• snufflan

Jag låter mitt barn (högst 6 år) se...

Blir lite nyfiken hur folk egentligen tycker om barn och filmer.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Jag låter mitt barn (högst 6 år) se...
  • Dino78

Jag kommer låta mitt barn se de filmer JAG tycker passar.
    Scary Movie t ex var det 11 år på, den skulle jag gärna sett 15 år på.
    Sen finns det filmer som är jättebra och roliga för barn, men som det är15 år på.
    Stirrar mig inte blind på åldersgränsen, har jag sett filmen och vet vad det rör sig om bestämmer jag om hon får eller inte får se filmen.
    Vad gäller filmer som verkligen riktar sig till äldre och därmed har 15 årsgräns kommer mitt barn INTE få se innan hon är 12-13 år iaf.
    minns hur skiträdd man blev själv när man såg Maskarna som 10-åring

DIF i själ och hjärta
  • Dino78
    Pochahontas skrev 2008-06-08 22:55:48 följande:
    Vad sjutton är maskarna?
    En skräckfilm om maskar! Invasion av massa maskar somåt upp folk. Folk hade ju pippi i slutet på 70 och början på 80-talet att göra filmer om djur. Kommer ihåg att jag såg Grodorna oxå! Alligator kom då...och massa ormfilmer. Såg alla som barn, älskade det Var skiträdd men iaf!
    Minns en scen i maskarna när nån duschar och istället för vatten kommer det maskar. Och så nån som är i en roddbåt och massa maskar kommer. Nån gömmer sig i en byrålåda med.
    Har inte sett filmen på typ20 år men minns såväl detta än idag.
    DIF i själ och hjärta
  • denna där

Om det är en film med högre åldersgräns så vill jag ha sett den innan alt. kolla med barnen första gången dom ser den.

Ge fågeln mat....Ge undulaten mat...
  • ucka

Är lite fånig när det gäller det där för att jag vet att min Emma (snart sex år)blir väldigt rädd.

Jag vill ha sett filmerna alt. se de tillsammans så jag vet vad som är kul och vad som bara är läskigt. Många otäcka scener även i barntillåtna filmer!

(röstade på alternativ ett) 

• evita

har en 4,5-åring som sett några filmer med gräns 7 år... men BARA så länge det finns nån vuxen som sitter med...

• Babusjka

Allt utom Teletubbies!

Nej, men ärligt. Jag kollar mer på innehållet än åldersgränser.
    Jag har t.ex alla Disneyfilmer, och vissa får 2,5 åringen kika på, andra inte.
    Hitta Nemo t.ex är ju harmlös, däremot draken i Törnrosa blir t.o.m jag rädd för.

• Balehead
    Babusjka skrev 2008-06-09 01:14:37 följande:
    Allt utom Teletubbies! Nej, men ärligt. Jag kollar mer på innehållet än åldersgränser.Jag har t.ex alla Disneyfilmer, och vissa får 2,5 åringen kika på, andra inte.Hitta Nemo t.ex är ju harmlös, däremot draken i Törnrosa blir t.o.m jag rädd för.
    Håller med dig i stort, men tycker nog att scenen i början där Nemos mamma och alla ägg blir uppätna av barracudan är ganska skrämmande för ett barn. Jag lät ett par treåringar se Bambi en gång, för gulligare än så kunde jag inte tänka mig. Resten av veckan (!) kom de till mig och frågade "Dog mamman?", och jag fick världens sämsta samvete. Det är inte alltid lätt att förutspå vilka filmer som är hemska. Med det inte sagt att jag tycker att man ska bädda in barnen i en bomullsvärld...
  • Miss Lau

Filmer som jag tycker är lämpliga, oavsett åldersgräns. Men jag tror ärligt talat inte att min 8 åring sett en enda film med 11 årsgräns? Ingen jag kan komma på iallafall. Och 2,5 åringen har garanterat inte sett någon film som inte är barntillåten.

• alvaereva

jag ska ha godkänt alla filmer min dotter kommer att få titta på när hon är såpass liten.
    till att börja med blir det nog bara disney, astrid lindgren och "fem myror" och andra klassiker som doctor snuggles och kalles klätterträd och sånt. sen får man väl avancera allteftersom man ser att barnet är moget att ta in nytt. alla disney och astrid lindgren är inte så bra när barn bara är sex år. typ mio min mio var jag vettskrämd för när jag var sju. och det fanns stunder jag blundade i många barnfilmer.
    dessutom, om mitt barn är högst sex år så blir det inte mycket tv alls till att börja med. till vardags räcker det med bolibompa och på helgen kanske en eller två filmer.

• Linda1976

Det bedömmer jag från fall till fall, eller rättare sagt: från film till film.

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Babusjka
    Balehead skrev 2008-06-09 07:28:30 följande:
    Håller med dig i stort, men tycker nog att scenen i början där Nemos mamma och alla ägg blir uppätna av barracudan är ganska skrämmande för ett barn. Jag lät ett par treåringar se Bambi en gång, för gulligare än så kunde jag inte tänka mig. Resten av veckan (!) kom de till mig och frågade "Dog mamman?", och jag fick världens sämsta samvete. Det är inte alltid lätt att förutspå vilka filmer som är hemska. Med det inte sagt att jag tycker att man ska bädda in barnen i en bomullsvärld...
    Ja, den spolar jag förbi faktist.
    Jag sitter alltid med när hon kikar på Disneyfilmer, just för att de flesta innehåller scener som barn kan reagera på. Ibland räcker det med att prata, ibland spolar vi förbi.
    Ska hon kika ensam så blir det Nicke Nyfiken eller nåt sånt.
  • Mithera

Följer de rekommenderade åldersgränserna så som de tillämpas på bio allt som oftast. 15-års gränsen har jag varit stenhård på. Det finns en anledning till att gränserna är satta...

• Angel 1982

Jag vill se innehållet i filmen innan jag bestämmer mig.

Alla astrid-lindgren filmerna får de se om de vill, men i tex Madicken så finns det en scen med ett spöke,och min 3åring lämnar rummet när hon vet att den scenen ska komma

• snufflan

Kul med alla tänkvärda svar!

De flesta verkar vara engagerade vad gäller vad deras barn ska få se.
    Även om alla inte tänker likadant, så verkar de flesta ha tagit ett medvetet beslut.

Själv håller jag inte stenhårt på åldersgränserna, men jag jag har en klar och tydlig bild av VAD mina barn får se och inte.

Och går efter detta.

Svar på tråden Jag låter mitt barn (högst 6 år) se...