-
-
Svar på tråden hur tvättar du snoppen på din 4-6 åring?
-
Hur då, menar du? Om jag drar tillbaka förhuden och tvättar? Det gör jag i så fall inte; har för mig att det inte är något man ska eller bör göra förrän än om några år. Han brukar duscha och då tvålar han in sig själv så i princip tvättar jag aldrig snoppen på honom.
-
inte för att jag har 4-6 åring men när jag hade det duschade han o tvättade sig själv
-
ok, när kan man dra tillbaka förhuden och har han aldrig fått problem med klåda? min pojke säger att det kliar, har brukat göra som du beskriver och undrar nu om jag gjort fel eller tvättat otillräckligt?
-
antingen får de väll tvätta sig sjläva och kan de inte det får man väll hjälpa dem då.
Det är väll inget med det!!!? -
Nej, klåda har han aldrig klagat över.
Har du talat med bvc? Att du gjort fel eller tvättat otillräckligt tror jag inte. Kanske har han fått in något skräp därunder som irriterar.
-
Låt killen bada så blir det rent-har aldrig tvättat snoppen eller snippan på dem i den åldern.
-
han badar två ggr i veckan
-
...det verkar inte hjälpa
-
Ring vårdcentralen o rådfråga i morgon.
ardonna skrev 2008-06-09 18:34:58 följande:...det verkar inte hjälpa -
jag får göra det, tack för era svar
-
Jag frågade min man en gång då våran grabb är 8 nu.
Han sa nej, aboslut inte förrän i tonåren, och då gör dom det ju själv
Han menar att det sköter sig själv än så länge... -
ok
-
*citat*
"Ska man dra tillbaka förhuden på små pojkar?
Nej, små pojkar har en fysiologiskt trång förhud, den ska inte gå att dra tillbaka. Under de första tre åren blir det mindre trångt och oftast går förhuden att dra tillbaka vid fem års ålder. Ibland kvarstår den trånga förhuden till tonåren.
När ska man börja tvätta pojkar under förhuden?
Först när de blivit så gamla att förhuden går att dra tillbaka. Innan dess tvättar man bara utanpå. "
Henrik Anrell, barnläkare på Astrid Lindgrens sjukhus hade lämnat detta svaret på tryggabarn.nu www.tryggabarn.nu/barn/Page1166.html
-
Min 4-åring badar/duschar mycket nu på sommaren, de är ju så skitna att man kan skrapa av skiten med kniv
och jag har aldrig fört tillbaka förhuden. Jag tror det blir rent ändå...
Däremot har kompisens kille fått svamp i förhuden, så om det kliar och svider kanske ni ska kolla upp att han inte har fått svamp...
-
Min lilla kille som är 4 år nu, har ca 3-4 ggr under sitt liv fått nå'n slags infektion i snoppen - första gången var när han var bebis, o då ringde jag vårdcentralen o frågade om råd, o då gav de mig tipset att använda en liten medicinspruta med vatten o försöka få lite extra rent, för förmodligen var det nå't skräp som kommit in o irriterat. Plus att det var bra att bada honom oxå.
O det har funkat alla ggr!
Senaste gången var för bara någon vecka sen, då var snoppen lite röd, men då duschade jag den bara lite extra på den så försvann det sen.
-
ok en medicinspruta. ska kolla med vårdcentralen först så det inte är svamp eller infektion, men han säger att det inte svider
-
Jag vet inte om det var infektion min son hade, men då han avr bebis svullnade iaf lilla snoppen upp o blev alldeles blå. Nu sist var den bara lite röd, men jag misstänkte att det var nå't smuts iaf, o det röda försvann efter att jag tvättat.
Men sprutan var bra iaf, bara att sätta den lite innanför förhuden så gott det går, o spola rent. Man ska ju som sagt inte dra tillbak den ju.