• Sniglar och Krut

Kan man färga ett sofftyg som inte går att ta av?

Hej!

Vi har fått en sprittny soffa av svärmor eftersom hon ska flytta och inte behöver ta med sin.
    Problemet är att den har en gräslig färg. Tyvärr så går inte tyget att ta av, kan man färga det på nåt vänster fast det sitter på?
    Finns det någon textilspray eller liknande?
    Annars får nog soffan flytta vidare tyvärr.

• Svar på tråden Kan man färga ett sofftyg som inte går att ta av?
  • beckiebabe

går det inte att köpa överdrag i en annan färg? annars är det nog kört gissar jag.

• principisessan

nej skulle nog inte tro att det kommer att fungera med spray-textilfärg.. det finns ju nån på panduro, men har hört att den ska inte vara så bra och så är det ju väldigt svårt att spraya jämnt och inte få det flammigt, så jag skulle inte göra det.
    Men om du är hyfsad på att sy kanske ni kan klä om den istället? eller köpa ett överdrag till, brukar ju finnas såna som passar till de flesta soffor

• Sniglar och Krut

Sy kan jag verkligen inte, jag kan knappt lägga upp ett par gardiner

Tyvärr så kommer inte soffan från IKEA, MIO eller nån annan av dom större så något färdigt överdrag finns inte att köpa. Måtten är lite speciella på den.
    Fan, rosa soffa var ju knappast vad jag hade tänkt mig. Kanske nån annan duktig människa i min närhet kan klä om den.

Tack för svar!

• Tessax

Det finns sprayfärg för textil i bilaffärer. Köp ett munstycke som ger rak stråle (inte rund som sitter på från början, med ett sådant är det omöjligt att få det jämnt). Är du duktig så kan det bli riktigt bra men det kan bli dåligt med....

• Sniglar och Krut

Tack, jag tror att jag ska chansa och ge det ett försök!

Tessax skrev 2008-06-10 14:23:22 följande:
    Det finns sprayfärg för textil i bilaffärer. Köp ett munstycke som ger rak stråle (inte rund som sitter på från början, med ett sådant är det omöjligt att få det jämnt). Är du duktig så kan det bli riktigt bra men det kan bli dåligt med....
  • principisessan
    Tessax skrev 2008-06-10 14:23:22 följande:
    blir det inte rätt stelt eller hårt när det torkar?
  • Sniglar och Krut

Tack, vad gulligt att du ansträngt dig och letat fram länkar!
    Tyvärr så är det svårt att hitta ett överdrag som passar då soffan har sn schäslong och är av lite märkliga mått. Soffan är inköpt i en liten butik och ingår inte i någon stor serie, finns inte att hitta på något annat ställe och den butiken har inga överdrag.

Jag tror att det är en stor chansning att spraya, men vi måste nog ta den chansen för så som soffan ser ut nu är uteslutet.
    Den är skrikrosa.

RME skrev 2008-06-11 11:49:12 följande:
    Här kommer några tips på sofföverdrag! kanske något som passar??www.laredoute.se/ListPage/ListPage.aspx?Categ...www.jotex.se/ListPage/Search.aspx?SearchText=...=www.ellos.se/DetailPages/DetailPage.aspx...
  • Fracklands

Ursäkta att jag är skeptisk, men om det är okej med svärmor att spraya hela soffan i ny kulör verkar det väl mer schysst att sälja krångeleländet och köpa nåt ni vill ha istället?

• Sniglar och Krut

Haha, ja det är mycket okej.
    Svärmor vet att hennes smak sällan är som andras.
    Vi blev jätteglada när hon ville ge oss soffan, och det var hon som genast sa att vi såklart måste göra nåt åt färgen om den ska passa hemma hos oss.
    Att smaken är som baken är ingenting som stör henne eller oss.

Fracklands skrev 2008-06-11 12:22:35 följande:
    Ursäkta att jag är skeptisk, men om det är okej med svärmor att spraya hela soffan i ny kulör verkar det väl mer schysst att sälja krångeleländet och köpa nåt ni vill ha istället?
Svar på tråden Kan man färga ett sofftyg som inte går att ta av?