• Tince

vad ska jag ge istället för mjölkersättning?

Min 4 1/2 månaders tjej är så glad i sina smakportioner och gröt att hon knappt tar flaskan längre. De ggr hon ska ha flaska äter hon väldigt lite. Min fråga är, ska jag ge gröt istället för mjölkersättning? Är de likvärdiga i näringsinnehållet? Är rådvill...

• Svar på tråden vad ska jag ge istället för mjölkersättning?
  • Tince

Snälla, ingen som har haft liknande erfarenheter?

• voffies

Hejsan... jag har oxå märkt att min lika gamla oxå tar mindre ersättning nu när jag introducerat annan mat... Jag ger han gröt på morgonen och sen innan han ska sova. typ en smakportion gröt sen ersättning efter... så ger jag bara ersättning på dagen och så får han bröstet på natten om han vaknar...
    hoppas det hjälpte lite

• Tince

Tack, vet du om man kan byta ut ersättningen mot gröt istället? För min lilla äter redan en hel portion gröt.

• Suskiv

ersättning behöver hon länge än. Gröt är inte samma näringsinnehåll. Om hon inte vill ta flaska så kanske hon kan ta det i glas istället

• Tince
    Suskiv skrev 2008-06-09 18:36:53 följande:
    ersättning behöver hon länge än. Gröt är inte samma näringsinnehåll. Om hon inte vill ta flaska så kanske hon kan ta det i glas istället
    Är hon inte för liten för glas?
  • Lina å Tilda

Min fråga blir då...

Hur ser matschemat ut?

Om barnet tycker om smakisar.. så kan man juh lätt byta ut ett ersättningsmål mot mat.
    Jag fattar det som att OM hon äter smakis vill hon inte ha ersättning. Men måste hon ha både och? Det kanske räcker med endera?

Ge ersättning morgon + kväll.
    Puré till lunch och middag..
    och ev ett mål gröt på em.

Min yngsta dotter hade fast matschema från ca 4 mån, som såg ut ungefär som det jag skrev. Hon åt oxå jättebra smakisar, så då fick hon fulla mål ist med lite dessert till efterrätt.

• voffies

Du jag har ingen aning så.. jag kör lite på känn faktiskt... dom sa åt mig att inte börja med sött som banan osv utan köra med potatis och det spydde han bara av.. så jag gör som jag tycker verkar bra... Men jag har ingen aning om man kan byta helt... jag skulle inte göra det... annars kan du ju kanske dra ner lite på gröten och liksom vänta ut henne... låter lite dumt och elakt men så kankse hon tar ersättningen bättre. Svälter ihjäl gör hon inte och tillslut blir hon väl för hungrig för att säga nej... Men som sagt jag vet inte alls.

• voffies

just det om hon inte vill ta det i flaska så kan du ju prova ge på sked precis som med gröten... visst det tar tid men i kommer det ju... he he

• Tince

Lina å Tilda skrev 2008-06-09 18:38:39 följande:

Min fråga blir då...Hur ser matschemat ut?Om barnet tycker om smakisar.. så kan man juh lätt byta ut ett ersättningsmål mot mat. Jag fattar det som att OM hon äter smakis vill hon inte ha ersättning. Men måste hon ha både och? Det kanske räcker med endera?Ge ersättning morgon + kväll.Puré till lunch och middag..och ev ett mål gröt på em.Min yngsta dotter hade fast matschema från ca 4 mån, som såg ut ungefär som det jag skrev. Hon åt oxå jättebra smakisar, så då fick hon fulla mål ist med lite dessert till efterrätt.
    Hon får ersättning morgon, fm och kväll, smakis en gång och gröt en gång. Vi har precis avslutat morot och ska imorgon börja med ärtor. Kan jag ersätta mjölkersättning med ett mål grönskakspure? Får de i sig tillräckligt med näring då?
  • InteVetJag

om han verkligen vägrar ersättningen så blande i lite ersättning i gröten!

• InteVetJag
    Tince skrev 2008-06-09 18:44:36 följande:
    Lina å Tilda skrev 2008-06-09 18:38:39 följande:
    Hon får ersättning morgon, fm och kväll, smakis en gång och gröt en gång. Vi har precis avslutat morot och ska imorgon börja med ärtor. Kan jag ersätta mjölkersättning med ett mål grönskakspure? Får de i sig tillräckligt med näring då?
    fast då äter hon ju bra, hon får ju i sej ersättning och smakisar. du har nog inget att oroa dej över=)
  • Lina å Tilda

Tror att hon äter bra. Men man kan alltid ändra... det räcker i af med 2 mål ersättning/dag.

Hon ska äta ca 5-6 mål/dag. Sen hur du fördelar det väljer du/ni vad som passar er.

Ja, de e klart du kan byta ut ett till mål från ersättningen
    Funkar det bättre så är ni på rätt spår. Hon verkar ju vara intresserad av mat och mat ska de äta resten av livet. Känns viktigare att de får lära sig äta mat än att dricka ersättning.

• Suskiv
    Tince skrev 2008-06-09 18:38:23 följande:
    Är hon inte för liten för glas?
    Min yngste har aldrig fattat pipmugg. Han har druckit ur glas sen han var 5 månader.
Svar på tråden vad ska jag ge istället för mjölkersättning?