Ni med barn som haft navelbråck....
...när gick den tillbaka? Samt fick h*n mycket löst skinn vid naveln och om så var fallet får man göra den sortens "skönhetsoperation" kostnadsfritt?
...när gick den tillbaka? Samt fick h*n mycket löst skinn vid naveln och om så var fallet får man göra den sortens "skönhetsoperation" kostnadsfritt?
haha.. Skonhetop? Nej sa allvarlig ar det inte , du kan vara lugn! Min son hade det, naveln har gatt tillbaka helt nu, han ar 21 manader! Jag hade ocksa det nar jag var liten, och mitt brack var jatte stort, jag trodde det var min snopp haha! Och jag har da en normal navel!
Ok, läkaren på Astrid Lindgren sa att man kan behöva ta bort extra skinnet som blir efter bråcket.
va?? Det har jag da aldrig hort.. Hur stort ar ditt barns brack da?? Mitt brack stod ut ca fem cm, och som sagt min navel ar bra :D
Nu mätte dom 3 cm när vi var där. Men när man trycker in den så är det massor av skinn eftersom det blivit uttöjt.
Jag har haft navelbråck sedan jag föddes. På mig har det inte gått tillbaka riktigt. Min navel putar ut och är lite "bulligare" än normalt (har inte klämt på andras navlar så jag vet inte riktigt hur det ska kännas men det känns som en liten knöl/bula innanför navelhålet)... jag besväras inte av detta med smärta och sånt... bara under vissa perioder (ett par ggr per år) svider det ibland lite grann i naveln och det kommer ut lite vätska som luktar illa... det är väl det största problemet jag har med mitt bråck men jag är så van vid detta... har levt med det i 33 år så det är inget jag tänker på direkt. När jag var yngre (runt 10 år) störde jag mig mycket på att naveln putade ut och jag var med min mamma hos läkaren för att diskutera operation men han rådde mig att vänta och sa naveln troligtvis skulle gå tillbaka när jag blev äldre... men det gjorde den som sagt inte. Numera är jag lite mulligare än jag brukar vara och då syns det knappt för mitt "magfläsk" döljer navel
Vad är det för vätska som kommer ut? Var det så även när du va liten?
Jag vet inte riktigt vad det är för något, har aldrig fått det riktigt förklarat för mig men någon sa att det kan vara "grejs" som kommer från tarmen (vet inte om det stämmer) men det är inte så att det rinner ut eller så utan jag bara känner att det blir lite fuktigt i naveln (och luktar illa) och det är vid dessa tidpunkter det även svider lite i naveln. Har haft detta så länge jag kan minnas. När det kommer så tvättar jag naveln noga och ofta och sen brukar det försvinna efter några dagar/någon vecka igen.
Kan tillägga att det även känns som hålet blir större/djupare vid dessa tillfällen. Då kan jag stoppan in en bra bit av fingret i naveln (vilket jag gör när jag tvättar den, sitter alltså inte och gräver runt i navel annars ) men nu när naveln är "normal" kan jag inte stoppa in fingret i den.. då är den tajt. Inte för att det kanske var så intressant att veta
Men ska det vara hål in i magen? Sonens navel har läkt ihop helt, finns liksom inget hål in i magen.
allas navel ser olika ut, min bror har inget hal in i magen det ar som en rund knopp bara!
min dotter har oxå brock.. Å när d började bli stort så blev d ungefär lika stort som en valnöt. D e rätt stort på en 3 veckors! Å ibland "kluckade" d i naveln. Nu när hon är 4 månader så syns den mäst när hon ätit mycket eller sträcker på sig!
i överigt har huder blivigt lite missfärgad, men ingen extra hud....
min son hade navelbråck, naveln stod ut jättemycket, men efter några månader blev den helt normal av sig själv.
min son hade också navelbråck. det stod ut ca 2 cm på 2 månaderskontrollen på bvc. efter någon vecka hade det gått tillbaka av sig självt. inget extra skinn syns.
Min flicka hade ett rätt stort navelbråck, men det gick tillnbaka av sig själv när hon var ca 6 mån, inga ingrepp gjordes och det syns inte alls idag.
Jo alltså jag fattar att vissa har innåtgående navel o vissa utåtstående, vad jag menar är att det ska lixom inte finnas hål in i magen, det vill säga genom huden.