• Anonym (Gravid)

Gravid och nikotintuggummi?

Kan man använda nikotintuggummi vid graviditet? Vad rekommenderar era BM?

• Svar på tråden Gravid och nikotintuggummi?
  • Anonym

Nej, helst ska du inte göra det.
    Det är farligare än att fortsätta röka, enligt studier.

www.lakemedelsverket.se/Tpl/NewsPage____2478.aspx

Försök att dra ner så mycket det bara går på rökandet istället - varje cigarett du kan låta bli är ju bra!

Prata med din barnmorska så kan hon hjälpa dig vidare!

• Teskedsmamman

tuggummi och plåster tillför nikotin nästan konstant i kroppen...

Jag fick rådet av min BM att under 2-3 veckors period använda sugtabletter eller microtab, och sedan utesluta även dessa... Och det gick bra, jag slutade efter det... Det var i min första graviditet...

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • Anonym (Gravid)

Tack för era svar.
    Någon mer?

• Anonym (stina)
    Anonym skrev 2008-06-08 19:44:35 följande:
    Nej, helst ska du inte göra det.Det är farligare än att fortsätta röka, enligt studier.www.lakemedelsverket.se/Tpl/NewsPage____2478....Försök att dra ner så mycket det bara går på rökandet istället - varje cigarett du kan låta bli är ju bra!Prata med din barnmorska så kan hon hjälpa dig vidare!
    Har du läst det du länkade till? Där står ju att det inte går att påvisa att nikotinersättning skulle vara farligare än att röka..
  • Anonym (oxå gravid)

Jag är gravid och tuggar nikotintuggummi. Har tyvärr blivit beroende av dem istället för cigg (var mer än 2 år sedan jag slutade). Skrikandes

Min Bm sa att jag helst skulle dra ner på dem och sen sluta eftersom nikotinet självklart inte är bra för barnet. Rökning skulle dock vara värre har jag förstått i.o.m. att en cigg innehåller mer gifter. Är dock inte säker, det står så olika om man googlar det.Fundersam

Går lite sisådär för min del men jag tar vanliga tuggummin emellanåt och har kunnat trappa ner en hel del på så vis.

Vet inte om du har slutat eller planerar att sluta, oavsett bör du nog se upp med nikotintuggummina under graviditeten. Och självklart - lycka till!

• VulgusProfanum

Nikotinplåster ska man undvika för det tillför nikotin i princip hela tiden i en jämn ström.
    Tuggummi och microtabs är bättre än att röka.
    Det som är viktigt är att man bara tuggar så länge som behovet är akut- och sedan spottar ut tuggummit.
    Du ska alltså inte gå och tugga hela tiden.

Ett superbra beslut av dig att sluta röka under graviditeten!

VulgusProfanum- Your personal entertainer
  • Anonym

Nej det ska du verkligen inte ta! Mycket värre att ta det än att röka eller snus!
    Jag tänkte själv börja med det faktis när jag var gravid och fick de tipset av en bm sen fick jag veta av vänner att man verkligen inte ska ta det!

• VulgusProfanum
    Anonym skrev 2008-07-17 08:21:15 följande:
    Nej det ska du verkligen inte ta! Mycket värre att ta det än att röka eller snus!Jag tänkte själv börja med det faktis när jag var gravid och fick de tipset av en bm sen fick jag veta av vänner att man verkligen inte ska ta det!

Barnmorskan lär ha bättre koll än vad dina vänner har, tror du inte det?

Nikotinplåster ska man absolut inte använda sig av eftersom att det tillför nikotin konstant. Vilket givetvis inte är bra.

Men tuggummi eller microtabs t.ex tillför endast nikotin under en kort begränsad period när suget är som allra störst.

Jämför man det då med cigaretter och snus så är det ett bättre alternativ.

Cigaretter innehåller ju dessutom långt många fler skadliga ämnen än endast nikotin och snus innehåller flera gånger med nikotin än vad en cigarett gör.

Det bästa är givetvis att sluta cold turkey- men om det inte fungerar så kan man använda sig av ovanstående under den första jobbiga perioden.

• Anonym
    VulgusProfanum skrev 2008-07-17 08:25:05 följande:
    Barnmorskan lär ha bättre koll än vad dina vänner har, tror du inte det?
    Nikotinplåster ska man absolut inte använda sig av eftersom att det tillför nikotin konstant. Vilket givetvis inte är bra.
    Men tuggummi eller microtabs t.ex tillför endast nikotin under en kort begränsad period när suget är som allra störst.
    Jämför man det då med cigaretter och snus så är det ett bättre alternativ.
    Cigaretter innehåller ju dessutom långt många fler skadliga ämnen än endast nikotin och snus innehåller flera gånger med nikotin än vad en cigarett gör.
    Det bästa är givetvis att sluta cold turkey- men om det inte fungerar så kan man använda sig av ovanstående under den första jobbiga perioden.
    Haha jo jag trodde att bm hade mycket bättre koll speciellt på såna saker än mina vänner. bm sa att det var bättre att ta nikotintuggumi än att röka. Så jag skulle köpa hem de dagen efter, pratade om de med mina vänner som sa att jag verkligen inte ska göra det för de är värre för bebisen då, och de fattar inte hur bm kunde säga att man fick göra det. Så jag googlade på det och de visade sig att mina vänner som inte har utbildning som bm visste mer än bm
  • VulgusProfanum
    Anonym skrev 2008-07-17 08:29:10 följande:
    Haha jo jag trodde att bm hade mycket bättre koll speciellt på såna saker än mina vänner. bm sa att det var bättre att ta nikotintuggumi än att röka. Så jag skulle köpa hem de dagen efter, pratade om de med mina vänner som sa att jag verkligen inte ska göra det för de är värre för bebisen då, och de fattar inte hur bm kunde säga att man fick göra det. Så jag googlade på det och de visade sig att mina vänner som inte har utbildning som bm visste mer än bm
    Men det är ju just det det inte är
    Dina vänner har fel- så du kan lugnt lyssna på din barnmorska
  • VulgusProfanum
    Anonym skrev 2008-07-17 08:29:10 följande:
    http://www.lakemedelsverket.se/Tpl/NewsPage____2478.aspx

