Gravid och nikotintuggummi?
Kan man använda nikotintuggummi vid graviditet? Vad rekommenderar era BM?
Kan man använda nikotintuggummi vid graviditet? Vad rekommenderar era BM?
Nej, helst ska du inte göra det.
Det är farligare än att fortsätta röka, enligt studier.
www.lakemedelsverket.se/Tpl/NewsPage____2478.aspx
Försök att dra ner så mycket det bara går på rökandet istället - varje cigarett du kan låta bli är ju bra!
Prata med din barnmorska så kan hon hjälpa dig vidare!
tuggummi och plåster tillför nikotin nästan konstant i kroppen...
Jag fick rådet av min BM att under 2-3 veckors period använda sugtabletter eller microtab, och sedan utesluta även dessa... Och det gick bra, jag slutade efter det... Det var i min första graviditet...
Tack för era svar.
Någon mer?
Jag är gravid och tuggar nikotintuggummi. Har tyvärr blivit beroende av dem istället för cigg (var mer än 2 år sedan jag slutade).
Min Bm sa att jag helst skulle dra ner på dem och sen sluta eftersom nikotinet självklart inte är bra för barnet. Rökning skulle dock vara värre har jag förstått i.o.m. att en cigg innehåller mer gifter. Är dock inte säker, det står så olika om man googlar det.
Går lite sisådär för min del men jag tar vanliga tuggummin emellanåt och har kunnat trappa ner en hel del på så vis.
Vet inte om du har slutat eller planerar att sluta, oavsett bör du nog se upp med nikotintuggummina under graviditeten. Och självklart - lycka till!
Nikotinplåster ska man undvika för det tillför nikotin i princip hela tiden i en jämn ström.
Tuggummi och microtabs är bättre än att röka.
Det som är viktigt är att man bara tuggar så länge som behovet är akut- och sedan spottar ut tuggummit.
Du ska alltså inte gå och tugga hela tiden.
Ett superbra beslut av dig att sluta röka under graviditeten!
Nej det ska du verkligen inte ta! Mycket värre att ta det än att röka eller snus!
Jag tänkte själv börja med det faktis när jag var gravid och fick de tipset av en bm sen fick jag veta av vänner att man verkligen inte ska ta det!
Barnmorskan lär ha bättre koll än vad dina vänner har, tror du inte det?
Nikotinplåster ska man absolut inte använda sig av eftersom att det tillför nikotin konstant. Vilket givetvis inte är bra.
Men tuggummi eller microtabs t.ex tillför endast nikotin under en kort begränsad period när suget är som allra störst.
Jämför man det då med cigaretter och snus så är det ett bättre alternativ.
Cigaretter innehåller ju dessutom långt många fler skadliga ämnen än endast nikotin och snus innehåller flera gånger med nikotin än vad en cigarett gör.
Det bästa är givetvis att sluta cold turkey- men om det inte fungerar så kan man använda sig av ovanstående under den första jobbiga perioden.
Bra att du slutade att röka
Jag är själv rökare- perioder kan tilläggas- så vet hur svårt det är att sluta.
Men under graviditeterna och amning så har jag hållit uppe.
Jag har använt mig av tuggummi för att sluta och det fungerade bra för mig men det var självklart tufft
Passade på att sticka?! när det blev för jobbigt hihi
Fick faktiskt ihop två filtar trots att jag aldrig någonsin annars brukar sticka.
NATURLIGTVIS INTE!!!
Bryr du dig inte om barnet du har i magen?
Att ens tänka på att ta droger med ett barn i magen.........
JA det är just vad det är en drog.
En farlig drog dessutom.
Men skärp dig!