• Alvi

Hur mycket solskyddsfaktor ger egentligen kläder?

Nåt i stil med T-shirt och bomullsbyxor?

Min polare hävdade att det bara gav typ faktor 7, men... nääääe..??
    Jag säger att det ger typ 40! Vem har mest rätt?

Ule buku på er!
  • Svar på tråden Hur mycket solskyddsfaktor ger egentligen kläder?
  • raspberryrevolution

vanliga kläder har mellan 20-30 och jeans typ 2000

• Alvi

Åh, 2000, det är ju mycket asså....

Då hade jag mest rätt iallafall, yeah!

Ule buku på er!
  • MrsC

Mindre än man tror! En vanlig vit t-shirt har ungefär solskyddsfaktor 7, har man jeans börjar det närma sig 50 tror jag (ska leta källor strax).

• Alvi
    MrsC skrev 2008-06-09 13:57:37 följande:
    Mindre än man tror! En vanlig vit t-shirt har ungefär solskyddsfaktor 7, har man jeans börjar det närma sig 50 tror jag (ska leta källor strax).
    Nääe, vad är detta?! Hade jag INTE rätt??
    Ule buku på er!
  • AstraTrillian

Enligt apoteket har de flesta plagg har en solskyddsfaktor på mellan 10 och 30. Beror givetvis på hur täta kläderna är.

• sannapanna76
    MrsC skrev 2008-06-09 13:57:37 följande:
    Men det där kan omöjligt stämma. har jag en vit t-shirt på mig kan jag vara en hel dag i solen utan att bränna mig. Smörjer jag mig med spf 7 blir jag bränd på en timma.
  • MrsC
    Bonanza skrev 2008-06-09 13:58:42 följande:
    Men visst, en t-shirt kanske inte har så högt solskyddsfaktor, men har ni stött på någon som bränt sig under kläderna här i Sverige?
    Njae, kanske inte, men om man är helt hysterisk med att hålla sina barn påklädda i solen för att undvika att behöva smörja in med solskyddsfaktor så kan det ju vara bra att vanliga tunna kläder inte skyddar tillnärmelsevis så mycket som en hög solskyddsfaktor faktiskt gör (under förutsättning att den används korrekt naturligtvis). Undantaget är förstås solskyddskläder, men det är ju en helt annan sak.
  • MrsC
    sannapanna76 skrev 2008-06-09 13:59:43 följande:
    Men det där kan omöjligt stämma. har jag en vit t-shirt på mig kan jag vara en hel dag i solen utan att bränna mig. Smörjer jag mig med spf 7 blir jag bränd på en timma.
    Tja, det är möjligt att jag har fel, jag bara citerar andra källor. Det kanske har något att göra med vilket rörelsemönster man har när man har kläder på sig vs när man är insmord? Har man kläder på sig sitter man inte still och solar på samma sätt som man kanske oftare gör när man smort in sig med solskyddsfaktor?
  • sannapanna76
    MrsC skrev 2008-06-09 14:04:33 följande:
    Tja, det är möjligt att jag har fel, jag bara citerar andra källor. Det kanske har något att göra med vilket rörelsemönster man har när man har kläder på sig vs när man är insmord? Har man kläder på sig sitter man inte still och solar på samma sätt som man kanske oftare gör när man smort in sig med solskyddsfaktor?
    Jo, jag har också läst liknande siffror, så jag säger inte att du är helt ute och cyklar. Tycker bara att det är märkligt, för jag tycker definitivt att en vit t-shirt skyddar mycket bättre än tom riktigt hög spf-kräm.
  • MrsC
    sannapanna76 skrev 2008-06-09 14:13:15 följande:
    Jo, jag har också läst liknande siffror, så jag säger inte att du är helt ute och cyklar. Tycker bara att det är märkligt, för jag tycker definitivt att en vit t-shirt skyddar mycket bättre än tom riktigt hög spf-kräm.
    Jag har aldrig testat så jag har inga egna belägg för det så klart, men i min ungdom hade jag en svart- och vitrandig baddräkt och när jag hade haft den på mig en hel dag var hla överkroppen randig, så att solen tar genom kläderna vet jag. Jag ha fö också haft en prickig rumpa en sommar av samma orsak .Dvetenskapliga
  • sannapanna76
    MrsC skrev 2008-06-09 14:24:12 följande:
    Jag har aldrig testat så jag har inga egna belägg för det så klart, men i min ungdom hade jag en svart- och vitrandig baddräkt och när jag hade haft den på mig en hel dag var hla överkroppen randig, så att solen tar genom kläderna vet jag. Jag ha fö också haft en prickig rumpa en sommar av samma orsak .Dvetenskapliga
    *skratt* Låter urtjusigt!
  • Pasadena

Jag läste också om en tjej i en annan tråd som brände sig när hon hade svartvit randig tröja!

Svar på tråden Hur mycket solskyddsfaktor ger egentligen kläder?