• linamor

ni med erfarenhet av feberkramp

Man tror att vår dotter har feberkramper, fast det inte ser ut som en "vanlig" kramp och fast hon inte hade feber andra gången det hände.(hon blev däremot febrig under dagen)

Vi har tagit endel blodprover, EKG ocg EEG som allt är normalt. Så epilepsi är uteslutet.

Hon bara svimmar av och blir medvetslös och blicken är alldeles borta. VI får ingen kontakt med henne. Kroppen är helt slapp.

Finns det någon med liknande erfarenhet? Överallt kan man bara läsa om att feberkramper är ofarligt men min mans kusin som hade feberkramper blev hjärnskadad efter att anfall som inte gav med sig. Man kan också läsa att det är så himla vanligt men jag har bara hittat ett inlägg om feberkramper här.

Kan feberkramp utveckla sig till epilepsi?

2 ggr har vi nu haft denna skräckupllevelse och vi trodde absolut att hon skulle dö första gången

Någon med liknande erfarenheter??

• Svar på tråden ni med erfarenhet av feberkramp
  • Niinis

ja min son har haft feberkramp 2 gånger, senast nu i torstags. hemskt var det! åkte in till sjukhus med ambulans. krampen varade i 5 minuter, och nu har vi bara fått en enda dos utav diazepam om krampen skulle komma igen. oj vart han hjärnskadad??? hur lång var krampen?? man blir ju så sjukt orolig..... min son fick sin första kramp ett år sedan då var han precis 3 år, nu är han snart 4.

• linamor

Hade han ryckningar och skakningar då? Eller blir han slapp som min dotter? NU har det hänt 2ggr på ett halvår för oss, hon fick MPR-vaccin i går så nu väntar vi spänt de närmsta 14 dagarna.

Jag tror inte du behöver vara orolig för skador om det inte varade mer än 5 minuter. Inom jobbet säger vi ibland till personal att vänta 5 minuter innan de ger diazepamen. Jag läste igenom halva internet i går och förstod det som att det är stor risk om det är runt 15 minuters kramp.

Släpper inte krampen på er son med det klysma ni har så måste nu ju ringa 112.

Denna sidan tyckte jag var bra. Här stod b.la att vissa sjukdomar har större risk att medföra en kramp, såsom 3-dagarsfeber och influensa, det är det min dotter haft de ggr hon krampat.

sv.wikipedia.org/wiki/Feberkramp

• knäppisen

Men hur kan de diagnostisera henne med feberkramp utan kramp, och utan feber ? Verkar ju skitkonstigt.

Min son har haft feberkramp en gång. Den föll också lite ur mallen för en normal en, den höll på till o från i 5 timmar. Gjorde bla EEG, UL, och CT på hjärnan som inte visade något onormalt så därav feberkrampsdiagnosen. Han krampade å andra sidan rejält och hade mkt hög feber. Vi fick också kramplösande med hem så vi kan ge om/när det händer igen.

• knäppisen

Ang vanligheten så får 1 barn av 20 feberkramp och av dom som fått det en gång så får ca en tredjedel det igen. Så himla vanligt är det alltså inte.

• Majras

Ja, feberkramper kan framkalla epilepsi, men det är ganska ovanligt.
    Sonen har också haft feberkramper flertalet gånger, någon gång har han inte heller haft feber. Finns att läsa om i min blogg under "Rasmus läkarbesök"

• Nejjah

Min lillasyster fick feberkramp när hon var några månader gammal men det var ganska många år sen så jag minns inte så mycket av det. Hon fick väldigt hög feber som gick ner och sen upp igen och sen hittade vi henne i sängen blålila och krampandes tills hon blev livlös. Ambulans kom och vad dem gjorde vet jag inte men bra blev hon och det drabbade bara henne den gången.. Sen dess har hon varit frisk och kry och är idag 8 år!

• linamor

Det är väl så att sjukvården vet inte (och bryr sig inte så värst heller) och bedömmer det inte som farligt så feberkramper är väl den närmsta diagnosen att ta till. Jag vägrade tro att det var en kramp första gången men nu andra gången finns det ju ingen annan rimlig förklaring så vi får nog acceptera den diagnosen.

Man kan ha tonuslösa kramper och "annorlunda" kramper om man ex. är lång och tydligen kan man krampa utan feber när man så att säga "har någon skit i kroppen". Eftersom det är annorlunda undrade jag om någon annan upplevt "slappa" kramper.

Risken att fortsätta ha krampanfall som vuxen 2,4% - ungefär dubbelt så hög som i befolkningen.

• Ninde81

I vissa fall av hjärtarytmi förekommer just svimmning och slapphet..säger inte att det är så men när jag var liten och ända upp till 19 år svimmade jag och var slapp i kroppen ca. 1-5min.. Visade sej att jag hade SVT (supraventrikulärtakykardi). Och detta orsakade mina "anfall".
    Kom också lättare när jag var sjuk.

• sweetfia

20 juni 2007 slutade min son andas, och fick nagon slags kramp, hans ogon rullade upp och han vart helt stel. Holl pa i ca tre-fyra min, sen kom ambulansen, da hade han precis borjat andas igen. Tog en massa olika blodprover, inget visa natt.Han hade inte feber.. 19 december 2007 sonen sitter ner mot vaggen och bara stirrar , tar upp honom , ser att han ar bla och helt slapp, han andas inte.. Holl i ca 5 min, sen kom ambulansen, men nar vi kom in pa barnsjukhuset, tog de inte ens na prover, :( vi fick sova kvar bara. Sos skickade tva ambulanser.. Inte hade han feber nu heller :( ..

Svar på tråden ni med erfarenhet av feberkramp