• ChokladBanan

Läsvärda utländska författare?

Jag har tröttnat på svenska författare och undrar därför om ni har några bra tips på duktiga utländska sådana istället. Det ska dock helst inte vara litteratur från USA eller Storbritannien i första hand, däremot gärna afrikansk :)

Genrer jag gärna undviker är tjejtrams i stil med Marian Keyes samt deckare i Läckbergform.

Jag har garanterat missat en hel del omtalade klassiker som bara "måste" läsas så kom med förslag! :)

• Svar på tråden Läsvärda utländska författare?
  • sallybuse

Då har jag en som jag tyckter om.Visserligen har han bara skrivit 2 st Tror jag.Han heter James Frey och skriver om sitt liv.Det är en mycket bra författare som skriver om sitt missbruk.Har nog aldrig gråtit så mycket.Så prova du och låna dom du ångrar dig inte.

• Sagofe
    sallybuse skrev 2008-06-09 23:45:06 följande:
    Då har jag en som jag tyckter om.Visserligen har han bara skrivit 2 st Tror jag.Han heter James Frey och skriver om sitt liv.Det är en mycket bra författare som skriver om sitt missbruk.Har nog aldrig gråtit så mycket.Så prova du och låna dom du ångrar dig inte.
    Hoppas att jag inte förstör nu, men han har överdrivit allting han skriver om, har jag hört.
    Tusen små bitar och Min vän Leopold heter böckerna. Har läst den första och håller med om att den är riktigt bra.

I övrigt kan jag rekommendera Anna Gavalda, en fransk författare. Hon har bl.a skrivit tillsammans är man mindre ensam som det gjorts en film av också. Och filmen är självklart inte lika bra som boken, precis som det brukar vara
  • sallybuse
    Sagofe skrev 2008-06-09 23:49:26 följande:
    Hoppas att jag inte förstör nu, men han har överdrivit allting han skriver om, har jag hört. Tusen små bitar och Min vän Leopold heter böckerna. Har läst den första och håller med om att den är riktigt bra. I övrigt kan jag rekommendera Anna Gavalda, en fransk författare. Hon har bl.a skrivit tillsammans är man mindre ensam som det gjorts en film av också. Och filmen är självklart inte lika bra som boken, precis som det brukar vara
    Du de bryr jag mig inte om.För bra vad dom.Bästa böcker jag läst.Och så många tårar som kom på mina kinder har aldrig hänt någon annan gång när jag läst.
  • marina 81

Mircea Cartarescu från Rumänien. Nostalgia är guld!!

• ChokladBanan

Tackar för tipsen, kul med nya författare!

James Frey kollade jag faktiskt upp igår kväll, hans böcker verkar vara poppis så jag kanske ska ta och undersöka dessa :)

Gavaldas böcker har jag faktiskt redan lagt i kundkorgen på CDON, så det blir ett sommarprojekt. Har nog inte hört talas om att någon varit missnöjd med hennes alster.

Cartarescu var ett okänt namn för mig, låter spännande med en rumänsk författare :)

Tar gärna emot fler förslag också. Den här sommaren ska gå i böckernas tecken ;)

• Betelgeuse

Just nu är jag uppslukad av den israeliske författaren Amos Oz barndomsskildring "En berättelse om kärlek och mörker" som jag absolut kan rekommendera om du uppskattar välskrivna böcker. Hans spridda minnesbilder från sina barndomsår i Jerusalem under åren efter andra världskriget och kring utropandet av staten Israel skildrar vardagen som liten pojke i en i det mesta trygg och välordnad familj men under en orolig del av världshistorien. Samtidigt är smärtan av hans mors självmord när han var tolv år ofta närvarande lite mellan raderna. Boken är inte kronologiskt uppbyggd, så som läsare är man tidigt medveten om vad som komma skall.

En bok från Indien som jag rekommenderar är "De små tingens gud" av Arundhati Roy. Den handlar om två tvillingsyskons barndom och deras familj. Det var länge sedan jag läste den nu, men här finns en massa recensioner av den: www.librarything.com/work/2961/reviews

En bok som ligger på min att-läsa-lista är "En halv gul sol" av den nigerianska författarinnan Chimamanda Ngozi Adichie. Verkar mycket lovande! Den har förresten nyligen getts ut som pocket på svenska. Recensioner: www.librarything.com/work/856564/reviews/

• ChokladBanan
    Svar på #6
    Tack så mycket för tipsen, jättebra!

Oz hade jag ännu inte hört talas om, men jag gillar absolut välskrivna böcker så det kanske vore en idé att läsa något av honom. Även Roy är en ny stjärna för mig, får ta och kolla upp henne lite närmare.

En halv gul sol tänkte jag beställa i dagarna, tycker också att den verkar intressant :)
  • enola

En halv gul sol pratade en kompis till mig om, hon hade sträckläst den, jättebra tydligen.

• Skarpa

Jag tycker att Coetzee:s Disgrace (Onåd) var riktigt bra. Utspelas i Sydafrika, och bjuder på en hel del intressanta tankegångar kring makt.

Beware! You have entered the realm of Juche!
  • ChokladBanan
    Skarpa skrev 2008-06-10 16:48:48 följande:
    Jag tycker att Coetzee:s Disgrace (Onåd) var riktigt bra. Utspelas i Sydafrika, och bjuder på en hel del intressanta tankegångar kring makt.
    Just det ja, Coetzee! Tack för påminnelsen :)

Kan ju passa på att slänga ut en fråga, är det någon som har läst Coetzees senaste Ett dåligt år?
Svar på tråden Läsvärda utländska författare?