• Gotlandsunge

Vilken gröt ger ni er 6-månaders?

Vår dotter äter gröt morgon och kväll och ett huvudmål på dagen. Hon får banangröt både på morgonen och kvällen.

Har precis börjat med detta, hon är 6 månader, och nu har hon blivit jättehård i magen. En vännina sa då till mig att det lät konstigt att ge banangröt både morgon och kväll och det var därför hon blev hård.
    Han dock inte prata klart med henne och fråga vad jag ska ge istället. Vad ger ni för gröt?

Tacksam för svar. Blev lite ledsen att jag gjort så min dotter blir hård i magen på grund av min okunnskap i barnmat. Hur ska man veta allt?

• Svar på tråden Vilken gröt ger ni er 6-månaders?
  • metaldark angel

jag tycker att det låter konstigt, vår dotter är oxå 6månader, hon åt en period bara gröt 3 ggr per dag, allt från 4-8 månaders, men magarna fungerar olika antar jag, vi har nå äpple o banan gröt, sen brukar jag även mosa ner en halv banan i gröten,, men kanske hon måste dricka mer? min tös är mycke dålig på att dricka, blir lite me tvång... =0) hoppas de löser sig!

• BenisMamma

Nestles banan/päron gröt får mina tvilling pojkar på 6 mån.

• Riva

Min lilla tjej åt banangröt tidigare och hon var oxå hård i magen. Bytte till mild havregröt som hon äter fortfarande (hon är 8 mån nu) och hon är inte längre hård i magen.

Hopps att det ordnar sig!

• Knoppen79

För det första var inte ledsen för du har inte gjort fel mot ditt barn! Hur ska man vet vilken gröt som är bra utan att prova sig fram?!Man måste helt enkelt prova sig fram och ändra när det inte fungerar precis som du gör!

Vi gav vår son havregrynsgröt (mixade havregryn till pulver med stavmixer), utan salt men med fruktpure av olika smak och lite rapsolja i. Lite olja i maten är bra mot hård mage.

• Sodaspring

Vi ger sempers risgröt med mango och äpple. Den har härlig konsistens och Kian älskar den. Han har inte blivit hård av den. Men jag fick tipset att ge katrinplommonpuré till ett av grötmålen om han blev hård...

ღAnthony jan 06ღKian nov 07ღ
  • Mollan

Jag varierar mellan olika grötar. Just nu är det Hipps persikogröt, nestle' mild havregröt och sempers kvällsgröt. Har han inte bajsat på en dag blir det katrinplommon direkt. Risgrötarna kan de ju lätt bli förstoppade av.

Var inte ledsen för att din tjej blivit förstoppad. Du kan ju inte veta att hon blir förstoppad av banangröten innan du provat att ge den, eller hur? Nu när du vet att hon blir det är du ju dock en klok mamma och försöker ändra på maten så magen fungerar igen. Man behöver inte kunna allt från början!!!

• malinelliot

Hej vännen!
    Testa att blanda i katrinplommon puré, det är toppen för magen. Vi testade de flesta sorterna först. Bara det är från 6mån så funkar det ju!!
    Lycka till!

• slangen

jag ger nestle` mild havre gröt med katrinplommon pure eller mangopure, dottern tycker det är mums! =)

• annne

Jag har provat lite olika. Jag har gett risgröt ett tag och hon är jättehård i magen också, så jag har bytt nu till havregröt (m. päron-banan). Det återstå att se om det blir bättre.. Hon åt denna sorten första gången idag.

• Marie1978

Vi ger mild havregröt (Nestlé) på morgonen och Majs-Havregröt (Semper) på em.
    Jag gillar inte att ge de smaksatta grötarna, tycker bättre om att smaksätta själv med olika frukter/bär. De smaksatta är så sööööta tycker jag och smakar syntetiskt, sonen gillar dem inte heller.

Men jag fick veta av BVC (mammagruppsträffarna) att stoppande är:

Majsvälling/majsgröt
    Risvälling/risgröt
    Morotspuré
    Blåbärssoppa/puré
    Äppelpuré
    Potatispuré

Lösande är:
    Katrinplommon
    Kiwi
    Päron
    Aprikos
    Messmör

Lycka till!

Svar på tråden Vilken gröt ger ni er 6-månaders?