• Miss Cee

Inredning: Lika i hela huset eller olika i olika rum?

Jag vill gärna veta hur det ser ut hemma hos andra och hur ni tänker när det gäller inredning:

Ser ert hem likadant ut i alla rum, eller blandar ni stil?

Vissa skulle ju tex aldrig ha modernare möbler i ett rum och gamla bruna trämöbler i ett annat. Vissa är så strikta att de aldrig skulle blanda olika träslag osv.

Så har ni samma färgskala och stil i hela huset, eller hur ser det ut hos er?

• Svar på tråden Inredning: Lika i hela huset eller olika i olika rum?
  • Marie IE B

Drömmen vore att ha en enhetlig snygg stil i hela huset, tyvärr ser inte verkligheten riktigt ut så men vi jobbar på det allt eftersom. Vi har i alla fall vita väggar i alla rum, utom blivande barnkammaren. Vi skulle vilja ha samma golv i alla rum för att få det att kännas större och mer enhetligt. Nu är det parkett i vardagsrummet och se'n ett sammelsurium av olika plastmattor i de andra rummen vilket ger ett rörigt och plottrigt intryck och som också förminskar. En del bilder finns i mitt galleri.

• Butterscotch

Vi har samma golv (nästan) överallt, men jag har gärna lite olika stilar i olika rum. Vi har en öppen lösning mellan kök och vardagsrum och där har vi lugna färger så att det inte ska upplevas som för rörigt. I vårt sovrum har jag tänkt tapetsera men någon mönstrad tapet, tycker att man kan ta ut svängarna lite mer där.

Jag blandar till viss del mellan träslag, men inte fler än två i ett och samma rum.

• Tecken

Vi har samma stil i hela lägenheten, men bor inte så stort

• principisessan

vi har öppen planlösning så det blir väl lite samma stil på ett sätt eftersom väggarna är vitmålade, dock har jag försökt att grupera tex grönt i vardagsrummet och rosa o svart i sovrummet o så.. men med möbler o så är det väl en salig blandning, ikea, nytt gammalt, 50-tal... det som tilltalar får flytta in helt enkelt

• Jenny N

Just nu har vi samma stil på hela bottenvåningen, ek och vitt i både hall, kök och vardagsrum. Okej, tvättstugan sticker ut, för där satte de in fel plastmatta när vi byggde huset så den är knallröd :-/ Snart ska jag dock göra om hallen, den ska få ett marint tema, grått klinkersgolv, vitmålade bräder på väggarna, marinblåa starskuddar på bänken, någon båt och så. 
    På övervåningen är det lite mer blandat, ända som följer en tråd är 3 vita väggar i varje rum och så ekparkett sen har vi olika fondväggar i rummen och de är totalt olika varandra.

• skåne tjej

Jag och sambon försöker kompromissa för att båda ska trivas. jag älskar vitt och han älskar oljad ek, men jag tycker inte att det skär sig.
    vi har samma golv i hela huset.
    vi har 2 st fondväggar totalt sett.

First God created man, then he had a better idea...
  • Thursday

Mnjaä. Jag funderar en del på det där för tillfället faktiskt, men svaret är nog nej. Däremot försöker jag hålla mig tämligen matchad inom ett och samma rum, även om min uppfattning om vad som matchar kanske inte alltid stämmer med alla andras.

Orsaken till att jag funderar på det är att vi i vardagsrum och matrum nog har rätt så lika stil, även om färgerna är olika. Vi har nästan bara 50-talsmöbler (mest teak). Till detta är ambitionen att ha en ljus bas (ljusa vita/beige mattor, soffa en del gardiner/textilier) och lite skojiga avbrott (medaljongmönstrade stoppade möbler). Nu är det dags att börja fundera på de olika sovrummen (som inte ligger bredvid varandra ska jag tillägga) och jag känner att det nog kommer att bli lite blandad kompott i dem. Vill ha vitt och ljusblått i vårt sovrum, lite New England kanske, i hobbyrummet blir det också helt nya möbler, kanske med en 50-talstapet, men rubbet i svart-vitt. Gästrummet lutar visserligen åt att också satsa på bruna trämöbler med vit/beige textilier till....

• Lady Dahmer

vi har en röd tråd i hela hemmet.  bilder i galleriet

Fart! Dildo! Big, Big, Big Titties!
  • ElAlAd

Så lika som möjligt faktiskt, kan kanske bero på att jag älskar vitt och ljusa pastell färger och det passar utan tvekan till alla och i alla rum. En utav mina favoritbutiker likasom.com bygger ju faktiskt hela sin idé på att man ska kunna ha det så. Så lika som möjligt trots att både vuxna och barn "delar" på hemmet, så denna strävan och efterfrågan är nog jätte stor.

Svar på tråden Inredning: Lika i hela huset eller olika i olika rum?