Här är en utvärdering gjord i Sverige av den danska undersökningen där detta först myntades
    Läs den och läs inte bara inledningen
  • Anonym
    VulgusProfanum skrev 2008-07-17 08:48:23 följande:
    Men det är ju just det det inte är Dina vänner har fel- så du kan lugnt lyssna på din barnmorska
    Detta är första gången sen bm sa till mig att det är inte är farligt som jag ser det. Men i nikotintuggumi paket står det att man INTE ska ta det när man är gravid. Jag tycker personligen att det är bättre att röka och trappa ner rökningen än att ta sånt.
  • VulgusProfanum
    Anonym skrev 2008-07-17 08:53:40 följande:
    Detta är första gången sen bm sa till mig att det är inte är farligt som jag ser det. Men i nikotintuggumi paket står det att man INTE ska ta det när man är gravid. Jag tycker personligen att det är bättre att röka och trappa ner rökningen än att ta sånt.
    Nej det ultimata är ju att varken röka eller ta nikotinsubstitut under graviditeten.
    Men ska man titta på det rent krasst så är det farligare för både kvinnan och fostret om kvinnan röker.
    Så av två inte optimala alternativ är nikotintuggummi att föredra. Det orsakar minst påverkan på fostret och det är bättre ur hälsosynpunkt för kvinnan.
  • Anonym
    VulgusProfanum skrev 2008-07-17 08:56:50 följande:
    Nej det ultimata är ju att varken röka eller ta nikotinsubstitut under graviditeten.Men ska man titta på det rent krasst så är det farligare för både kvinnan och fostret om kvinnan röker.Så av två inte optimala alternativ är nikotintuggummi att föredra. Det orsakar minst påverkan på fostret och det är bättre ur hälsosynpunkt för kvinnan.
    Vad lustigt att de kommer nya saker om allt hela tiden. Man blir ju förrvirrad! Hm ja men då ska jag tänka på det om jag blir gravid någon mer gång. slutade inte bra sist och då hade jag faktis slutat röka trots all oro jag hade.
  • VulgusProfanum
    Anonym skrev 2008-07-17 09:02:59 följande:
    Vad lustigt att de kommer nya saker om allt hela tiden. Man blir ju förrvirrad! Hm ja men då ska jag tänka på det om jag blir gravid någon mer gång. slutade inte bra sist och då hade jag faktis slutat röka trots all oro jag hade.

Bra att du slutade att röka

Jag är själv rökare- perioder kan tilläggas- så vet hur svårt det är att sluta.

Men under graviditeterna och amning så har jag hållit uppe.

Jag har använt mig av tuggummi för att sluta och det fungerade bra för mig men det var självklart tufft

Passade på att sticka?! när det blev för jobbigt hihi

Fick faktiskt ihop två filtar trots att jag aldrig någonsin annars brukar sticka.

• Anonym
    VulgusProfanum skrev 2008-07-17 09:09:49 följande:
    Bra att du slutade att röka
    Jag är själv rökare- perioder kan tilläggas- så vet hur svårt det är att sluta.
    Men under graviditeterna och amning så har jag hållit uppe.
    Jag har använt mig av tuggummi för att sluta och det fungerade bra för mig men det var självklart tufft
    Passade på att sticka?! när det blev för jobbigt hihi
    Fick faktiskt ihop två filtar trots att jag aldrig någonsin annars brukar sticka.
    Vad bra att du lyckades sluta. Man får ju ta till sånt som funkar att sluta för en, är så olika för alla personer.

Oj 2 filtar det är bra. :)
    Jag läste ur många böcker fast jag inte läser i vanliga fall. tiden gick lite fortare då
  • kengaa

NATURLIGTVIS INTE!!!
    Bryr du dig inte om barnet du har i magen?
    Att ens tänka på att ta droger med ett barn i magen.........
    JA det är just vad det är en drog.
    En farlig drog dessutom.

• Tanya6

Men skärp dig!

kengaa skrev 2008-07-17 13:59:40 följande:
    NATURLIGTVIS INTE!!!Bryr du dig inte om barnet du har i magen?Att ens tänka på att ta droger med ett barn i magen.........JA det är just vad det är en drog.En farlig drog dessutom.
Svar på tråden Gravid och nikotintuggummi?