• SvenssonEmelie

Semester i Kroatien??? Någon som vill berätta om sin resa?

Hej! Jag och min sambo och ett par kompisar ska till Kroatien, Rabac, i augusti.

Är det någon som har varit i kroatien och vill berätta lite om mat och dryck, och vad som måste ses... vart man ska shoppa o.s.v.

Hade vart gulligt! Hittar inte så mycket info

• Svar på tråden Semester i Kroatien??? Någon som vill berätta om sin resa?
  • LjubaviMoja

Är själv från bosnien men semestrar mycket i Makarska (kroatien)men efter att jag träffat min make som är bulgar väljer jag hellre att åka dit det är mycket billigare och trevligare människor. Kroatien har blivit svindyrt men visst är maten god och fina stränder.

Hoppas ni får det kul lycka till

• kollberg1

jag har varit där för ett tag sedan och det är det bästa resmålet jag varit till. Jag har rest över hela europa och stora delar av asien och jag älskade kroatien. jag hade inte barn då så jag har inga tips vad gäller det.

• SvenssonEmelie

Hot Mama211 skrev 2008-06-09 22:51:51 följande:

Är själv från bosnien men semestrar mycket i Makarska (kroatien)men efter att jag träffat min make som är bulgar väljer jag hellre att åka dit det är mycket billigare och trevligare människor. Kroatien har blivit svindyrt men visst är maten god och fina stränder.Hoppas ni får det kul lycka till
    Jaha... oj då! Ha ha där ser man vilken koll man har! Var i bulgarien för typ tre år sen, men trodde faktiskt att det skulle vara billigare i kroatien! Tack för svar!
  • SvenssonEmelie
    kollberg1 skrev 2008-06-09 22:53:26 följande:
    jag har varit där för ett tag sedan och det är det bästa resmålet jag varit till. Jag har rest över hela europa och stora delar av asien och jag älskade kroatien. jag hade inte barn då så jag har inga tips vad gäller det.
    Vad härligt! Vart var du för nånstans? Vad tyckte du om priser och så? Kan man lyxa till det?? har inga barn heller än, men hoppas det kommer snart
  • kollberg1

jag var där för ca 5 år sedan och tyckte inte att det var dyr. billig mat. vi åkte runt med tåg och bodde hemma hos människor på vackra gårdar med fina vingårdar osv. åk ut på öarna. helt underbart!

• Vanillie

jag var i kroatien för två år sen och jag är helt nöjd med resan.

Maten tyckte jag var rätt trist. Pommes på varenda restaurang. Och om man beställde fisk så fick man ingen potatis eller nått till. Det fick man be om. Kanske bara var den restauranden som vi var på men ändå... Fick en hajfilé indränkt i vitlök och det var allt!

Men landet var jätte fint! Mycket att titta på tycker jag. Mycket båtturer och bussturer anordnades. Och det var en upplevelse att åka ut på landsbygden!! Jätte mysiga bergsbyar.

Vi var i Umag och en dag åkte vi båt längsmed hela Istra-kusten!

Rovinj kan jag verkligen rekomendera. Hela staden är uppbygd i vattnet. Husen står i vatten runt om!

Pula besökte vi och att se amfiteatern där var mäktigt!

Kan man så ska man lätt ta en tur på Limfjorden med! Vackert!

• VIXIE

Vi var i Pula med vår dotters fridrottsklubb förra året i april.Liite för kallt att bada i havet men vi gjorde det ändå.Jättemäktig amfiteater i Pula.Tyckte det var jättetrevligt där med mycket vänligt folk.Lite billigare än hemma.tyvärr kunde vinte hinna med att åka till Nationalparken Plitvica,det ska vara nåt i hästväg.Kolla upp det! Massor av vattenfall och klara sjöar.

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • LjubaviMoja
    Vanillie skrev 2008-06-13 17:22:56 följande:
    jag var i kroatien för två år sen och jag är helt nöjd med resan. Maten tyckte jag var rätt trist. Pommes på varenda restaurang. Och om man beställde fisk så fick man ingen potatis eller nått till. Det fick man be om. Kanske bara var den restauranden som vi var på men ändå... Fick en hajfilé indränkt i vitlök och det var allt!Men landet var jätte fint! Mycket att titta på tycker jag. Mycket båtturer och bussturer anordnades. Och det var en upplevelse att åka ut på landsbygden!! Jätte mysiga bergsbyar. Vi var i Umag och en dag åkte vi båt längsmed hela Istra-kusten!Rovinj kan jag verkligen rekomendera. Hela staden är uppbygd i vattnet. Husen står i vatten runt om!Pula besökte vi och att se amfiteatern där var mäktigt!Kan man så ska man lätt ta en tur på Limfjorden med! Vackert!
    Du fick nog inte potatis till då det är kroatien och där serveras inte potatis automatiskt till fisk det finns så många alternativ att välja till fisken så det får man säga till om. De populäraste är potatissalladen med lök, vinäger, salt och lite olja i.
  • Vanillie
    Svar på #8
    ok.. så kan det nog ha varit! Men det är bra o veta till nästa gång! Här får man ju alltid nått till utan att behöva säga till så det är inte alltid man tänker på det!!
  • LjubaviMoja
    Vanillie skrev 2008-06-13 19:16:46 följande:
    Svar på #8ok.. så kan det nog ha varit! Men det är bra o veta till nästa gång! Här får man ju alltid nått till utan att behöva säga till så det är inte alltid man tänker på det!!
    Jo jag vet det är svårt att vänja sig ibland att det ändå är olika borta bra men hemma bäst stämmer jo bra hehe
  • mmonika77

Kroatien är billigt!!!!!!!

