• Anonym (Bedragen)

Utsatt för bedrägeri- någon mer? Vad händer nu då? *förvirrad*

De var såhär att vi handlade i god tro på internet. vi förde över pengarna och nu har vi inte hört av personen eller något.

Polis anmälan är gjord och allting. Vi ska ringa de imorgon och fråga hur det går osv.

Men vad händer mer nu?
    Tar en utredning lång tid?

och de viktigaste av allt- Får jag tillbaka mina pengar igen???

vem är det som beslutar det ?

Någon som fått tillbaka, hur o när osv.. Berätta allt om ni orkar o kan.
    Behöver veta!!

• Svar på tråden Utsatt för bedrägeri- någon mer? Vad händer nu då? *förvirrad*
  • FrökenR

Inte riktigt samma sak men...
    Ett TAXI-bolag drog samma summa på mitt komto med 1 års mellanrum!! Anledningen till att jag upptäckte det var att jag inte åkt taxi under hela min graviditet och efter att lill-kille fötts. Jag har definitivt inte åkt taxi kl 3 på natten när min son var 1,5 månader!!!
    Kontaktade banken som skötte kontakten med TAXI-bolaget. Det hade blivit en polisanmälan för urkundsförfalskning om dom vägrat betala tillbaka.

• snel hest

I 97% av fallen ser du inte dina pengar igen om personen verkligen tänkt lura dig. Att du gjort en polisanmälan är bra, men det kommer strax att läggas ned om du inte ingår i en stor härva av bedrägerier.

• Anonym (anna)

Har också varit i din situation. handlade en digitalkamera på tradera för nästan fyra tusen och sedan fick jag inte den. Detta var nu snart två års sedan och rättegången ska hållas nu i höst då denna person som gjorde de har lurat massa andra också..

Tar en väldig tid på att rättegången ska bli av så du vet det :-/

Och nej jag har inte fått tillbaka mina pengar ännu, måste avvakta tills rättegången varit tyvärr...

• Anonym (a)

Om man betalar med kort får man som regel tillbaka sina pengar snabbt men om man betalat genom att sätta in pengar på någons bankkonto eller så så tar det tyvärr mycket lång tid om man öht får pengarna tillbaka.

• Anonym (anna)

jag betalade via min internetbank men dom kan inte ge tillbaka pengarna förrens han har blivit dömd för brottet ?

Anonym (a) skrev 2008-06-08 21:41:45 följande:

Om man betalar med kort får man som regel tillbaka sina pengar snabbt men om man betalat genom att sätta in pengar på någons bankkonto eller så så tar det tyvärr mycket lång tid om man öht får pengarna tillbaka.
  • Anonym (undran)

Kommer med en liten fråga om det är okej...
    Hur bevisar man att varan inte är skickad? Den kan ju ha kommit bort på vägen?
    Jag sålde en tröja på Tradera för nån månad sedan och skickade den efter en vecka. Personen jag sålde den till påstår att hon inte fått tröjan och säger att jag lurat henne och att hon ska polisanmäla mig. Men jag har ju skickat den!
    Kan man verkligen anmäla när man inte kan bevisa att varan inte är skickad?

• Anonym

Ska man vara säker på att ngt ska komma fram ska man skicka rekommenderat. Men det funkar inte med kläder man köper billigt till barnen på Tradera för då kan man lika gärna köpa dom nya. Dom ag köpt av har skrivit att dom inte ansvarar på postens hantering och det är väl helt OK. Hon kan väl polisanmäla men jag tror inte dom kommer göra ngt när dom inte ens utreder cykelstölder.
    Anonym (undran) skrev 2008-06-08 21:45:56 följande:

Kommer med en liten fråga om det är okej...Hur bevisar man att varan inte är skickad? Den kan ju ha kommit bort på vägen?Jag sålde en tröja på Tradera för nån månad sedan och skickade den efter en vecka. Personen jag sålde den till påstår att hon inte fått tröjan och säger att jag lurat henne och att hon ska polisanmäla mig. Men jag har ju skickat den! Kan man verkligen anmäla när man inte kan bevisa att varan inte är skickad?
  • Anonym
    snel hest skrev 2008-06-08 21:38:25 följande:
    I 97% av fallen ser du inte dina pengar igen om personen verkligen tänkt lura dig. Att du gjort en polisanmälan är bra, men det kommer strax att läggas ned om du inte ingår i en stor härva av bedrägerier.
    Fast det har ju inte med hur många anmälningar som gjorts utan om man kan bevisa vem som är skyldig.
  • mortillsju

Du kan inte få tillbaka din pengar förrän rättegången är över. Då dom fallit över den som bedragit. Är det då sedan att denna person saknar tillgångar får du inte tillbaka dina pengar alls. Tyvärr är det så.

