• car

När blev er valp rumsren?

Har en liten valp på 4½ månad som inte alls fattat detta med att gå ut. Hon kissar jätteofta fortfarande (klockan är nu 13, hon har varit ute 4 gånger sedan kl 7, och ändå kissat 3 gånger inne).

Vår "stora" hund var rumsren då hon var 4 månader ungefär, men några missöden per månad, men inte som nu.

Så när blev era valpar rumsrena?

• Svar på tråden När blev er valp rumsren?
  • Pansarhamster

Jag har två hundar. Båda två har tagit lång tid att få rumsrena.

Den ena blev iaf rumsren när han var runt 5 månader.

Den andra hade vi problem med! Han ville bara inte bli rumsren. Vi provade alla möjliga metoder men inget fungerade. Hade precis bokat in tid hos veterinären för att kolla om det var något medicinskt fel på honom. Då blev fulingen rumsren över en natt!

Han var då hela 8 månader!

(Vi var förtvivlade och storkonsumerade rengöringsmedel!)

• Pansarhamster

Oj, nu lät det som vi var förtvivlade över att han antligen blev rumsren... haha

• Bessi

jag har en liten sheltie på 8 månader o han vart väl rumsren runt 6 men det kan ju fortfarande hända nånn liten olycka

• Fröken Sophia

Vi fick hem vår Cocker spaniel valp när han va ca 11 veckor. Ca fyra veckor senare inträffade inte längre några olyckor inomhus hemma, dock hos mina föräldrar några gånger till efter det.

Vi var väldigt observanta i början och sprang ut med honom ganska ofta och berömde, berömde, berömde!

Han har dock kissat inne en gång vid 6 månaders ålder, helt oförklarligt, för han hade nästan precis varit ute och kissat.

På natten hade vi honom i ett kompostgaller, så då fick han gnälla när han ville ut. Nu får han ju såklart tassa runt som han vill, och nu håller han sig oftast från kl 22 till ca halv sju på morgonen (ibland längre ) när han sätter upp tassarna i sängen och försiktigt påpekar att han finns

Han är snart 10 månader nu dessutom! Stora pojken!

• car
    Pansarhamster skrev 2008-06-09 13:10:51 följande:
    Jag har två hundar. Båda två har tagit lång tid att få rumsrena.Den ena blev iaf rumsren när han var runt 5 månader.Den andra hade vi problem med! Han ville bara inte bli rumsren. Vi provade alla möjliga metoder men inget fungerade. Hade precis bokat in tid hos veterinären för att kolla om det var något medicinskt fel på honom. Då blev fulingen rumsren över en natt! Han var då hela 8 månader!(Vi var förtvivlade och storkonsumerade rengöringsmedel!)
    ok, det kan vara så stor skillnad.
  • car

Ok, men då låter det som om det inte är något fel på henne, om det kan vara så stor variation

• Winnertaco

Det dröjde ett tag, han var not uppemot 5-6 månader innan han fattade att man kissar ute. Att man bajjar ute fattade han ganska snabbt, det var värre med kissa!

Han fattade nog det hela när vi var i sommarstugan i en vecka, där han kunde gå in och ut som han ville!

• Namaste72

Det tog 3 veckor med en tibbe, 4 veckor med en springer spaniel, och 5 månader med en japansk spets... *puh*

{} Allt har en mening {}
  • CarlHerman

Vår blev rumsren efter 5 månader ungefär. Nätterna har hon klarat ca 8-10 timmar utan att vilja gå ut sen hon var 9 veckor så det gick snabbt.
    Vi har en inhägnad av kompostgaller utanför köksdörren och det var väldigt smidigt att släppa ut henne där varje gång hon ätit, sovit, lekt. Efter ett tag fattade hon vad vi ville att hon skulle göra därute. Men många olyckor inne blev det ändå tills det plötsligt bara slutade en dag och hon var rumsren.

• car

Natten går hyfsat - oftast en fläck, men den kan lite gärna komma då hon hör att vi vaknar, och det tar ett tag att komma sig ner.

Hon piper oftast då hon ska skita, men kissa- NÄ. ibland känns det som om det är bara för att retas, för det är småfläckar oftast

• Pikaur

Bägge mina blev det på ett par dagar.

• dellelgarin

1: var nog närmare 7 månader innan hon var HELT rumsren, och då pratar jag inte om att man hinner ut med dem innan de hinner kissa inne utan att de faktiskt är kapabla till att hålla sig och vet att man kissar ute.

2: samma

3: närmar sig 7 månader och är till 99% rumsren, har hänt någon olycka någon natt..eller snarare morgon när man inte hinner med riktigt...

Jag har det bra här på åkern
  • zophiahliten

Vår första hund var helt rumsren när han var ca 5 månader, dock händer det fortfarande att han "markerar" när vi är inne på ställen där det finns flera hundar... typiskt karlar :p Han är dock kastrerad nu så det har blivit bättre..

Vår andra hund var det värre med.. hon var nog närmare 9 månader innan hon fattade att hon skulle gå ut. Och som TS skriver, det kändes nästan som om hon jäklades med oss ett tag. Vi kom in från promenaden och hon satte sig och kissade en stoooor pöl mitt på vardagsrumsgolvet =). Men man glömmer snabbt hur drygt det var när hon nu har slutat helt med sånna dumheter. Nu håller hon sig utan problem från ca 22 tills vi går upp (allt mellan 9-11) när husse åker till jobbet runt halv 6 lyfter hon inte ens huvudet :p. (hon blev 1 år 30 maj i år)

• car
    zophiahliten skrev 2008-06-09 14:55:37 följande:
    Vår första hund var helt rumsren när han var ca 5 månader, dock händer det fortfarande att han "markerar" när vi är inne på ställen där det finns flera hundar... typiskt karlar :p Han är dock kastrerad nu så det har blivit bättre..Vår andra hund var det värre med.. hon var nog närmare 9 månader innan hon fattade att hon skulle gå ut. Och som TS skriver, det kändes nästan som om hon jäklades med oss ett tag. Vi kom in från promenaden och hon satte sig och kissade en stoooor pöl mitt på vardagsrumsgolvet =). Men man glömmer snabbt hur drygt det var när hon nu har slutat helt med sånna dumheter. Nu håller hon sig utan problem från ca 22 tills vi går upp (allt mellan 9-11) när husse åker till jobbet runt halv 6 lyfter hon inte ens huvudet :p. (hon blev 1 år 30 maj i år)
    skönt att det inte bara är vår hund då.
    vi gör ju samma sak med denna valp som vi gjorde med förra valpen.
  • Millani

Simson var 7 månader, det kan ta tid ibland.Skrattande

Njut av livet, det går inte i repris.
Svar på tråden När blev er valp rumsren?