Primrose skrev 2008-06-10 18:17:57 följande:
Tack, marsed det ska jag göra! Och grattis till din graviditet! Det är ju fantastiskt nog så att kroppen minns även något som hände för sjutton år sedan. Hoppas verkligen att du inte har en "rumpnisse" till på gång.Jag känner mig orolig att de tycker att det är bra att man föder vaginalt för att det kostar så mycket med kejsarsnitt. Sedan vill jag inte behöva råka ut för ett akut kejsarsnitt som, enl. Dinosaurien, kan vara vanligare hos äldre förstföderskor, det känns så riskabelt. Å andra sidan känns en inbokad operation där man skärs upp och sys ihop inte så attraktivt - när det nu finns ett mer "naturligt" sätt att gå till väga på. Och så vill man ju att göra det som är bäst för barnet och om en vaginal förlossning skulle innebära större risk för den lille skulle jag absolut välja kejsarsnitt. Det är inte lätt att veta...!Någon annan med funderingar/råd?
Tack och grattis själv!
Vad jag vet så ÄR det bättre för barnet att födas vaginalt såvida det inte innebär någon fara för barn eller mamma. Anledningen är att bl a att när barnet utsätts för mammans stresshormoner ihop med att lungorna pressas ihop när den passerar genom förlossningskanalen så fungerar andningen bättre efter förlossningen. Dessutom utsätts barnet för mammans alla bakterier och får då en startdos till immunförsvaret. Likaså kan amningen komma igång snabbare vid vaginal förlossning. Detta var vad jag hörde BM berätta på den förlossningsförberedande kursen jag gick. För att inte tala om att snitt ÄR en stor bukoperation med alla dess risker.
Så säger din BM att det inte finns något som hindrar att du föder vaginalt så skulle nog jag iaf välja det. Förstår din oro för ett ev akutsnitt men ett sådant kan det ju bli oavsett ålder...allt går ju inte att förutse.
Numer brukar de rekommendera eller t o m ha som rutin att snitta då det är en "rumpnisse". Men SKULLE nu den här lilla vara det också så skulle jag ändå välja vaginalt såvida allt är ok för det.
Men som sagt....prata igenom det med din BM och gör det som känns mest rätt för DIG!