Fråga på vad är det för något du vill veta. Har varit på måååånga ställen.

• Mama Me

Jag har varit i Kroatien många gånger och besäkt hela kusten. Södra Kroatien är mycket finare än norr med bättre bad och lite lättare att få bra mat. Rovinj är väl undantaget i norr, det är fantastiskt mysigt. Men även i söder kan man hitta städer i den stilen som Trogir och Primosten.

Var man ska åka veror på vad man söker. Vill man ha sol och bad är det öarna utanför Split. Brac (min favorit) är lingt och skönt med bra tillgång på det mesta och ett ok utbud på Restauranger. På Hvar är det mest liv och rörelse, där finns även lyxhotell och coola barer, det är partyön i slutet av Juli/början av Aug. Korcula är supermysigt med en gammal stad men även tillgång till bad så där finns en bra balans av allt.

Dyrt är det absolut inte. Dyrare än Bulgarien kan jag iofs tänka mig, där har jag aldrig varit. Det är mycket bulligare än i Sverige. Maten håller jga med om att den inte är så bra som i Italien eller Franskrike men den kostar ju också en spotstyver jämfört med i de länderna. Jag äter mycket grillade skaldjur och en del lokal mat. För Turister skulle jag rekommendera Raznichi (eller hur det nu stavas) som är grillspett. Civapcici är kryddiga köttfärsjärpar som är supergoda! Det är mycket pommes som man får serverat till men man kan också få ris. Ät ris med kroatisk ajvar till raznichi eller civapcici, det är underbart! Man får också ofta goda grönsaker till maten.

Till frukost brukar vi köpa hem ost och olika sorters lokal salami från charken och bröd från bagerierna. Juice till det blir det lokala märket Vindi.

Om ni får möjlighet att göra en utflykt till Nationalparken Plitvice så gör det. Det är så vackert så att det är som att gå in i en tecknad serie. Det vill jag göra igen!

Vill du veta mer så säg gärna till!

• SvenssonEmelie
    kollberg1 skrev 2008-06-10 12:14:35 följande:
    jag var där för ca 5 år sedan och tyckte inte att det var dyr. billig mat. vi åkte runt med tåg och bodde hemma hos människor på vackra gårdar med fina vingårdar osv. åk ut på öarna. helt underbart!
    Hoppas det inte blivit dyrare nu då Man vill ju leva lite lyxigt Det ska vi göra! Ska bli sååå skönt!
  • SvenssonEmelie

Vanille: Tack så mycket för tipsen! Ska verkligen åka till ställena om det finns möjlighet! Rovinj låter coolt! ha ha ska tänka på det med fisken

Vixie: Tack! Ååå vattenfall låter mysigt! jag har me hört från en bekant att det ska vara ungerfär som här hemma med priset, men det kanske beror lite på vart man befinner sig...

Hotmama211: Bra! Då vet jag det Gud va många bra tips jag får!

mmonika77: Jaså det säger du Härligt! Men typ vad kostar det med en öl då? Eller en middag ungerfär? Har de några fina små inredningssake? Jag menar asså lite prylar och så? Känner du till något om Rabac?

Mama Me: Tack för dina erfarenheter Jättebra och känna till lite så man kan göra det bästa av resan! Känner du till något om Rabac? Det ska bli så mysigt! Verkar va ett underbart land! Är det något att handla där? Förutom mat Vad är det som fått dig att åka dit flera gånger?

• Mama Me

Har bara åkt förbi Rabac så jag kan inte säga så mycket om det. Generellt så gillar jag södra Kroatien bättre än Istrien. Det vi köper med oss hem är mest sånt man kan äta. Hemgjord olivolja kroatisk salami och ost, ajvar etc. Men jag har köpt lite strandkläder och sånt. Det finn såklart mycket turistgrejer att köpa men jag gillar inte sånt. Köpte lite dyksaker en gång men det var samma pris som hemma. Om ni handlar så ska ni veta att på marknader och sånt så finns det turistpriser och inhemska priser. Vi köpte en solhatt en gång och min kompis hade köpt en nästan likadan men fått betala 4 gånger så mycket. Min man pratar språket så vi har ju fördel av det.

Vi åker dit för att det är vackert, trevligt och vi kan utöva våra intressen segling och dykning. Har varit där både med vänner och ensamma. Det är bra priser, solsäkert, smidigt att ta sig och det finns mycket att se och göra. Min man har släkt där också men dem träffar vi inte varje gång eftersom vi oftast inte åker till Istrien.

• mama no1

Hej. Vi bilade ner till Makarska sommaren 2003, och jaf vill aldrig mer tillbaka dit! Vilket inferno av människor, det gick inte att ligga vid stranden i själva Makarska för folk låg som packad sill! Maten smakade precis ingenting, vi va på alla sorts lyxiga och olyxiga matstälen men maten smakade precis det samma överallt.
    Det smakade bara kött liksom, en dag så åkte vi till ön Hvar och där hittade vi ett matställe som va helt okej.

Nej, aldrig med Kroatien för min del.

Men tydligen har vi alla olika åsikter och jag märker att många älskar Kroatien, men smaken är ju olika...

• Vanillie

..jag har lite bilder i mitt galleri från Kroatien. Alltid kul o se lite om man tänkt åka dit!

• Sommaren är kort

Kroatien är verkligen underbart! Jag blev positivt överraskad!
    Jag har lite bilder i mitt galleri om du vill se?!!!
    Jag svarar gärna på frågor om du undrar över något särskilt!
    Trevlig resa!!!

Svar på tråden Semester i Kroatien??? Någon som vill berätta om sin resa?