• SvenssonEmelie

Är det någon som har en boxer eller har erfarenheter av dem?

Hej! Vi har prelimenär-bokat en boxer valp till efter sommaren.. Och skulle gärna vilja höra om någon har några bra/dåliga erfarenheter av denna ras...

Vad vi har hört så är det en familjehund med mycket tålamod!

Är det någon som vet om de dreglar väldigt mycket???

Ha det

• Svar på tråden Är det någon som har en boxer eller har erfarenheter av dem?
  • Dancia

Hejsan!! Grattis till ev. boxervalp

Jag är själv helt förälskad i denna ras och ska skaffa det när det är dags för hund i denna familj

Boxern dreglar en del, men mest när det är matdags, inte så jättemycket emellan, men det är också olika från hund till hund.

Den är otroligt tillgiven och väldigt barnkär. Lagom storlek (tycker jag) och en vääldigt lättskött päls som inte fäller för mycket (jämfört med labbe och andra retrievrar m.m.)

Det enda negativa jag kan komma på är att de har lite problem med höfter och tänder. Men det kan man ju se till att få "garanti" på vid köp. Se till att föräldrarna har bra höfter, och ett inte allt för stort underbett. Titta på valpen noga och se till att underbettet inte sticker ut för mycket, det kan tyvärr ge väldigt mycket problem annars.

Men som sagt så är jag helt frälst i hunden och jag tror absolut inte att du kommer ångra dig
    Problem med höfter och andra sjukdomar har ju tyvärr i princip alla rashundar idag.

• LindaHirvonen

Hej!

Min mamma har en boxer hane på 9år och jag kan ine komma på ngt negativt att säga om honom eller rasen boxer isig.
    Konrad (som han heter) är världens mest kärvänliga hund, supersnäll mot våra barn och har väldigt mkt tålamod.
    Boxer är en perfekt familjehund.
     Som ovansagda sa kan de ha lite problem med höfter å så men det är det gga måna hundrasen som har nu för tiden.

Annar, En mysig snäll och tillgiven hund.

Kramar

(¯`°?.¸ ♥ Melissa & Nova ♥ ¸.?°´¯)
  • SvenssonEmelie

Dancing Sunrise skrev 2008-06-09 22:53:36 följande:

Hejsan!! Grattis till ev. boxervalp Jag är själv helt förälskad i denna ras och ska skaffa det när det är dags för hund i denna familj Boxern dreglar en del, men mest när det är matdags, inte så jättemycket emellan, men det är också olika från hund till hund.Den är otroligt tillgiven och väldigt barnkär. Lagom storlek (tycker jag) och en vääldigt lättskött päls som inte fäller för mycket (jämfört med labbe och andra retrievrar m.m.)Det enda negativa jag kan komma på är att de har lite problem med höfter och tänder. Men det kan man ju se till att få "garanti" på vid köp. Se till att föräldrarna har bra höfter, och ett inte allt för stort underbett. Titta på valpen noga och se till att underbettet inte sticker ut för mycket, det kan tyvärr ge väldigt mycket problem annars.Men som sagt så är jag helt frälst i hunden och jag tror absolut inte att du kommer ångra dig Problem med höfter och andra sjukdomar har ju tyvärr i princip alla rashundar idag.
    [/citat]

Hej! Vad kul och höra Det ska bli sååå roligt med en liten valp! Vad menar du för problem med tänderna? Ha ha kanske dum fråga, men menar du att defår mycket tandsten eller något annat..?? Tack så mycket!
    Liimaa skrev 2008-06-10 08:34:11 följande:
    [citat]
    Hej!Min mamma har en boxer hane på 9år och jag kan ine komma på ngt negativt att säga om honom eller rasen boxer isig. Konrad (som han heter) är världens mest kärvänliga hund, supersnäll mot våra barn och har väldigt mkt tålamod. Boxer är en perfekt familjehund.  Som ovansagda sa kan de ha lite problem med höfter å så men det är det gga måna hundrasen som har nu för tiden. Annar, En mysig snäll och tillgiven hund. Kramar
    Konrad va ett fint namn Gud va roligt och höra! Min mamma blev lite orolig eftersom jag har massa brorsbarn och planerar barn själva! Så det känns ju jätteskönt att ni har så bra erfarenheter av dem! Kram kram!

Det är så här att valpen kommer födas om ungerfär fyra veckor, så vi får den i slutet av augusti om allt går bra! Men det jag tänkte på är att den inte kommer att ha en stamtavla, båda föräldrarna har stamtavla, men i det landet de kommer ifrån. Den ena från danmark tror jag, och den andra från polen.

Är det något speciellt jag behöver tänka på då???
    Ska jag begära att få titta på stamtavlorna?
  • JECJ

Boxern är underbar! men de har dålig humor och lååååång tonårstid ;) Mrn så länge man förstår att de har glimten i ögat så överlever man :)

Boxen är en a mina favoriter

• MaijaO

Boxer är en väldigt trevlig, glad och livlig hund. Men den kräver en del. Jag skulle inte rekomendera den som första hund eftersom de ofta är som yrstormar men å andra sidan är ju just det som är den stora charmen. Men med en lugn och fast hand (vilket alla hundar igentligen behöver) så kommer ni få det charmigaste och härligaste kaoset ni någonsin drömt om.

Grattis!

• SvenssonEmelie
    JECJ skrev 2008-06-10 10:12:04 följande:
    Boxern är underbar! men de har dålig humor och lååååång tonårstid ;) Mrn så länge man förstår att de har glimten i ögat så överlever man :)Boxen är en a mina favoriter
    Ha ha men det är nästan lite charmigt
  • SvenssonEmelie
    MaijaO skrev 2008-06-10 10:15:49 följande:
    Boxer är en väldigt trevlig, glad och livlig hund. Men den kräver en del. Jag skulle inte rekomendera den som första hund eftersom de ofta är som yrstormar men å andra sidan är ju just det som är den stora charmen. Men med en lugn och fast hand (vilket alla hundar igentligen behöver) så kommer ni få det charmigaste och härligaste kaoset ni någonsin drömt om.Grattis!
    Vi är båda uppväxta med hundar, så tycker nog att vi har en del hundvana. Ja precis man behöver nog börja uppfostra ganska tidigt Men som jag fröstått är det mest för att de är livliga och busiga, inte för att de är aggressiva???
    Tack
  • Dancia

Ja, det är nog en bra ide att kolla på stamtavlorna först. Viktigt som sagt är ju att kolla vad de har för höfter. Jättebra att de kommer från olika länder! Då är det riktigt blandat blod och då brukar det också bliv väldigt bra valpar

• SvenssonEmelie

Dancing Sunrise skrev 2008-06-10 11:43:00 följande:

Ja, det är nog en bra ide att kolla på stamtavlorna först. Viktigt som sagt är ju att kolla vad de har för höfter. Jättebra att de kommer från olika länder! Då är det riktigt blandat blod och då brukar det också bliv väldigt bra valpar
    Då får vi göra det! Men vad bra då! Tack för hjälpen!
Svar på tråden Är det någon som har en boxer eller har erfarenheter av dem?