• Candra

Vatten i örat!

Jag börjar få panik nu. Lyckades få vatten i örat när jag badade, och det har ännu inte försvunnit. Det gör jätteont och är ett ständigt tryck i örat.

Någon som vet hur man kan få bort det?

• Svar på tråden Vatten i örat!
  • Snorkis

Håll för näsan och blås ut hårt!

Då trycks vattnet ur örat!

• T x 3

Blås upp ballonger om du har svårt att få ut det enligt tipset från Snorkis. Det blir samma sak. Lycka till.

• Candra
    Snorkis skrev 2008-06-09 13:14:02 följande:
    Håll för näsan och blås ut hårt!Då trycks vattnet ur örat!
    Jag har försökt flera gånger, men det hjälper inte =(
  • skorpionen80

På mig hjälper det om jag lägger mig ner och lutar huvudet lätt åt det håll vattnet är. Blåser lite som snorkis sa och efter en stund är det ute.

• Peztis

Har du provat att "dunka" huvudet? Så som hårdrockare gör, så att säga? Brukar funka för mig...

Sedan kan det funka om du häller i mer rent ljummet vatten i örat, då försvinner liksom det vakuum som bildats och drar med sig det andra som redan är där.

• Bong

Jag är livrädd för att få vatten i örat... Får jättelätt inflammation i hörselgången av det och det är inte att leka med! Ett par läkare har sagt att det är bland det "mest smärtsamma men icke livshotande" man kan råka ut för, och det kan jag skriva under på.
    Tycker absolut att du ska gå till vårdcentralen imorgon om det inte har släppt. Man kan behöva både penicillin och örondroppar.

Vill inte skrämma upp dig, men eftersom du skriver att du har ont redan så kanske det är bäst att kolla upp. Lycka till! Hoppas det kommer ut av sig själv.

• Candra

Har haft problem med öroninflammation sen 2004, som inte velat ge med sig.

Tack för alla tips! Det har äntligen släppt.

• Peztis

Men vad bra, skönt att slippa gå till läkare!

Vad gjorde du? Eller lossade det av sig självt?

• antitanten

Vad man annars kan göra, och som dom ibland gör då man fått vatten i mellanörat osv, är att man gör tamponader av tunn gasbinda indränkt i  alsollösning....för att torka ut vätskan. Vet inte hur lång bit dom stoppade in och jag fick gå så i en dag eller två.
    Sen hade det torkat ur. Underbar känsla när det väl var över.
    Läste att det hade släppt nu och det var ju bra.

Min läkare sade till mig att alltid ha fetvadd i öronen när jag duschade och badade i fortsättningen .

• T x 3
    Svar på #7
    Om du har lätt för att ha öroninflammationer tycker jag att du ska be om en remiss till en öra, näsa och halsläkare. Det kan vara så att din körtel bakom näsan är för stor. Min ena dotter hade öronproblem jämt men har nu opererat bort en stor körtel bakom näsan som var orsaken till alla öroninflammationer. Sedan tog de hål i öronen och sög ut all vätska och tog delar av halsmandlarna på samma gång. Snarkar du? Det gjorde min dotter pga körteln bakom näsan. Lycka till.
  • Candra

Det bara "knäppte till", så försvann det.
    Nej, jag snarkar inte, men har problem med kyla, får jätteont i öronen med en gång.

Svar på tråden Vatten i örat!