Någon Polsk/svensk familj här inne??
Söker någon polsk/svensk familj, undrar om det finns här på FL. Skulle vara kul att komma i kontakt med någon då jag själv lever som polsk/svensk familj med två barn och skulle gärna vilja lära känna fler.
Söker någon polsk/svensk familj, undrar om det finns här på FL. Skulle vara kul att komma i kontakt med någon då jag själv lever som polsk/svensk familj med två barn och skulle gärna vilja lära känna fler.
Hej!! Jag är från Polen och min man är svensk. Vi har två barn, en flicka född 03 och en pojke född 06.
Hör av dig om du vill ha min mejladress!
Jag måste bara fråga er om ni känner till något polskt bageri, när jag bodde i Dublin gick jag ofta på de polska affärerna för att de hade så gott bröd!
jsmfb: tyvärr känner jag inte till något polskt bageri här runt omkring, antingen bakar jag polska bröd själv eller så ber jag våra bekanta att köpa med sig massa limpor när de kommer på besök
Ja det var värt att fråga i alla fall! Har du något bra recept så får du gärna inboxa det till mig!
Här i Helsingborg kan man köpa polskt bröd i de två polska affärerna samt i en annan med mat från olika länder, Alfo gross.
Hej
Ute efter en polsk maträtt som jag vill göra.
Någon som har recept på Torsk på Grekiskt sätt ?..tror det heter dorch något.
Kan inboxa mig..
Jag översätter ett recept jag hittat på nätet.
"Dorsz po grecku"
1 kg torskfile
5 msk mjöl
2 msk olja
1 nypa svartpeppar
1 nypa salt
1 nypa kryddpeppar
1 st lagerblad
"tomatkoncentrat" - kan det vara tomatpuré? mängd hittar jag inte i det receptet
Sen står det soppgrönsaker 1 paket, hur mycket det nu kan vara...alltså morot, selleri, purjolök, savoykål
1 gul lök
citronsaft från 1 citron
vatten eller buljong
Droppa citronsaft på torsken, salta och pepra, sätt in i kylen.
Riv soppgrönsaker, fräs löken i oljan, lägg i de rivna grönsakerna, krydda och fräs på. Häll i tomatpuré, häll i ett halvt glas vatten (?) eller buljong. Låt puttra i en halvtimmen. Stek fisken, lägg i den i såsen.
Kan det vara nåt sånt?
Finns massvis med polska butiker (ok, bara 2 tror jag) i Malmö. Där finns det ett mkt bra utbud på kassiska polska matvaror, tidningar m.m Min pappa är helt frälst i alla små korvar och annt saftigt. Och min höggravida väninna åt nog upp halva sin lön genom att köpa halwa varje dag och mumsade på
Vi är en polsk/svensk familj, mannen är den svenska och jag bidrar med den kulturella månfalden. (har två barn också) Har dock bott i sverige i drygt 20 år och inte besökt mitt födelseland på 15 år så jag har nästan glömt bort hur Polen är, speciellt idag.
Pratar ni polska med era små? Jag gör det tyvärr inte...
Hej! Jag är också en polska med en svensk man och mamma till två tonåringar.
Jag är ganska ny här på FL, synd att jag inte hittade FL när mina barn var små och jag var yngre, nu är jag kanske för gammal att vara här?
Hej!
Jag är också från Polen min man är svensk har vuxna barn och en sladdis som blir snart 2 år,bor i Kristianstads trakten
Jag jobbar på en polsk/svensk avdelning på förskola i malmö.
södervärnsförskola