• krypsyl

Tävttmedelsfacket på tvättmaskinen...

...är så jävla äckligt upptäckte jag just
    Alldeles svart, geggigt och skitigt. Vad är detta? Mögel? Alger? Hur får man bort det från alla små vrår? Och viktigast av allt: hur undviker man att det blir så igen???

Hjälp!

• Svar på tråden Tävttmedelsfacket på tvättmaskinen...
  • Sodaspring

På bägge mina tvättmaskiner som jag har/haft så har man kunnat ta loss tvättmedelsfacket. Jag brukar skölja av det alt diska det en gång i veckan.

ღAnthony jan 06ღKian nov 07ღ
  • SessanSessan

Ja, det här vill jag jättegärna ha tips på!
    Jag brukar diska ur facken men det blir ju aldrig helt rent och det äckliga kommer alltid tillbaka... Uäck!

• Nyfiken gul

ta bort facket - det går ...

rengör ordentligt under hetvatten och med en borste.

För att undvika fortsatt kladd så se alltid till att tvättmedlet sköljs ur när tvättmaskinen går, gör rent facket efter varje tvätt. torka gärna ur med trasa .

då o då kan man köra en tom maskin och hälla ättika i facket så får man det rent ordentligt.

• krypsyl

Jag brukar ta bort facket och diska, men inte tillräckligt ofta tydligen... Ska bättra mig där kan jag lova!

• SessanSessan

Vad bra tips!

Skölja ur och göra rent efter varje tvätt och tvätta med klorin/ättika ibland ska jag göra i fortsättningen!

• ludenben

här blir med facken grisiga. Har gemensam tvättstuga och de nötter som bor här har inte fattat att sköljmedel ska va i ett fack och flytande tvättmedel i ett. De häller allt i samma...

• RME

Såg i en annn tråd att man kan använda citronsyra, har dock inte provat själv.

• denna där

Jag har inte använt tvättmedelsfacket på över ett halvår och nu sist när jag öppnade det höll jag på att dö av äckel. Tog ut det och lade det i vattenbad som jag öste i citronsyra i. Sedan tog jag en tandborste och borstade rent. nu glänser den. Så nu kommer den ju vara fin och ren i fortsättnigen eftersom jag inte använder tvättmedel eller sköljmedel...

Ge fågeln mat....Ge undulaten mat...
  • Fru U

Man ska helst låta tvättmedelsfacket vara lite öppet mellan tvättningarna, då torkar det ut och inga konstiga saker ska kunna växa där

Live and let live
  • Tjatte

Många gånger har jag övervägt att lägga hela tvättmedelsfacket i diskmaskinen, men inte vågat. Någon som testat? Här är det mest maken som tvättar men han verkar aldrig ens fundera över smutsiga tvättfack eller (ännu värre) filtret på torktumlaren. De gånger jag tvättar ägnar jag typ en halvtimme åt att göra rent maskinen .

• Bodi

NEJ kör det inte i diskmaskin, min syster gjorde det och det gulnade av varmvattnet.

• bellanbus

denna där skrev 2008-06-08 22:32:25 följande:

Jag har inte använt tvättmedelsfacket på över ett halvår och nu sist när jag öppnade det höll jag på att dö av äckel. Tog ut det och lade det i vattenbad som jag öste i citronsyra i. Sedan tog jag en tandborste och borstade rent. nu glänser den. Så nu kommer den ju vara fin och ren i fortsättnigen eftersom jag inte använder tvättmedel eller sköljmedel...
    Vad använder du ist? Sådana där tvättnötter?
  • denna där
    Svar på #14
    bellanbus skrev 2008-06-08 22:40:45 följande:
    denna där skrev 2008-06-08 22:32:25 följande:Vad använder du ist? Sådana där tvättnötter?
    ja precis!
    Ge fågeln mat....Ge undulaten mat...
  • bellanbus

denna där skrev 2008-06-08 22:44:14 följande:

Svar på #14
    ja precis!
    Har du koll på var tråden om tvättnötterna är ?
  • Anna Paulita

Jag använder inte tvättfacket just för att det blir sååå äckligt, kör med flytande tvättmedel i boll. De luktar redan gott så sköljmedel behövs inte tycker jag.

• SessanSessan

Stoppar man nötter och bollar direkt i maskinen då?
    Finns det miljövänliga alternativ?
    Det låter ju toppen att slippa använda tvättmedelsfacket!

• Daimis

Har använt min maskin nu i strax ett år...tvättat ut tvättfacket 3 ggr tror jag, senast idag men inget svart o äckligt... lite lite vitt kvar av tvättmedlet bara...

Däremot har jag haft andra maskiner som fått det där äckliga. För att inte prata om när man hyrde lägenhet.

Kanske har en bra maskin idag??

Svar på tråden Tävttmedelsfacket på tvättmaskinen...