Tycker ni att det är ok att er sambo tar lån utan er vetskap?
För ett tag sedan fick sambon hem ett brev från citybank. Jag kände på mig att det var nåt skumt så jag väntade tills han öppnat det och lagt det i det skåpet han förvarar sina "viktiga papper" och kollade sen var det var för nåt. Det visade sig att han hade ansökt om ett lån på 15.000. Jag blev jäkligt förvånad för vi har vwerkligen inte råd med att ta lån. Jag har inga lån men han har lån på en bostadsrätt(som han hyr ut i 2:a hand), billån, csn, olika smålån, krediter osv. Han har aldrig pengar kvar i slutet av månaden och han kan aldrig spara pengar till tex. buffert eller penison. Jag har inga lån eller avbetalningar på nåt och jag sparar i fonder och till pension. Vi delar på alla gemensamma utgifter varje månad som hyra, el, försäkringar, com hem osv. Sen delar vi så lika vi kan när det gäller mat och övriga grejer vi behöver köpa. Handlar varannan gång typ.
Jag blev skitsur för att han tog ett lån på hela 15.000 utan att ens diskutera det med mig. När han har dåligt med pengar så går det ju ut över mig för då får jag lägga till med mina pengar för att vi ska klara oss. Jag kommer snart att gå på föräldraledighet så vi kommer ju att ha typ 4000 mindre in ¨månaden. Detta kommer vi ju verkligen att känna av och han hade behövt stötta upp med sin lön. Har jag ens rätt att säga nåt om detta? Hade ni blivit arga eller tycker ni att den andre gör som den vill med sina pengar? Jag tycker att man diskuterar sånt med varann. Jag får dåligt samvete om jag köper 3 klädesplagg för 500 kr. åååh..så irriterande att alltid behöva vara morsa till honom. Skulle vilja att vi sparade de där 500 kr/mån till nåt kul ist.
Nu blev detta onödigt långt, hoppas att nån orkar läsa igenom iaf!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-10 12:06
idag har han fått ett brev från kronofogden:/ Har inte läst det men finns det flera olika anledningar till att man kan få det?