• Mamma och Mor

Spänner sig på ett speciellt sätt - något att oroa sig över??

Nu är detta vårt första barn så jag har inte så mycket att jämföra med, så hoppas jag kan få lite svar som har lite mer erfarenhet av barn och deras utveckling.

Vår dotter är 18 månader gammal och en glad tjej. Lite sen att börja gå (15 månader) men utvecklas annars synligen normalt.
    Dock har hon börjat med en sak sedan en dryg månad tillbaka och som gör mig lite fundersam; när hon sitter och äter eller leker så händer det rätt ofta att hon liksom "spänner sig" och ger ifrån sig ett entonigt läte. Detta håller max 5 sekunder, sedan släpper det och hon blir som vanligt igen. Hon verkar inte direkt frånvarande vid dessa tillfällen, utan snarare fokuserad på att spänna sig.
    Jag tycker det ser lite halvt otäckt ut men maken tycker inte det är det minsta otäckt.

Några här som förstår hur jag menar genom beskrivningen och har erfarenhet av något liknande?

~Vår fina tjej - Miriam 061213~
  • Svar på tråden Spänner sig på ett speciellt sätt - något att oroa sig över??
  • sweetfia

kanske nagon form av epilepsi?? Var min tanke iaf, men jag vet inte! Ring sjukvardradgivningen om du ar orolig!

• Me o Mike

nej absolut inte nån sjukdom tror jag.. Barn kan göra dom mest "sjuka" saker!!!

• Mamma och Mor

Njae... är inte direkt hysteriskt orolig över detta, snarare fundersam över om andra barn gör så, eller om det är något avvikande...
    Vi ska snart på 18-månaderskontrollen så kanske tar jag upp detta då.

~Vår fina tjej - Miriam 061213~
  • MaijaO

Så där höll min dotter på ett tag. Hon spände sig som en fjäder och lixom svankade sig så att hon blev bågformad. Skit läskigt. Men hon slutade efter ett tag och idag är hon en fullt normal 4 åring. Gissar att det bara var något lustigt "tix" hon la sig till med.

• Miniigirl

Sonen håller oxå på så...han är 1 år nu, men har hållt på så några månader nu! oftast när han sitter och äter...nu blir det lite oftare, men det är väll för att vi spänner oss likadant, så härmar han oss! och då tar ha ni med knytnävarna oxå...ser faktiskt riktigt roligt ut då:) ser ut osm han hyter med näven:)

• Happy 2

Har hon blöja på sig? Isf kanske hon spänner sig när hon kissar? Det gör bägge mina töser ibland som är 5mån resp 2 år.

• Flickan och kråkan

Min pojke gör så. Han är i och för sig bara snart 6 månader. Han gör så när han ligger ner på rygg ibland. Spänner hela kroppen och liksom grymtar. Har ingen aning om varför. Ofta när han är lite uppjagad....

Det är inte kiss, för då skakar han lite Tror inte att det är epilepsi eller liknande. Han är helt med och för övrigt sitt vanliga jag när han spänner sig. Han gör ju en massa andra märkliga saker (i mina ögon) också.

• hoppet787878

Min har börjat med detta också. Jag har alltid upplevt honom annorlunda sedan födseln...Han är nu 7 månader och spänner ut armarna och hela kroppen. Låter också entonigt( Som en dövstum typ). Ganska jobigt vid matningarna. Han håller på så när han leker också ibland men det är bara blixtsnabba utfall. Jag ska ta upp det på BVC, så får hon titta på honom just när han håller på så. För mig känns det lite skumt, men jag är orolig över mycket. Känns som det kommer vid starka känsloreaktioner iallafall, när han är exalterad eller frustrerad.

• burin

Hej, hej, fullt normalt....inget du behöver oroa dig över.
    Ditt barn testar säkert bara. Min har gjort så i några månader speciellt vid matbordet, kan oxå vara härmningar från er att ni har lixom mmmm aaaaa vad gott det är, och så lixom ska det härmas. Min brukar göra så precis när hon svalt maten och så spänna sig och aaaaaaa, va gott det va hihi.
    Är du orolig prata med bvc, men jag kan garantera dig att det är fullt normalt.

• freya1428
    MaijaO skrev 2008-06-09 22:25:48 följande:
    Så där höll min dotter på ett tag. Hon spände sig som en fjäder och lixom svankade sig så att hon blev bågformad. Skit läskigt. Men hon slutade efter ett tag och idag är hon en fullt normal 4 åring. Gissar att det bara var något lustigt "tix" hon la sig till med.
    min dotter gör lika dant. periodvis. men hon håller fortfarande på vid 4,5års ålder....  spänner sig som en båge från topp till tå och svankar och lyfter ofta armarna rakt ut så man kan se att hon spänner sig ända ut i fingertopparna.. ibland håller hon på titt och tätt hela dagarna.  på dagis säger dom att hon ibland går undan vid sidan om och sätter sig bredvid dom andra när dom leker och spänner sig och bara tittar på och när dom försöker locka på henne att komma och vara med så sitter hon bara kvar och spänner och tittar på dem för att sen efter en stund hoppa upp och leka som vanligt, precis som hon måste spänna klart först liksom.
Svar på tråden Spänner sig på ett speciellt sätt - något att oroa sig över??