• Anonym

Tycker ni att det är ok att er sambo tar lån utan er vetskap?

För ett tag sedan fick sambon hem ett brev från citybank. Jag kände på mig att det var nåt skumt så jag väntade tills han öppnat det och lagt det i det skåpet han förvarar sina "viktiga papper" och kollade sen var det var för nåt. Det visade sig att han hade ansökt om ett lån på 15.000. Jag blev jäkligt förvånad för vi har vwerkligen inte råd med att ta lån. Jag har inga lån men han har lån på en bostadsrätt(som han hyr ut i 2:a hand), billån, csn, olika smålån, krediter osv. Han har aldrig pengar kvar i slutet av månaden och han kan aldrig spara pengar till tex. buffert eller penison. Jag har inga lån eller avbetalningar på nåt och jag sparar i fonder och till pension. Vi delar på alla gemensamma utgifter varje månad som hyra, el, försäkringar, com hem osv. Sen delar vi så lika vi kan när det gäller mat och övriga grejer vi behöver köpa. Handlar varannan gång typ.

Jag blev skitsur för att han tog ett lån på hela 15.000 utan att ens diskutera det med mig. När han har dåligt med pengar så går det ju ut över mig för då får jag lägga till med mina pengar för att vi ska klara oss. Jag kommer snart att gå på föräldraledighet så vi kommer ju att ha typ 4000 mindre in ¨månaden. Detta kommer vi ju verkligen att känna av och han hade behövt stötta upp med sin lön. Har jag ens rätt att säga nåt om detta? Hade ni blivit arga eller tycker ni att den andre gör som den vill med sina pengar? Jag tycker att man diskuterar sånt med varann. Jag får dåligt samvete om jag köper 3 klädesplagg för 500 kr. åååh..så irriterande att alltid behöva vara morsa till honom. Skulle vilja att vi sparade de där 500 kr/mån till nåt kul ist.

Nu blev detta onödigt långt, hoppas att nån orkar läsa igenom iaf!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-10 12:06
    idag har han fått ett brev från kronofogden:/ Har inte läst det men finns det flera olika anledningar till att man kan få det?

• Svar på tråden Tycker ni att det är ok att er sambo tar lån utan er vetskap?
  • Peggie

Nej, jag tycker inte det är ok. Speciellt inte om man ska ha barn ihop.

• Cassanna

Jag tycker att om man har delad, alltså separat ekonomi förutom utgifter så har man ingen rätt att bli arg eller sur för att den andra tar ett lån. Hade ni däremot haft gemensam ekonomi kan jag förstå att du blir rosenrasande...

• hejlis

Nix, tycker inte att det är okej då det påverkar er gemensamma ekonomi.

• puss

men det är ju helt galet.
    ni kan ju bli ruinerade alldeles! hur ska du göra? vad går lånen till?

• Waldo

Nej inte som sambo eller gifta oavsett om man har gemensam eller separat ekonomi.

• Anonym
    Cassanna skrev 2008-06-09 22:12:22 följande:
    Jag tycker att om man har delad, alltså separat ekonomi förutom utgifter så har man ingen rätt att bli arg eller sur för att den andra tar ett lån. Hade ni däremot haft gemensam ekonomi kan jag förstå att du blir rosenrasande...
    [/citat]

Fast vi delar ju på allt efter att räkningar är betalda. Det blir ju samma som gemensam ekonomi fast att vi har varsitt konto. När hans pengar är slut efter 3 dar så måste ju jag betala alla mat, bensin osv.
    puss skrev 2008-06-09 22:16:59 följande:
    [citat]
    men det är ju helt galet. ni kan ju bli ruinerade alldeles! hur ska du göra? vad går lånen till?
    Han har ju ett stort lån på lägenheten han hyr ut + att han har ett lite större billån. De andra smålånen har bara gått till skit, typ billiga bilar, möbler osv. Detta är lån han tagit utan att kolla med mig. Kan ju inte göra nåt åt dem eller detta nya han tagit. Jag betalar ju inget på dem men i längden får jag ju "betala" för det iaf. vi har ju aldrig råd att hitta på nåt eller att åka på semster. Skulle vilja lägga undan pengar men det går jui nte när han har så mkt lån att han inte får några pengar över. Detta nya lånet fattar jag inte heller vad det skulle gå till. Hans svar var typ- vi är ju så fattiga denna månaden och behöver ju pengarna. Kommer att behövas i sommar också osv. osv...Jag vet att vi skulle klara oss iaf även fast det blir knapert. Vill inte att han ska betala av på detta i typ 3 år bara för att kunna "leva bra" de kommande månaderna.
  • Anonym

oj, blev lite konstigt när jag citerade sist. Ett svar är i mitten av den gråa rutan.

åååh, jag blir knäpp på detta. Han säger bara att jag ska sluta lägga mig i och att han gör vad fan han vill. Men är inte det lite konstigt om man ska leva ihop med barn och allt ochi nte ens kan snacka och komma överens om hur ens ekonomi ska funka.

• Tös

Jag skulle bli fullkomligt galen om det framkom att sambon min tog lån utan min vetskap. Vi är ett TEAM, inget annat.

Jag tänker direkt på lyxfällan när jag läser dina rader. Någon som hamnat i shoppoholic-träsket. Hela hans attityd tycker jag tyder på att han vet om att han har problem men orkar inte ta tag i dem.

• Anonym
    Tös skrev 2008-06-09 22:44:53 följande:
    Jag skulle bli fullkomligt galen om det framkom att sambon min tog lån utan min vetskap. Vi är ett TEAM, inget annat. Jag tänker direkt på lyxfällan när jag läser dina rader. Någon som hamnat i shoppoholic-träsket. Hela hans attityd tycker jag tyder på att han vet om att han har problem men orkar inte ta tag i dem.
    Håller med om att det liknar problemen de i lyxfällan har. Han lever över sina tillgångar (är inte ens hälften av vad de flesta i lyxfällan har). Jag tycker också att man ska vara ett team och att man sammarbetar och tar hand om varandra. Klart att man hjälper den andre om det behövs men inte kul att göra det om man vet att det går att undvika. Jag vill ju helst att vi får bort alla jäkla lån och avbetalningar och han skaffar bara nya. Vad fan ska jag göra/säga för att han ska fatta?!
  • Anonym

Det är inte okej om man har delad ekonomi, däremot om man har separat ekonomi.

Svar på tråden Tycker ni att det är ok att er sambo tar lån utan er vetskap?