• Chilisen

Går pilkojan att rädda?

I höstas satte jag pilar för att odla en pilkoja till barnen(körde ner bitar i jorden som rotade sig). Förrförra veckan var jag ute och inspekterade och de hade blad och såg fina ut, sedan åkte vi bort över helgen och när vi kom hem så hade alla bladen vissnat? Vi har en värmebölja här och det har inte regnat på evigheter... Jag har börjat vattna på de stackars pilarna, men vad tror ni? Finns det något hopp att de tar sig igen?

Vi har bara sandjord här så allt vatten rinner rakt igenom, har fyllt på med köpjord när jag planterade, men har ni några andra tips för att behålla fukten?

• Svar på tråden Går pilkojan att rädda?
  • SuzyQgirl

Ett lager täckbark/pinjebark gör ju i alla fall så fukten behålls bättre i vanliga rabatter så det kanske går att prova...

• Geggamoja

jag tror att den går att rädda, vi hade en pilkoja på fd förskolan, och den såg ut att vara knastertorr förra sommaren, men då hade vi vattenspridaren på varje dag i några timmar, och den återhämtade sig..

• Chilisen

Tackar för tipsen, skall köpa täckbark och sätta vattenspridaren redan i morgon. Bäst att passa på, vi brukar få bevattningsförbud här någon gång efter misommar...

Svar på tråden Går pilkojan att rädda?