• Anonym

storlek på foster?

spelar ju inte så stor roll egentligen men kan inte låta bli att förundras över hur stora skillnader det är när det gäller storlek på fostret beroende på vilken vecka man är i enligt sidor på internet.

på familjeliv står det att i v.12 är fostret 9 cm, på gravid.se står det att i v.12 är fostret 6 cm och i en bok läste jag att fostret är 12 cm i vecka 12.
    hmm verkar konstigt att det är så stora skillnader... eller?
    ngn som gjort ul i v.12 som vet hur stort fostret brukar va?

• Svar på tråden storlek på foster?
  • Nummerupplysningen

Det där har jag oxå märkt !
    Blir helt tokig, vilket ska man tro på?

Själv brukar jag både läsa på gravid.se, libero och pampers

• Anonym

va bra att någon mer än jag som reagerat
    de kan ju inte bara dra till med ngt bara för att de har en sida på internet

• Jiji

Ja det är helt sjukt att det kan skilja flera centimeter i olika böcker.

Var på UL förra veckan och frågade då hur stort det var (är i v 21+1) och hon sa att man säga som så att det är lika stort som det är antal veckor gammalt. Det var ett bra tips

• Anonym (Ruvare)

Boken Ett barn blir till är annars ett bra sätt att både få reda på storlek och utseende och utvecklingsfas på fostret. Där står det att mellan v.11-15 växer fostret från 5 till över 10 cm. så 12 cm. i v.12 låter lite mycket kanske,men minst 10 bör det väl vara. Hur som helst är alla organ anlagda och det enda som sker efter v.12 är tillväxt!

• SeTa

Vår flicka var i v14-15 14 cm lång och vägde 60 g.

Det kan kanske vara så att på vissa sidor mäter man från huvud till stjärt och på vissa sidor från huvud till fot?

• Jiji

Anonym (Ruvare) skrev 2008-06-10 12:03:04 följande:

Boken Ett barn blir till är annars ett bra sätt att både få reda på storlek och utseende och utvecklingsfas på fostret. Där står det att mellan v.11-15 växer fostret från 5 till över 10 cm. så 12 cm. i v.12 låter lite mycket kanske,men minst 10 bör det väl vara. Hur som helst är alla organ anlagda och det enda som sker efter v.12 är tillväxt!
    Nä det går ju inte att räkna så från första början, det är nog inte förrän senare man kan utgå från det.
  • Annaloo

I slutet på v12 var Kasper ca 6,5 cm lång från huvud till stjärt. (NUPP)

*** v33 ***
  • sviskon

Jag tror det är för att de mäter olika. Ibland är det från huvud till rumpa och ibland huvud till fot. På gravid.se står det att de mäter från huvud till rumpa.

• trädis

på mitt UL i v 9+3 var min bebis exakt 29,4 mm!

Jag ska bli mamma i Juli - vad härligt det låter!!
  • trädis

mätt från rumpa till huvud, det är väl så man ska mäta vad jag har hört?

Jag ska bli mamma i Juli - vad härligt det låter!!
Svar på tråden storlek på foster?