Det finns särskilda flytvästar för blöjbarn (en vanlig flytväst kan vända babyn upp och ner i vattnet) Tänk på att alltid använda flytväst själv (om du drunknar är ditt barn i princip chanslöst) Fäst ihop din och babyns flytvästar med rep och karbinhakar, så att ni inte kommer ifrån varann om olyckan skulle vara framme.Ha en skön sommar och kom ihåg att det är väldigt ovanligt med allvarliga olyckor till sjöss, när det inte finns alkohol med i bilden.
    jag skulle inte fästa ihop barnet väst med en rep eller så med mig... om jag dunkar så följer barnet med mig, eller så vira repet runt halsen..
    inte så smart.

lika bra låt barnet flyta lite ifrån dig så du kan simma efter strax efter olyckan.
    tror det är mest säkraste för barnet.
Svar på tråden Bebis i öppen motorbåt?