• Mosaik

koppla ur airbag med nyckel?

hej på er!¨
    vi har en passat-04 och har den smarta funktionen
    att man kan koppla ur airbagen på passagerarframsätet med nyckel i handsfacket!
    men har hört på flera håll att de inte ska vara säkert nog för att sätta en bebis i fram.
    varför vågar ww då ha denna funktion om man inte ska kunna använda den fullt ut?
    någon som kopplar ur med nyckel och har sitt barn ifram?
    tycker väl att dom borde gå ut med varningar om det inte e tryggt nog!
    tack för svar

• Svar på tråden koppla ur airbag med nyckel?
  • Miss Lau

Det ska vara säkert enligt ntf men rekomendationen är att man alltid har den urkopplad för att inte glömma bort sig en gång när barnen sitter där.

• sammetrocker

Vi har en sån i våran bil (peugeot 406). Man kopplar ur airbagen me nyckeln. Jag har sonen fram, för som du säger, skulle det va farligt, så skulle dom väl informera om det?

• NISnobben

Vi har också en VW och när vi hade vår kille fram så kopplade vi ur den på verkstaden. Då plockar de bort den lilla sprängladdningen som löser ut airbagen. Kopplar man ur den själv så finns det en liten risk att sprängladdningen löser ur ändå! Anledningen till att den funktionen finns är nog att inte alla länder är lika "noga" med regler för hur man ska resa med barn! (tror jag)

• GeRDiS

Ja har ocförsej en volvo, men när ja frågade min lillebror som e mekaniker på volvo så sa han att man ska inte lita på dem som man bara kopplar i från med nycklar utan man ska lämna in dem på verkstaden så dem kan plocka ut sprängladdningen, för annars kan den lösa ut endå...

• Mammas Jenny

Har själv peugeot 307 och även till denna är det nyckel som kopplar ur airbagen. Jag kollade med bilhandlaren när vi köpte bilen och de sa att där inte fanns några kända fall med att någon airbag utlöst med denna urkoppling.
    Jag frågade även om de kunde koppla ur den på verkstaden men detta var inget de rekomenderade då det inte blir riktigt bra om de skulle koppla in den igen dessutom gäller inte försäkringar efter det att man kopplat ur den på verkstaden.

• Mosaik

tack alla för era svar, tyvärr blev jag inte så mycke klokare då alla svarar olika kanske får ringa björstigs här

• Winnertaco

Airbagen kan lösa ut även om sprängladdningen är bortplockad. Enda sättet att verkligen garantera att den inte löser ut är att plocka bort airbagen, och det får de inte göra.

Så vi har barnet bak, men det kan mycket väl vara jag som bara är för nojjig av mig Dessutom vägrar jag betala 1800 spänn för att de ska plocka bort sprängladdningen med ändå inte kan garantera att airbagen inte löser ut!

• Suskiv

Jag sätter inte en bilstol framför nyckelutkopplad airbag. Visst det finns inga kända fall än. jag vill inte att mitt barn ska vara det första.

Elfel uppstår i bilar. Varför skulle det inte kunna uppstå i airbagsystemet. Vad händer om det börjar brinna?

• sammetrocker

Nog försiktig kan man nog inte vara. Så att stanna hemma är det allra säkraste! Men man vet ju aldrig, huset kan ju börja brinna...

• Munchkin

Sammetrocker: Precis så tänkte jag! Det kan ju ramla en meteroid från himlen när mina barn ligger ute i vagnen. Det finns ju inget känt fall men vill ju inte att mina barn ska vara de första som drabbas

Knubbisen: Vi har en VV Passat från -07 med nyckelavstängning som vi använder. Har en i bak och en i fram (tvillingar). Frågade särskilt om detta på bilfirman och de sa att det var säkert, de lär ju verkligen se till att det är säkert, ingen lär ju vilja åka på skandalen att vara det första bilmärket där en urkopplad airbag smäller!

• FridaT

Min sambo tog reda på om vi kunde lite på att den var urkopplad när man vred om nycklen. Och vi kom fram till att vi skulle göra det. Vi har en passat 06a.

På passat kunde de grarantera och lova att det var lika säkert som att koppla ur den. De hade inga fall där den hade utvecklats trort att nycklen var ur.
    I någon biltidning stod det att man kunde lita på funktionen. Däremot hade efter en urkoppling på en verkstad airbagen utvecklats i alla fall. Som tur är satt det ingen bebis i stolen då. Slarviga bilmekaniker åkte på skadestånd.

Tänk vilken skandal för WW om det inte skulle vara säkert, tror inte de skulle utsätta sig för något sådant!

• mejram

Det enda som är farligt är om man är lite halvsenil och vrider på den i stället för av. Det är därför det rekommenderas att en verkstad ska ta ansvar för urkopplingen - föräldrarna ska inte behöva ta det ansvaret själva. Men den mänskliga faktorn finns ju överallt. Är kudden urkopplad så är den, det gäller bara att vara säker på att den som har kopplat ur den har dubbelkollat både tre och fyra gånger.

Tvåan på gång, BF 23 juli 2008
  • Munchkin

I vår bil lyser alltid det "off" fram på panelen om den är avstängd, är den inte det så lyser inget. Syns alltså alltid oavsett var i bilen man sitter.

• Bubbelbarn

Vi har oxå en Volvo och mannen i huset jobbar själv på Volvo(Bilbolaget).
    Vi har pratat om detta fler gånger förr om hur vi skulle göra, ha stolen fram eller bak.
    Men han skulle aldirg sätta sin dotter i barnstol fram i bilen och bara vrida av airbagen med nyckeln.
    Eftersom det fortfarande går ström till airbagen.
    Bilen "pratar" med airbagen trots att den är frånkopplad med nyckel.
    Så vill ni vara på den absolut säkra sidan så plocka bort hela laddningen!

Mamma till Tindra 060919
  • Miss Lau

Fam Sjölund skrev 2008-06-09 21:56:41 följande:

Så vill ni vara på den absolut säkra sidan så plocka bort hela laddningen!
    Problemet är ju dels att många märken inte gör det och att man ALDRIG kan vara helt säker när det gäller trafik (eller något överhuvudtaget).

Men det har aldrig skett en olycka med en urkopplad airbag och det är trots allt väldigt många som kör omkring med urkopplade airbags nu för tiden. Är man så orolig som din man antar jag att ni inte har tv eller andra saker som relativt lätt kan börja brinna? För det är ju en verklig risk och något som faktiskt drabbar folk på riktigt.
  • Mosaik

på våran passat står de *airbag of* i taket vid lyset när man kopplat ur den, så de e ju inte så lätt att missa...
    tack igen för era svar, kan nog låta dottern sitta ifram ibland med gott samvete, precis som jag kan låta henne sova ivagnen ute ibland, fast jag riskerar att en örn tar henne (har ju kanske aldrig hänt men nån gång blir ju den första)

Svar på tråden koppla ur airbag med nyckel?