• Anonym
    Anonym skrev 2008-06-08 22:00:49 följande:
    Ska man vara säker på att ngt ska komma fram ska man skicka rekommenderat. Men det funkar inte med kläder man köper billigt till barnen på Tradera för då kan man lika gärna köpa dom nya. Dom ag köpt av har skrivit att dom inte ansvarar på postens hantering och det är väl helt OK. Hon kan väl polisanmäla men jag tror inte dom kommer göra ngt när dom inte ens utreder cykelstölder.Anonym (undran) skrev 2008-06-08 21:45:56 följande:
    Anledningen till att polisen inte utreder sådana brott är att det är civilrättsligt. Avtalsbrott, som inte polisen får rådda i
  • MariaD
    Anonym (undran) skrev 2008-06-08 21:45:56 följande:
    Kommer med en liten fråga om det är okej...Hur bevisar man att varan inte är skickad? Den kan ju ha kommit bort på vägen?Jag sålde en tröja på Tradera för nån månad sedan och skickade den efter en vecka. Personen jag sålde den till påstår att hon inte fått tröjan och säger att jag lurat henne och att hon ska polisanmäla mig. Men jag har ju skickat den! Kan man verkligen anmäla när man inte kan bevisa att varan inte är skickad?
    Klart att hon kan anmäla, hon har ju inte fått varan hon betalat för! Det är ju upp till dig att bevisa att du skickat varan, vilket kan vara lite svårt då man inte skickar rekomenderat brev, men som någon sa: det är ju så dyrt så då kan man ju lika gärna gå o köpa nytt.
    Vi ska få en lilla syster * Mira Bf 5/7 08 *
  • snel hest
    Anonym skrev 2008-06-08 22:02:25 följande:
    Fast det har ju inte med hur många anmälningar som gjorts utan om man kan bevisa vem som är skyldig.
    Visst är det så. Men om den brottsmisstänkte redan förekommer i flera liknande utredningar kan det ju finnas ett samband.
  • Anonym (undran)
    MariaD skrev 2008-06-08 22:08:03 följande:
    Klart att hon kan anmäla, hon har ju inte fått varan hon betalat för! Det är ju upp till dig att bevisa att du skickat varan, vilket kan vara lite svårt då man inte skickar rekomenderat brev, men som någon sa: det är ju så dyrt så då kan man ju lika gärna gå o köpa nytt.
    Jo precis, kan bli svårt att bevisa att jag skickat. Men kom på att jag har faktiskt skrivit i mitt personliga meddelande att jag skickar REK om köparen säger till om det, samt att jag avsäger mig allt ansvar efter att varan är lagd på lådan.
    Har för mig att det står på Tradera att man genom att lägga ett bud godkänner det som står i säljarens meddelande.
  • Anonym

Har också blivit lurad. I mitt fall handlade det om ca 600 kr. Det tog väldigt lång tid efter jag gjort polisanmälan innan jag hörde något, säkert runt ett halvår. Det hade väl ingen större prioritet trots att vi var runt 20 pers som blev lurade av samma säljare. På grund av att personen troligen är ung, saknar inkomst och har begått grövre brott som denna kommer att dömas för så kommer ingen av oss drabbade få tillbaka några pengar....(fick något svårtolkat brev från polisen ang. utredningen).

Nu vet jag inte hur mycket pengar du blev lurad på och har du tur får du tillbaka dem, men jag skulle inte räkna alltför mycket med det utan se det mer som en positiv överraskning om du får tillbaka pengarna.

• Anonym (vi med)
    Anonym (Bedragen) skrev 2008-06-08 21:30:04 följande:
    De var såhär att vi handlade i god tro på internet. vi förde över pengarna och nu har vi inte hört av personen eller något.Polis anmälan är gjord och allting. Vi ska ringa de imorgon och fråga hur det går osv.Men vad händer mer nu?Tar en utredning lång tid?och de viktigaste av allt- Får jag tillbaka mina pengar igen???vem är det som beslutar det ?Någon som fått tillbaka, hur o när osv.. Berätta allt om ni orkar o kan.Behöver veta!!
    Min pojkvän råkade ut för samma sak. Det är nog ett år sedan och jag har då inte hört om någon rättegång eller framsteg i utredningen. Då killen inte längre svarade i telefonen for han hem till honom då ha lyckades ta reda på vart han bodde. Det var ingen hemma, och det låg fullt med post innanför dörren. En massa från kronofogden o inkasso. Så chansen att han ska betala tillbaka några pengar är nog lika med NOLL, även om han blir dömd. Denhär killen hadde flera annonser på blocket med liknande saker, till väldigt bra pris så han har nog lurat många Ledsen
  • MariaD
    Anonym (undran) skrev 2008-06-08 22:12:22 följande:
    Jo precis, kan bli svårt att bevisa att jag skickat. Men kom på att jag har faktiskt skrivit i mitt personliga meddelande att jag skickar REK om köparen säger till om det, samt att jag avsäger mig allt ansvar efter att varan är lagd på lådan. Har för mig att det står på Tradera att man genom att lägga ett bud godkänner det som står i säljarens meddelande.
    Men då ska det väl vara det som gäller? Kan inte tänka mig något annat, men är ju inte 100% säker.........................
    Vi ska få en lilla syster * Mira Bf 5/7 08 *
  • Anonym (Bedragen)

Den SKA vara skickad rekomenderat.

Jag hoppas ju innerligt att det bara har hänt något så det är därför ingen hört av sig. vill så gärna tro på det, fast ja kanske innerst inne VET att det inte är

Blir bara så ledsen...

Och tänker hela tiden. Varför gjorde jag så, varför de , o varför detta...
    BLÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ

• Alexa

Anonym (Bedragen) skrev 2008-06-08 22:39:55 följande:

Den SKA vara skickad rekomenderat.Jag hoppas ju innerligt att det bara har hänt något så det är därför ingen hört av sig. vill så gärna tro på det, fast ja kanske innerst inne VET att det inte är Blir bara så ledsen...Och tänker hela tiden. Varför gjorde jag så, varför de , o varför detta...BLÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
    Men om det skickas rekommenderat så finns det väl ett kollinr att följa?? Och även kvitto..
Svar på tråden Utsatt för bedrägeri- någon mer? Vad händer nu då? *förvirrad*