susannemalmö skrev 2008-06-10 13:42:11 följande:
men det här med att ni som är 27 eller 30 blir förvånade när ni måste visa leg förstår jag inte, alla som ser ut att vara 30 måste man ta leg på, om man då precis fyllt 30 är det kanske inte så lätt att se.Överhuvudtaget har jag svårt för folk som opponerar sig när man vill se leg, är det inte bättre att man är för sträng så att ingen under 18 slinker emellan, det tyckar jag som själv är förälder i alla fall.
"Man" måste ta legitimation på dem som ser ut att vara under 30 om man jobbar på en butik där reglerna är sådana. Det finns ingen lagstiftning som säger detta. Lagen säger bara att man inte får sälja alkohol eller tobak till personer under 18 år. Jag tycker att gränsen 30 år är hög, men kan acceptera den. Rimligare vore väl att, precis som Systembolaget, lägga sig 5 år över åldersgränsen för varan.
I min stad kräver alla ICA-butiker legitimation av alla, oavsett ålder, om de ska köpa folköl eller tobak. Jag har full förståelse för de pensionärer som blir sura när de vägras köpa folköl för att de inte har med sig legitimation.
De regler butikerna sätter upp har väldigt lite att göra med att de vill skydda unga från att dricka alkohol. Det handlar om att de är rädda att förlora sitt tillstånd om de skulle ertappas med att sälja till minderåriga. Om jag då som konsument tycker att butikens regler krånglar till det onödigt mycket för mig bara för att handlaren vill göra det enkelt för sig, då tycker jag att jag har rätt att klaga.