• Tummelisa06

Hovawart

Är det några stolta hoffeägare som har en vovve med fart och fläkt?

I vår familj finns en hane på 5 år..

• Svar på tråden Hovawart
  • Ayya

Nope, inte än... funderar på om min nästa jycke ska vara just den rasen. Tycker den är otroligt stilig och det man läst om rasen verkar passa mig. Har dock inte hunnit med att träffa någon än... Studiebesök blir det innan jag bestämmer mig.

• Tummelisa06

Det är en trogen familjehund..  mammas  hoffe är ju barnvakt till min dotter.. hon går hemma och filosoferar och han efter och kolla henne heeela tiden.. kommer man till skogen då  är de 100 knutar som gäller.. det är en allroundhund.. men absolut inga nybörjathundar.. och bör jobbas med.. annars är risken stor att de ger sig på inredningen.. hehe...

• Ayya

Oki, jagar dom? Är dom svåra att ha lösa?

Det som intresserar mig mest är lydnad, funkar dom bra till det ändamålet?

Är det mycket pälsvård?

• Lafayette

Jag har oxå en hoffehanne på 9 år, han är världens bästa kompis och världens bästa väktare!!

• imp
    Ayya skrev 2008-06-10 10:31:37 följande:
    Oki, jagar dom? Är dom svåra att ha lösa? Det som intresserar mig mest är lydnad, funkar dom bra till det ändamålet?Är det mycket pälsvård?

hoffen är ingen jakthund men jaga en och annan kanin kan de väl göra för skojj skull om de får lov.

min är inte svår att ha lös visst spring i benen har han men lydig.

jag använder själv min hoffe till lydnad men annars fungerar de utmärkt på spår och sök o gillar att jobba och vakta.

visst pälsvård är där de är ju dock långhåriga men det finns mer pälsvårdskrävande raser.

• Ayya

Oki, är inte direkt överförtjust i pälsvård. Uppvuxen med newfoundland och där är det föööör mycket pälsvård för att det ska passa mig.

Gillar Hoffarna väldigt mycket. Hur mycket väger en vuxen hane ungefär?

Vet att man kan hitta det på skk men jag orkar inte söka just nu...

• Lafayette
    Svar på #8
    Min hoffe väger mellan 50-55 kg. Men han är väldigt stor för att vara hoffe. Han kräver inte alls mycket pälsvård heller för den delen. Duktig i lydnad och sök är han oxå.
  • Ayya

Oki, ja det låter mer o mer som "min" hundras. Men vi får se, är inte aktuellt än på nåt/några år.

• Tummelisa06

Gå in och kolla lite på uppfödare.. finns många bra uppfödare som hållit på länge.. det är en ras som jag kan rekommendera i allafall

• imp
    Ayya skrev 2008-06-10 15:08:01 följande:
    Oki, är inte direkt överförtjust i pälsvård. Uppvuxen med newfoundland och där är det föööör mycket pälsvård för att det ska passa mig.Gillar Hoffarna väldigt mycket. Hur mycket väger en vuxen hane ungefär?Vet att man kan hitta det på skk men jag orkar inte söka just nu...
    min hane väger 39kg är två år och  de har tyckt han var för rund innan men jag vet att hans kullbror väger runt 45
  • Tummelisa06

Alla hoffar är inte hoppiga skällig och nafsar/biter som en del tror.. de blir oftas så när de blir uppspelta.... har haft 3 st och ingen av dom har visat vaktinstinkt.. inte nått märkvärt i allafall.. men jag tror tikar kan vara värre.. har enbart haft hanar.. de är underbara om de får aktiveras och jobba med huvet tex spår och sök.. det är de super på.. den första vi hade tävlade mamma sök med.. där gick det undan.. prova lite sök med nr 2 men han gillade spår bättre.. som då var min gosse..som tyvärr pga sjukdom inte fick vara med oss längre än 6 år..  och nr 3 gillar allt som heter träning i skogar och lydnadsplan..han ä med på allt.. hehe 

Är  en super familjehund.. om de får jobba regelbundet.. inte enbart vara hemma.. det går inte.. och det är ingen nybörjarhund direkt.. finns ju de hoffar som är dominanta och vaktiga.. men har haft tur med det att jag inte märkt av det nått större.. men de vi haft släpper in folk som de inte känner till men de släppte inte ut om inte vi var i närheten.. många hundar som är så..

men de är underbara.. inte nått större pälsvård.. borstas då o då som vilken hund som helst

• Ayya

Ja det lutar mer o mer åt denna ras.

• Tummelisa06

Lycka till Ayya.. hör av dig om du funderar på nått.. har haft hovawart i familjen sen 86.. så jag har lärt mig en del av dessa filurer hehe.. men som sagt va det är en otroligt underbar ras.. vi har tagit från olika uppfödare varje gång och jag stortrivs med uppfödarna.. jag har fortfarande bra kontakt med uppfödare jag hade til min hoffe.. ställer upp om man har frågor och funderingar.. anordnar kennelläger 1-2 ggr/ år... telefonkontakt då och då..

• imp

jag lägger in en bild på min snygging

• Ayya

Vilken skönhet!

Jag har dock fastnat för dom gula.

• Ayya

Vad fin .

Jag är onekligen sugen, men just nu så finns inte tid för en hund till utan det får bli senare. Men man blir himla sugen när man ser era fina hundar.

Svar på tråden Hovawart