• skrattigtjej

Har din hund likadant?

Hej alla glada personer

ja undrar  om din hund har likadant som min..

Han får andnöd imellan åt, kipar efter luft..
    han ser oroad ut och hängig, men annars allert, skäller som vanligt och sånt

ja rådfrågade vetrinären idag och hon sa det kan vara inåtvända hickningar

men ja bokade ändå tid där imorgon 13.30, ja avbokar imorgon ifall det inte fortsätter efter vi varit ute imorgon

det kommer mest när han luktar i gräs, då nös han mest idag, hela tiden,
    det är tort gräset och blåser mycket ute..

Men han har inte andnöd så länge när det blåser, när han är i ett rum med mig och ligger vid fläkten, nu vilar han helt lungt

är de onödigt med vetrinären imorgon, onödiga kostnader?

har ni hört talas om detta innan inåtvända hickningar, det började bara nu i sommaras, jag tycker de konstigt, ja trodde först de var astma elle allergi

någon mer?

Emmy är en stark kvinna
  • Svar på tråden Har din hund likadant?
  • Ayya

Kan ju vara noskvalster. Har hört att just detta beteende kallas inåtvända nysningar. Hickningar har jag aldrig hört talas om.

Klart du ska ta hunden till veterinären o kolla upp om det finns lindringar.

• Leesa

Jag hade chansat på allergi eller irritation av fröer eller liknande,men kanske bäst att kolla upp med en veterinär ändå?
    Vår samojed både frustar, nyser och har sig, men det är inget som är farligt.

Lisa + Michael = allt.
  • Pixxi

Min hund blir sån när han blir jättesugen på vår mat. det luktar mat o han dregglar antaglingen o det rinner ut i nosen, då låter han som nysningar innåt men han är pigg annars så jag är faktist inte särslillt oroad

Men kolla om det är noskvalster som Ayya säjer för det är smittsammt o inte kul för hunden.

• skrattigtjej
    Ayya skrev 2008-06-09 12:14:26 följande:
    Kan ju vara noskvalster. Har hört att just detta beteende kallas inåtvända nysningar. Hickningar har jag aldrig hört talas om. Klart du ska ta hunden till veterinären o kolla upp om det finns lindringar.
    tack för ditt svar

nej hehe ja skrev fel där den sista menningen, ska vara nysningar
    ber om ursäkt, asså denna värmen, knasigt

aj då, är inte de smittsamt?

men kan de komma sådär bara när som?
    Leesa skrev 2008-06-09 12:14:41 följande:
    Jag hade chansat på allergi eller irritation av fröer eller liknande,men kanske bäst att kolla upp med en veterinär ändå?Vår samojed både frustar, nyser och har sig, men det är inget som är farligt.
    Tusen tack för ditt svar

JO men sambon är emot mig, då ja inte har sommarjobb i sommar och om de e nåt allvarligt, vi har inte hunnit försäkra hunden nämligen och det är lite jobbig sits.
    svärmor är på sambon som tjatar om att ja men det är ingenting osv..
    men jag själv är oroad, jag vill han ska må bra ju..

för mig skulle ja ofra alla pengar ja har, bara för att föräkra mig om att våran 2 katter och hunden mår bra, aldrig i hela mitt liv att ja annars skulle avstå

men denna gången har ju tyvär min sambo mer talan om saken, då ja inte ännu har hittat något jobb i sommar

det är så  typiskt karar
    Emmy är en stark kvinna
  • skrattigtjej
    Pixxi skrev 2008-06-09 12:16:51 följande:
    Min hund blir sån när han blir jättesugen på vår mat. det luktar mat o han dregglar antaglingen o det rinner ut i nosen, då låter han som nysningar innåt men han är pigg annars så jag är faktist inte särslillt oroad Men kolla om det är noskvalster som Ayya säjer för det är smittsammt o inte kul för hunden.
    smittar det för människor med?

Jó ja funderar på just det, att de kommer bara när han luktar i gräs eller det är polen ute, för det komm bara nu i sommras och de ha varit mycket torka med gräs och sånt..
    vi hade gräs hemma till katterna, sånt man vattnar så växer det, när de började visna så nös vår hund varje gång han försökte nosa i de
    t
    men ja ha alltid sett det som normalt

men de kan inte vara nån allergi då, för så fort han är hemma, inomhus så slutar han andas så konstigt :-s
    Emmy är en stark kvinna
  • Pixxi

Då kan det ju faktist vara allergi. Noskvalster smittar nog inte till människor vad jag vet, men sök på google

• Ayya

Vet inte om det är smittsamt, men det är ju en liten parasit så det borde ju smitta.

Ja det kan komma lite hursomhelst. Finns väl inte sådär jätte mycket forskning på just noskvalster så man vet väl inte riktigt allt om det. Finns hundar som har det utan att det märks och det finns hundar som har det och får symtom. Just som du beskrivit i TS. Kan vara svårt att hitta dessa små kvalster så ofta skriver veterinären ut en dos medel så får man prova om det blir bättre.

• skrattigtjej
    Pixxi skrev 2008-06-09 12:21:47 följande:
    Då kan det ju faktist vara allergi. Noskvalster smittar nog inte till människor vad jag vet, men sök på google
    tack

Jo jag är orolig för det
    men ja väntar till imorgon och ser om det inte fortsätter då, så avbokar ja tiden tidigt i morgon bitti, detkostar inget om man avbokar samma dag va, hoppas inte det

för ifall han gör likdant senare, ska snacka med min sambo med..
    Emmy är en stark kvinna
  • skrattigtjej
    Ayya skrev 2008-06-09 12:24:30 följande:
    Vet inte om det är smittsamt, men det är ju en liten parasit så det borde ju smitta.Ja det kan komma lite hursomhelst. Finns väl inte sådär jätte mycket forskning på just noskvalster så man vet väl inte riktigt allt om det. Finns hundar som har det utan att det märks och det finns hundar som har det och får symtom. Just som du beskrivit i TS. Kan vara svårt att hitta dessa små kvalster så ofta skriver veterinären ut en dos medel så får man prova om det blir bättre.
    tack, det är så jobbigt att inte veta vad man ska göra bara :-/
    Emmy är en stark kvinna
Svar på tråden Har din hund likadant?