• Splach

Varför blir grädden ibland rinig efter ett tag i kylen?

när jag gör grädde, brukar jag ställa in den i kylen en stund, men ibland blir grädden rinnig när den stått i kylen ett tag..
    hur kommer det sej?

Fast jag inte gör något annorlunda någon gång?

• Svar på tråden Varför blir grädden ibland rinig efter ett tag i kylen?
  • Pysselgalningen

Jag får så om jag inte vispat den tillräckligt.
    Tror även att det kan bli så om det är för varmt eller för kallt.

Men sist lyckdes jag då banne mig och fick till en grädde som va härligt krämig i 2 dagar

• Splach
    Pysselgalningen skrev 2008-06-09 10:23:45 följande:
    Jag får så om jag inte vispat den tillräckligt.Tror även att det kan bli så om det är för varmt eller för kallt.Men sist lyckdes jag då banne mig och fick till en grädde som va härligt krämig i 2 dagar
    men jag vispar alltid lika "hårt"... brukar kolla så att jag kan vända allt utan att det trillar ur... men ej hårdare då börjar det bli smörigt..

och ibland kan den hålla sej någon dag, medans andra gånger blir det kass efter någon timme..
    Trots samma kyla i kylen..
  • Gumlan

Om du smakar på grädden och stoppar ner skeden i igen så blir den rinnig, det är något i saliven som gör att det blir så. Grädde ska aldrig komma i kontakt med saliv. Det är vad jag hört

• Pysselgalningen
    Splach skrev 2008-06-09 10:25:34 följande:
    men jag vispar alltid lika "hårt"... brukar kolla så att jag kan vända allt utan att det trillar ur... men ej hårdare då börjar det bli smörigt.. och ibland kan den hålla sej någon dag, medans andra gånger blir det kass efter någon timme..Trots samma kyla i kylen..
    Kika på utgångsdatumet och skriv upp hur många dagar sen den gjordes varje gång. Det kan ha nått med det att göra, men jag är inte säker.

Däremot få man tänka på att det är inte alltid samma temp i kylen. Det beror helt på hur mycket den öppnas.
    Själv har jag problem med att min kyl blir för kall hur mycket jag än sänker den. Kan inte ha några grönsaker eller frukter alls i mitten/upptill för där fryser det bara sönder
  • Pysselgalningen
    Gumlan skrev 2008-06-09 10:27:02 följande:
    Om du smakar på grädden och stoppar ner skeden i igen så blir den rinnig, det är något i saliven som gör att det blir så. Grädde ska aldrig komma i kontakt med saliv. Det är vad jag hört
    Jo det är en logisk förklaring då bakterierna i saliven dödar "bakterierna" i grädden
  • Trinity78
    Gumlan skrev 2008-06-09 10:27:02 följande:
    Jag tror inte att det gäller vanlig grädde. Däremot stämmer det på vaniljsås: http://www.procordiafood.com/custom/sortiment/ap2_eway/show_article_left.asp?id=11643
    If life hands you lemons, don't bother making lemonade... just pelt them at someone else!
  • Jiji

Har ingen aning men kan det inte vara så att grädden blir flytande igen för att luften gått ur? När man vispar så vispar man ju in små luftbubblor i grädden som gör den tjock.
    Kan ha helt fel men det tror jag iaf

Svar på tråden Varför blir grädden ibland rinig efter ett tag i kylen?