• Anonym (Funderar)

Nekad sjukskrivning vid förlossningsdepression?

Jag ska till läkaren och få utskriven medicin och bli sjukskriven för förlossningsdepression. Min man kommer då vara hemma och ta hand om våra barn. Det jag undrar över är om man kan bli nekad sjukskrivning av försäkringskassan även fast man har ett läkar intyg?

• Svar på tråden Nekad sjukskrivning vid förlossningsdepression?
  • Anonym (Funderar)

Kanske skulle tillägga att jag undrar om det är någon som har råkat ut för detta. Att ha blivit sjukskriven av läkaren men har blivit nekad av försäkringskassan.

• Anonym

min läkare skrev att jag var deppig i sjukskrivningen, fick avslag med texten "alla är vi lessna ibland men arbetet får inte stanna upp för det".

• Anonym (Funderar)
    Anonym skrev 2008-06-09 10:58:15 följande:
    min läkare skrev att jag var deppig i sjukskrivningen, fick avslag med texten "alla är vi lessna ibland men arbetet får inte stanna upp för det".

Jag fattar inte hur dom kan neka en sjukskrivning om man har en depression. Jag ska se till så att läkarne inte skriver att jag bara är deppig. Jag måste vara sjukskriven för att min man ska kunna vra hemma och ta hand om våra barn och den minsta är 7månader. Psykologen sa till mig att jag behöver avlastning och mycket sömn och det är bara min  man som kan hjälpa till.

Har du fått hjälp med din deperession?

• mrsS

Var noga med att läkaren skriver att det är depression det handlar om, och vilka symptom du har. T ex panikångest, aggressivitet, självmordstankar etc etc. Då blir det inte lika lätt för försäkringskassan att avfärda. Lycka till.

• Lunden

Jag tycker inte det är så konstigt att en sjukskrivning blir nekad om läkaren skriit så dåligt som att en person är deppig. Det låter inte speciellt farligt.

Var noga med att läkaren skrivit varför du inte kan jobba, hur du mår, vilka symptom du har osv

• Tös

Allt handlar om HUR pappren är skrivna. Var noga med att ALLT är ifyllt (o mkt).

• burrablond

Motivera även själv hur det påverkar din förmåga att arbeta.

Svar på tråden Nekad sjukskrivning vid förlossningsdepression?