• Liten Mjau

Visa leg för att köpa tobaksfritt snus??

Härom dagen så skulle jag köpa Onico (tobak och nikotin fritt snus) till min sambo. Då frågar hon i kassan mig om leg. Hmm är det inte legtvång på tobak och alkoholhaltiga drycker???

(plus att jag är 30 år, undrar om jag verkligen ser ut som 17år. Tog det som en komplimang)

• Svar på tråden Visa leg för att köpa tobaksfritt snus??
  • Majsan70

Det är faktiskt så att det är ktrav på leg även på de produkterna. Jag har tom för mig att de tar leg på systemet om du köper nåt alkoholfritt där. Min bror har en butik och vi diskuterade det för ett tag sedan att de tar leg på såna produkter med.

• Mamma Jansson

Det är inte leg tvång när man köper onico men en del affärer frågar ändå. Samma med tändstickor och tändare och lättöl tror jag.

• Michisen

Jag köpte carlsbergs alkoholfria öl på ICA och de frågade mig om leg. Jag är 27. :D

• Liten Mjau

Mamma Jansson skrev 2008-06-09 14:57:00 följande:

Det är inte leg tvång när man köper onico men en del affärer frågar ändå. Samma med tändstickor och tändare och lättöl tror jag.
    Lättöl innehåller alkohol så då måste de fråga. Det är samma med Carlsbergs alkoholfria öl. Det beror på att den innehåller småmängder alkohol.

Men onico innehåller lika mycket nikotin som coca cola innehåller alkohol.
  • emzemz
    Michisen skrev 2008-06-09 15:00:23 följande:
    Jag köpte carlsbergs alkoholfria öl på ICA och de frågade mig om leg. Jag är 27. :D
    Spelar ingen roll om du är 17, 27 eller 57, de vill att du visar leg ändå.
  • fritzson

Något liknande hände mig när jag var på Maxi och skulle köpa en minimer! Har du leg sa han som satt i kassan! :)
    Vilken treåring som helst kan köpa mer, men inte jag som då var 24 år! :)

• Zimlis
    Majsan70 skrev 2008-06-09 14:56:20 följande:
    Det är faktiskt så att det är ktrav på leg även på de produkterna. Jag har tom för mig att de tar leg på systemet om du köper nåt alkoholfritt där. Min bror har en butik och vi diskuterade det för ett tag sedan att de tar leg på såna produkter med.
    Inte ramlösa inne på bolaget iaf Vi brukade nämligen gå dit och köpa just ramlösa när jag gick i 7:an - flaskan va så fin och fanns bara inne på bolaget

Sen hur det är med alkoholfritt öl och vin har jag inte en aning om - men eftersom man får lov att köpa lättöl, så borde man ju få köpa alkoholfritt
  • ULP

Ne, man behöver inte visa leg när man köper alkoholfritt på bolaget. En 10-åring kan komma och handla alkoholfri öl och vin på bolaget

• Kantarellen

Jag har fått visa leg när jag handlade alkoholfritt på systemet. Tror dock kasörskan frågade av bara farten.

• PetterL

Liten Mjau skrev 2008-06-09 15:01:13 följande:

Mamma Jansson skrev 2008-06-09 14:57:00 följande:Lättöl innehåller alkohol så då måste de fråga. Det är samma med Carlsbergs alkoholfria öl. Det beror på att den innehåller småmängder alkohol.Men onico innehåller lika mycket nikotin som coca cola innehåller alkohol.
    Bullshit. Det måste inte alls fråga. Varför skulle de behöva det? Alkohollagen omfattar drycker med minst 2,25% alkohol. Lättöl får säljas till vem som helst, så varför inte öl med 0,5% alkohol?
  • susannemalmö

Vi måste fråga om leg när någon köper onico, har disskuterats en del på jobbet och vi tycker det är lika konstigt.

men det här med att ni som är 27 eller 30 blir förvånade när ni måste visa leg förstår jag inte, alla som ser ut att vara 30 måste man ta leg på, om man då precis fyllt 30 är det kanske inte så lätt att se.

Överhuvudtaget har jag svårt för folk som opponerar sig när man vill se leg, är det inte bättre att man är för sträng så att ingen under 18 slinker emellan, det tyckar jag som själv är förälder i alla fall.

• PetterL
    susannemalmö skrev 2008-06-10 13:42:11 följande:
    men det här med att ni som är 27 eller 30 blir förvånade när ni måste visa leg förstår jag inte, alla som ser ut att vara 30 måste man ta leg på, om man då precis fyllt 30 är det kanske inte så lätt att se.Överhuvudtaget har jag svårt för folk som opponerar sig när man vill se leg, är det inte bättre att man är för sträng så att ingen under 18 slinker emellan, det tyckar jag som själv är förälder i alla fall.
    "Man" måste ta legitimation på dem som ser ut att vara under 30 om man jobbar på en butik där reglerna är sådana. Det finns ingen lagstiftning som säger detta. Lagen säger bara att man inte får sälja alkohol eller tobak till personer under 18 år. Jag tycker att gränsen 30 år är hög, men kan acceptera den. Rimligare vore väl att, precis som Systembolaget, lägga sig 5 år över åldersgränsen för varan.

I min stad kräver alla ICA-butiker legitimation av alla, oavsett ålder, om de ska köpa folköl eller tobak. Jag har full förståelse för de pensionärer som blir sura när de vägras köpa folköl för att de inte har med sig legitimation.

