Kan man ha linser vid alla synfel?
Har funderat på att skaffa linser men undrar om man kan ha det vid alla synfel eller om det finns några synfel man inte kan ha linser?
Vad kostar linser på ett år?
Är det läskigt att sätta i/ta ur linserna?
Har funderat på att skaffa linser men undrar om man kan ha det vid alla synfel eller om det finns några synfel man inte kan ha linser?
Vad kostar linser på ett år?
Är det läskigt att sätta i/ta ur linserna?
Jag är inte 100% på hur det ligger till om alla kan eller inte.
Men jga minns när jag skaffade så hade vi väldiga problem att hitta en sort som passade just mitt synfel.
Kostnaden för mej var nog runt 1200-1300 för ett halvår (månadslinser) Numera köper jag på nätet och dom kostar mellan 8-900 för ett halvår.
Har aldrig tyckt att det känts läskigt på något vis och har aldrig haft problem med att sätta i eller ta ur dom.
Däremot har jag varierat lite med glasögon för jag tycker inte att det är riktigt samma sak med linser. En helt annan syn med mina brills och man kan bli lite trött av att gå med linserna för länge.
Kanske inte är så för alla men jag känner så.
Numera kan de flesta använda linser. Jag har dock misslyckats hittills. Jag har väldigt kupade hornhinnor och därför ganska grav astigmatism, vilket har gjort att linserna snurrar för mycket. Jag har valet att beställa helårslinser, men då kostar de nmgra tusen och fungerar det då inte är det förlorade pengar. Troligen lär de linserna fungera rätt ba, men jag har väldigt höga synkrav tydligen och min hjärna/mina ögon accepterar inte halvdana resultat...
Vad linser kostar varierar väldigt.
Jag tyckte det var obehagligt att ta i/ur linserna deförsta dagarna, sen märktes det inte.
Ja de flesta kan ha linser.. Men som redan är sagt så KAN Det va svårt att få en perfekt synskärpa om man har tex mycket astigmatism.
En vanlig torisk månadslins kostar ca 1500:-/halvår.
Man kan inte korrigera astigmatism med kontaktlinser men i övrigt kan man korrigera allt, det finns t o m progressiva linser nu.
Vad det kostar beror på vilken typ av linser du vill ha. Jag har engångslinser och betalar ca 1700 kr i halvåret men det är det värt! Hade månadslinser förr.
Jag har mina linser i från morgon till kväll och har haft så i 15 år och det känns hur bra som helst!
Läskigt? Nej, bara första gången.
Southern Belle skrev 2008-06-08 22:31:15 följande:
jo då man kan korrigera astigmatism med linser.
Southern Belle skrev 2008-06-08 22:31:15 följande:
De flesta synfel kan man korrigera med linser, även astigmatism som tom är ganska grav.
Sen är det olika hur man accepterar synskärpan och komforten.
Finns vissa synfel som bara finns i vissa sorts linser, men prata med en optiekr som vet vad du har för glasögon så får du korrekta råd där.
Kostnaden är olika hos olika optiker och beror på vilken sorts lins du ska ha osv.
Köper man på nätet blir det liiiiite billigare men det man sparar mest på är undersökningen, vilket är dumsnålt.
Det är ju den som garanterar att ögonen är friska nog att ha linser och ska göras 1g/år.
vad har du för brytningsfel?
Dagslinser är svårare då dem bara görs i 2 olika gradlägen.
Southern Belle skrev 2008-06-08 22:36:06 följande:
Southern Belle skrev 2008-06-08 22:36:06 följande: