Kan man fortfarande få flytthjälp av Arbetsförmedlingen?
För några år sedan vet jag att man kunde få några tusen i flyttbidrag om man skaffade jobb på annan ort och flyttade dit. Kan man fortfarande få det?
För några år sedan vet jag att man kunde få några tusen i flyttbidrag om man skaffade jobb på annan ort och flyttade dit. Kan man fortfarande få det?
ja du, ring och fråga och du får 25 olika svar. Vi sökte förra året eftersom vi båda fick jobb i en annan stad 10 mil bort. Först fick jag svar att nej jag kunde inte söka för det var inom pendlingsavståndet, sen pratade jag med en annan och han tyckte ABSOLUT att jag skulle komma in och söka, när jag väl kommit fram där inne till en kvinna så stoppade hon mig när jag sagt mitt pers nr. jag var under 25 (24) och fick därför inte söka ens!! jag frågade då att om jag väntar ett år får jag söka då? ja självklart sa hon!! fick alltså 3 olika svar under en och samma dag på SAMMA arbetsförmedling!!! vi var 2 st som fått fasta jobb i annan stad med 2 barn, men nej dom kunnde inte hjälpa för vi den åldern hade man oftast inget bohag, bara en ryggsäck..så sa dom till mig!!! kan tillägga att det blev en lång insändare i den lokala tidningen
Min man fick jobb på ny ort efter några månaders arbetslöshet och vi fick flytten (18 mil) betald av arbetsförmedlingen; de stod helt enkelt för flyttfirman. Kravet från deras sida för att flytten skulle betalas var att jobbet skulle vara minst 6 månader på heltid.
var han över 25? så jäkla löjliga regler, sen att alla säger olika
Jo, han är över 15.
Så här står det i faktabladet på ams.se
Respenning/Bohagstransport kan lämnas till den som
? är inskriven och söker arbete genom den offentliga Arbetsförmedlingen
? i vissa fall riskera att bli arbetslös och som bedömts inte kunna få arbete på hemorten eller i dess närhet
? har fyllt 25 år
Den som har varit anmäld som arbetssökande vid den offentliga Arbetsförmedlingen i minst sex månader och fått anställning som varar minst sex månader kan få ersättning för bohagstransport. Bohagstransporten kan utföras antingen av Arbetsförmedlingens
avtalade flyttföretag eller av den sökande själv, så kallad egenflyttning.