De regler butikerna sätter upp har väldigt lite att göra med att de vill skydda unga från att dricka alkohol. Det handlar om att de är rädda att förlora sitt tillstånd om de skulle ertappas med att sälja till minderåriga. Om jag då som konsument tycker att butikens regler krånglar till det onödigt mycket för mig bara för att handlaren vill göra det enkelt för sig, då tycker jag att jag har rätt att klaga.
  • susannemalmö

Tja, vi har disskuterat fram gränsen tillsammans på mitt jobb just för att vi inte vill att någon 18åring smiter emellan.
    Det är otroligt svårt att se åldern på vissa och jag förstår inte hur man kan tycka att det är så otroligt jobbigt att behöva visa leg, det ta typ 2 sekunder.

PetterL skrev 2008-06-10 14:21:44 följande:
    "Man" måste ta legitimation på dem som ser ut att vara under 30 om man jobbar på en butik där reglerna är sådana. Det finns ingen lagstiftning som säger detta. Lagen säger bara att man inte får sälja alkohol eller tobak till personer under 18 år. Jag tycker att gränsen 30 år är hög, men kan acceptera den. Rimligare vore väl att, precis som Systembolaget, lägga sig 5 år över åldersgränsen för varan.I min stad kräver alla ICA-butiker legitimation av alla, oavsett ålder, om de ska köpa folköl eller tobak. Jag har full förståelse för de pensionärer som blir sura när de vägras köpa folköl för att de inte har med sig legitimation.De regler butikerna sätter upp har väldigt lite att göra med att de vill skydda unga från att dricka alkohol. Det handlar om att de är rädda att förlora sitt tillstånd om de skulle ertappas med att sälja till minderåriga. Om jag då som konsument tycker att butikens regler krånglar till det onödigt mycket för mig bara för att handlaren vill göra det enkelt för sig, då tycker jag att jag har rätt att klaga.
  • Liten Mjau
    PetterL skrev 2008-06-10 09:23:48 följande:
    Liten Mjau skrev 2008-06-09 15:01:13 följande:
    Bullshit. Det måste inte alls fråga. Varför skulle de behöva det? Alkohollagen omfattar drycker med minst 2,25% alkohol. Lättöl får säljas till vem som helst, så varför inte öl med 0,5% alkohol?
    När jag jobbade för en stor matkedja så var det leg-tvång på bla. herrljunga cider och även lättöl!!!!!

Kan det skilja från butik till butik eller? Nått måste det vara!
  • PetterL

Liten Mjau skrev 2008-06-10 17:50:16 följande:

När jag jobbade för en stor matkedja så var det leg-tvång på bla. herrljunga cider och även lättöl!!!!! Kan det skilja från butik till butik eller? Nått måste det vara!
    Ja, butiken sätter sina egna regler. Det enda som regleras i alkohollagen är att drycker med mer än 2,25% alkohol och tobak inte får säljas till personer under 18 år.
  • bäbis

Jobbar i en ica butik och kan bli lite trött på dessa folk som tror att "bara" för man har barn,bil nycklar osv så är man över 18.
    Vår policy ÄR alla som JAG tror är under 30 skall jag ta leg på...PUNKT

Är du över 18 varför har du inte leg med dig??
    Man är personligt ansvarig och skulle aldrig sälja till nån under rätt ålder,blir det en kontroll så kan JAG bli åtalad

Skulle inte utsätta mig för det bara för ett par cigg

• UmmAlina

Där jag jobbar så säljer vi endast herrljunga cider som är 0.7% till minderåriga.

Allt annan tobak och alkohol har vi legkontroll på...

• PetterL
    susannemalmö skrev 2008-06-10 16:37:36 följande:
    Tja, vi har disskuterat fram gränsen tillsammans på mitt jobb just för att vi inte vill att någon 18åring smiter emellan.Det är otroligt svårt att se åldern på vissa och jag förstår inte hur man kan tycka att det är så otroligt jobbigt att behöva visa leg, det ta typ 2 sekunder.
    Det är knappast att visa legitimationen som fysisk handling som är det jobbiga. Det är nog mer känslan av att leva i samhälle med onödigt mycket överförmynderi. Som sagt, jag kan acceptera en gräns på 30 år, även om jag tycker att den är onödigt hög. Jag tycker dock att det är absurt att 18-åringen i kassan avkräver en 50-åring legitimation för att köpa öl med 2,8% alkohol.
  • susannemalmö

Well, för mig är det värt det om det innebär att min dotter inte kommer kunna köpa alkohol eller tobak i en vanlig affär innan hon är 18. Jag har tagit leg på flera stycken som sett ut att vara 28-30 som sedan vistar sig precis fyllt 18. Jag är sjukt dålig på att se på folk hur gammla de är, därför tycker jag att 3+års gräsen är jättebra, annars hade jag säkert sålt till folk under 18 utan att veta det.

Och det där med att alla ska visa leg när de köper alkoholhaltiga drycker gällde väl bara i en affär om jag minns rätt, i varje fall är det ju ingen vanlig policy precis.

PetterL skrev 2008-06-11 10:13:45 följande:
    Det är knappast att visa legitimationen som fysisk handling som är det jobbiga. Det är nog mer känslan av att leva i samhälle med onödigt mycket överförmynderi. Som sagt, jag kan acceptera en gräns på 30 år, även om jag tycker att den är onödigt hög. Jag tycker dock att det är absurt att 18-åringen i kassan avkräver en 50-åring legitimation för att köpa öl med 2,8% alkohol.
  • PetterL
    susannemalmö skrev 2008-06-11 10:23:44 följande:
    Och det där med att alla ska visa leg när de köper alkoholhaltiga drycker gällde väl bara i en affär om jag minns rätt, i varje fall är det ju ingen vanlig policy precis.
    Nej, det gäller i alla ICA-butiker i min stad. Men det är ju inte ditt fel.
Svar på tråden Visa leg för att köpa tobaksfritt snus??