• maria81

Vad betyder detta? Ska man betala ytterligare på hotellet??

Vid incheckningen är det vanligt att hotellet säkrar ett belopp för avräkningen vid avresan. Detta belopp dras som regel via ditt kontokort.

Vad menas med detta? Det stod så här på hela sidan

Du kan inte kräva att få ditt rum före klockan 15.00 ankomstdagen. Enligt internationell praxis disponerar man sitt hotellrum fram till kl. 12.00 avresedagen, i vissa fall klockan 10.00. Detta gäller även om avresan från hotellet sker på kvällen/natten eller morgonen därpå. Vid incheckningen är det vanligt att hotellet säkrar ett belopp för avräkningen vid avresan. Detta belopp dras som regel via ditt kontokort.

• Svar på tråden Vad betyder detta? Ska man betala ytterligare på hotellet??
  • ceeh

det betyder att vissa hotell tar en depositiion vid incheckningen.. dett öfr att tcka upp sventuelle skador som kan uppkomma på rummet eller för eventuella obetalda bar räkningar etc. är allt ok vid utcheckning får ni tillbaka dem..

angående utcheckningstiden hyr man rummen per dygn.. ett dygn räkas från 12:00 till 12:00 nästkommande dag. Ska ni resa hem ex kl 19:00 på kvällen måste ni lämna rummet 12:00 oom ni inte vill betala för ett helt dygn till..

Lycka till

• EnglisMamma

vi har flertalgånger haft utcheckningstid kl 12.. men bussen kommer inte fören kl 20 på kvällen... men då har vi alltid i god tid pratat med receptioen och fått betala mellan 300-600 sek för att behälla rummet... utcheck 12 är ju för att de skall hinna städa upp för ankkommande den dagen.. dock inte alltid möjligt att man får behålla rummet.... men hotellet brukar då ha duschrum där man får fräscha till sig innan man far.. kan vara bra att packa vad man behöver för hemmresan överst eller i handbagaget..

Ang summan de dra vid incheck så stämmer ovan info.. kan vara även så att man skriver upp ngt i baren eller resturangen och då har de denna summan som säkerhet så man inte "smiter" eller om man pajar ngt....
    Även i Sverige om du betalar med kort vi incheck så reserveras 10-15 % mer men som förs åter vid utcheck om rummet ok....

Trevlig resa...

• biaw

hotellmänniska här..

på mitt hotell ombeds alla gäster att uppge kreditkortsupplysningar. detta är en auktorisation. dvs en garanti för oss att: det finns riktiga pengar att betala rummet med, kortet är äkta/ej stulet/skimmat, ev skador, ev "no show", eller om en gäst smiter från notan.
    dvs vi "säkrar" oss från att förlora pengar. förr i tiden,innan hotellen tog upplysningar, så bokade folk flera rum, de bästa/dyraste rummen, långt i förväg och dök sedan inte upp! dvs hotellen förlorade en jäkla massa pengar!!
    dessutom är det en garanti för DIG att du verkligen har ett rum bokat!dvs hotellet kan inte säga; "oj ooo nej du har ingen bokning här" ;)

dessutom förekommer det massor med falska kreditkort och därför auktoriseras korten/beloppet resarveras i förväg. inga skurkar vill ligga ute med pengar.. dessutom förekommer det att människor i vissa länder vill få inrese tillstånd. och har de en hotellbokning så kan de visa upp den för sitt hemlands myndigheter och därmed få utresetillstånd och på så sätt ta sig in i ex europa..

in och utchekningstider varierar mellan kl 10-1500....ofta går det att ställa ifrån sig ev bagage i bagagerum om man kommer innan rummen är färdiga/tillgängliga.

hoppas du förstår vad jag menar.. det börjar bli klockan sent i mitt huvud....;)

• maria81

Ok jag förstår men om jag redan har betalat flyg och hotell via ving så borde det väl inte gälla mig eller?
    Försöker vara lite förutseende med kommande utgifter där nere

• hotten

maria nej du betalar inte mer än en gång..
    (menar du charter dessutom så gäller inte de där alls, utan då betalar du i förväg.)

• EnglisMamma

Jag har jobbat för Ving massor av år utomlands och när du åker charter så har du ju redan betalt för ditt boende men många hotell vill ha en liten deposition för om det skulle försvinna ngr från rummet/ gå sönder eller om du har nån nota fr baren tex... är allt ok vid utcheck får du pengar åter... Inte många av Vings resmål som har detta system men vet att vissa länder har så bla Isla Margarita och Aruba...

trevlig resa när det nu bär av...

• hotten

englis mamma: så är det ju, men inte ens på dessa behöver man oftast om man inte vill uttnyttja den servisen (tex att man kan skriva upp på rummet när man äter på restaurangen mm)
    fast jag vet att det står så i reglerna...

Svar på tråden Vad betyder detta? Ska man betala ytterligare på hotellet??