• Anonym

En argbitch är jag nu..

Nån mer som fått ett fruktansvärt humör i samband med graviditet? Alltså mitt humör är helt fruktansvärt! Är i v. 6 nu. Min kille kan verkligen reta gallfeber på mig om han inte skulle hålla med mig tex. Jag kan inte hjälpa det, jag känner hur ilskan bara väller över mig för minsta grej. Min kille tror också att jag nu inte klarar av nånting alls vilket också driver mig till vansinne! Igår stog jag och trasslade upp vattenslangen. Stog och svor ett tag över trasslet, och då kommer han och tar ifrån mig slangen för att hjälpa mig trassla ut den. Jag blev galen. Tror han inte att jag kan trassla ut en vattenslang ens själv? Jag är en väldigt självständig person och verkligen hatar när nån tror att jag inte klarar av saker.
    Min kille kallar mig för sin lilla argbitch nu.Och skrattar åt mig. Vilket såklart får mig galen igen! Vad gör man åt humöret!?

• Svar på tråden En argbitch är jag nu..
  • Anonym

Känner så väl igen, är snart i v 30 och skulle ibland kunna mörda någon. Har skällt på expediter i affären, snäst av klienter, bråkat med maken -inte alls roligt. Känner hur det kryper i skinnet!

• Teskedsmamman

Man försöker och försöker och försöker att inte explodera i alla lägen, man är verkligen en PEST att bo med när man när gravid!

Jag tyckte jag var jämn i humöret när jag väntde min 3:a, maken bara tittar på mig och fnyser när jag frågar

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • Anonym

Jag har två barn sedan tidigare (inte med denna kille) och kan inte komma ihåg att jag var såhär.
    Innan jag blev gravid nu hade jag denna tro: ett behagligt lugn skulle sänkas över mig, jag skulle gå runt och klappa mig på magen och bara le.. vara from och blid mot omgivningen.
    Hur Fan kunde tro det!! Vart fick jag det ifrån? Snacka om totala motsatsen

• MissKaos

Åhh.... HUmöret är speciellt. Det är inte bara honom jag blir arg på... hela världen är så.. så DUM!

• Anonym

Väntar också trean, var inte alls så bitsk vid de andra två, men man är ju tröttare med två barn att ta hand om, tålamodet tryter. Ja, man skulle ju lysa av lycka, en riktig matmor, vart tog det vägen

• Anonym

men varför blir man så där??? Någon som har svaret??

JO jag vet att det har med hormonerna att göra, det har man hört i alla år men någon som vet mera specifikt?? Vilka hormoner är det??? Vad är det i dom som gör att man blir sån???
    Har försökt att få svar på detta tidigare men utan resultat. Alla tycks bara skylle på hormonerna (o visst förstår det till viss del) men som sagt, hade velat ha ett "riktigt" svar.

Om man nu blir sån - vad innehåller hormonerna och varför blir man sån? Vilka hormoner är det?? Någon kunnig där ute??

• MissKaos
    Anonym skrev 2008-06-08 20:25:30 följande:
    men varför blir man så där??? Någon som har svaret??JO jag vet att det har med hormonerna att göra, det har man hört i alla år men någon som vet mera specifikt?? Vilka hormoner är det??? Vad är det i dom som gör att man blir sån??? Har försökt att få svar på detta tidigare men utan resultat. Alla tycks bara skylle på hormonerna (o visst förstår det till viss del) men som sagt, hade velat ha ett "riktigt" svar. Om man nu blir sån - vad innehåller hormonerna och varför blir man sån? Vilka hormoner är det?? Någon kunnig där ute??
    Vem bryr sig så länge man kan skylla på hormonerna???
  • Anonym
    Svar på #7
    Det hade vart intressant att veta - dels pga ren nyfikenhet men även hur mkt av det som stämmer.
    Tidigare har jag alltid skyllt på hormoner, pms mm men istället för att göra det nu så har jag börjat att ta mina känslor på allvar. Oftast så finns det en anledning till varför man blir så där irriterad så istället för att undersöka saken (vilket oftast är jobbigt, då kanske man råkar i konflikt med någong) så skyller man på hormonerna, det e liksom enklast så, å man slipper det jobbiga. sen finns alltså grundproblemet kvar....

Nu säger jag inte att alla funkar på detta sättet....men för mig har det faktiskt varit så.....
  • Anonym

Hittade detta när jag googlade snabbt, förmodligen är det en kombination och en röra av hormoner som gör att man reagerar som man gör:

Hormonomställning i kroppen
    Hormonerna är det som är upphov till de flesta besvär och känningar under en graviditet. Nästan allt kan man skylla hormonerna för: tröttheten, humörsvängningarna, foglossning och till och med sexlusten.

