• Liselottang

Det finns nästan inga vegetariska barnmatsburkar!

Blir så trött.

Vi lagar nästan all mat själv till vår son. Dels för att vi tycker att det är kul men också för att det inte finns något annat alternativ!

När vi som idag skulle köpa en burk vill vi helst ha ekologisk mat. Då finns två vegetariska alternativ (för barn som är sex månader), båda pasta, från Hipp. Är det ALLT? Det är ju jättemånga barn som inte äter kött idag, finns det verkligen ingen större efterfrågan?

På ett Ica vi gick in på hade de inte ens ett vegetariskt alternativ. Jag tipsade personalen om det och de tyckte att det är bra att kunder ställer krav på vad som ska säljas i butikerna.

I veckan är vi på resande fot, men det blir till att ta med mixern ändå och laga maten till sonen.

• Svar på tråden Det finns nästan inga vegetariska barnmatsburkar!
  • Busbellan

Jag förstår nog att inte det görs mer vegetarisk barnmat. Min uppfattning är nog att efterfrågan inte är särskilt stor. Har faktiskt själv aldrig träffat på nån bebis som enbart äter vegetarisk mat.

Mamma till Nora, August och Ella
  • Miss Love

Har hittat flera vegetariska med Hipp tyvärr de flesta dock med pasta. Semper och Nestlé har dock väldigt få.

• devega

håller med dig TS, det är inte många rätter man kan köpa färdiga till lillan. och det är väldigt praktiskt de dagar man är på resande fot eller inte hinner laga själv. jag har funderat på att kontakta semper och hipp och fråga om det finns planer på att göra fler vegalternativ.

• Nilla2005

varför skull eni ge bara vegetarisk? Hipp har ju jättemycket, riktigt god, barnmat med kött i.

Hur kan man älska någon så enormt mycket?!
  • devega

kanske för att familjen lever vegetariskt?

Nilla2005 skrev 2008-06-08 21:20:35 följande:
    varför skull eni ge bara vegetarisk? Hipp har ju jättemycket, riktigt god, barnmat med kött i.
  • Nilla2005
    devega skrev 2008-06-08 21:24:34 följande:
    kanske för att familjen lever vegetariskt?
    vad säger alla rekommendationer om att ge så små barn bara veg.mat?
  • devega

det är inga problem så länge man ser till att ersätta köttet med andra proteinkällor. och det är inte särskilt svårt om man själv lever som vegetarian vilket jag gjort i över 10 år. enkelt räknat så ska man ha 1 gram protein per kg.

Nilla2005 skrev 2008-06-08 21:27:47 följande:
  • Nilla2005
    devega skrev 2008-06-08 21:33:13 följande:
    det är inga problem så länge man ser till att ersätta köttet med andra proteinkällor. och det är inte särskilt svårt om man själv lever som vegetarian vilket jag gjort i över 10 år. enkelt räknat så ska man ha 1 gram protein per kg.
     ok, vad ger ni då istället?
  • Wirra
    Nilla2005 skrev 2008-06-08 21:27:47 följande:
    "Vilka näringsämnen riskerar vegetarianer och veganer att få för lite av i sin kost?

Varierad laktovegetarisk kost ger som regel tillräckligt av samtliga livsnödvändiga näringsämnen, så att hela näringsbehovet för en vuxen tillgodoses utan extra vitamintillskott eller liknande.

För barn och ungdomar finns inga invändningar mot en varierad laktovegetarisk kost, men små barn behöver tillskott av D-vitamin enligt de riktlinjer som ges av barnavårdscentralerna. I allmänhet behövs inga andra tillskott för friska barn. Även äldre kan behöva extra D-vitamin. Därför bör man helst välja berikade matfett- och mjölkprodukter."

Hämtat från www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

Jag som fetstilade dock. Och D-vitaminer rekomenderas ju till _alla_ barn  som tillskott i form av ad-droppar från bvc.
    Jag är INTE smart, jag har bara TUR när jag tänker!
  • Mizzz

Jag tror helt enkelt att folk som är vegitarianer/veganer i allmänhet är mer medvetna om vad de äter. Det innebär oxå att de lagar mer mat själva=de efterfråfar ingen burkmat till sina barn=det finns inte mycket att välja bland i butikerna...

Svar på tråden Det finns nästan inga vegetariska barnmatsburkar!