I början av graviditeten så bildas en ökad mängd hormoner både i äggstockarna och i hypofysen. HCG är hormonet som stimulerar äggstockarna att behålla gulkroppen om befruktningen av ägget har skett. Detta hormon produceras enbart i samband med en graviditet och används därför när man fastställer en graviditet genom ett graviditetstest.

Senare i graviditeten övertar moderkakan produktionen av graviditetshormoner och övertar styrningen av hela graviditetsprocessen och fostrets tillväxt. Hormonerna påverkar celler och vävnader i den gravida kvinnans kropp och ger signaler när det är dags för förändringar.

Progesteron och östrogen är de hormoner som styr de flesta förändringarna i din kropp under graviditeten. Östrogen stimulerar livmodern att växa och nya blodkärl att bildas i denna och påverkar även utvecklingen av mjölkkörtlarna i brösten för att man efter graviditeten ska kunna amma sitt barn. Östrogen är ett av kvinnans viktigaste hormonämne. Det gör kvinnor pigga och glada. Det gör också att sinnena blir mer öppna för smak, lukt, ljud och beröring.

Östrogenhalten är som störst under den fertila delen av menscykeln i vanliga fall. Under en graviditet ökar östrogenet till flera hundra gånger så mycket som annars för att avta till normal produktion direkt efter förlossningen.

Progesteronet är det hormon som hindrar livmodern att göra kraftiga sammandragningar under graviditeten. När det börjar närma sig förlossningen så sjunker halterna av progesteron. Detta hormon är också ett av de viktigaste könshormonerna som i samverkan med östrogenet. Progesteron ökar även det till en nivå som ligger flera hundra gånger högre än i normala fall. Progesteronet påverkar också magsäcken och tarmarna så de arbetar långsammare och därför kan man bli trög i magen under en graviditet.

Hormonet progesteron gör också så din blodtillförsel minskar och likaså förbrukningen av syre och glukos. Detta medför att hjärnan fungerar långsammare. Så glömmer du saker och ting så skyll på progesteronet. Det är också skuld till att sexlusten kan minska och viss oro och trötthet kan öka. Samtidigt så kan höga halter av progesteron ge en lugnande effekt.

Mot slutet av graviditeten sätter oxytocinproduktionen i gång. Då framkallar oxytocin värkar och stimulerar mjölkkörtlarna att producera mjölk. Oxytocin används också vid igångsättning för att framkalla just förlossningsvärkar.

Prostaglandin är hormoner som framkallar värkar och mjukar upp livmoderhalsen. Hormonet finns även i sädesvätska (och ricinolja). Prostaglandin används i vissa fall vid igångsättning av förlossning det med.

Relaxin bildas i äggstockarna i slutet av graviditeten, det mjukar upp ledförbindelserna i bäckenet. Det är detta hormonet som är skyldig till att en del får väldigt ont av foglossning under en graviditet.

Det är inte enbart negativa saker som händer på grund av hormonerna som sprudlar i kroppen. En del allergiker, astmatiker och även de som lider av eksem kan till och med må bättre under en graviditet än i vanliga fall. Anledningen till detta är att binjurarna ökar produktionen av kortison.

Endorfin är kroppens eget morfin som gör dig glad och tillfredsställd. De fungerar helt enkelt som kroppens egna smärtstillande och lugnande medel. Endorfinnivån stiger under graviditeten och når en topp under förlossningen.

Adrenalinet bildas liksom kortison i binjuren och är ett stresshormon. Det ger oss styrka när vi är hotade. Rädsla och oro ökar produktionen av adrenalin och kan till och med göra så att en förlossning sätter igång eller så att ett pågående värkarbete avtar .

Efter graviditet och amning försvinner de extra hormontillskotten.

Humörsväningningar
    På grund av de ökade hormonerna i kroppen så skiftar humöret ofta under en graviditet. Det är väldigt vanligt att man blir gnällig och irriterad och reagerar överdrivet på småsaker. Man brukar också känna en osäkerhet eftersom kroppen förändras så snabbt så man inte själv känner igen den. En del kvinnor har aldrig gråtit så mycket som de hör under en graviditet. Det kan också röra sig om oförklarlig svartsjuka som man kanske känner för första gången i sitt förhållande.

Det finns ingen anledning att drabbas av samvetskval över detta. Man är helt enkelt ett offer under hormonerna. Det är däremot viktigt att informera sin närmaste omgivning om hur man känner sig och hur man verkligen mår. Det är ett helt normalt tillstånd även om det kan kännas påfrestande stundvis. En del kvinnor verkar inte alls känna av dessa humörsvängningar.

Det kan också skilja sig från graviditet till graviditet. För att man varit känslig ena graviditeten behöver det inte betyda att man är det nästa och vice versa.

Svar på tråden En argbitch är jag nu..