• Pippisoppa82

Plötslig spädbarnsdöd (psd) och sova på mammas & pappas mage! Risk??

Har 2 döttrar, 3.5år och 1v gammla.
    Första dottern var väldigt orolig av sig som nyfödd och ville mer lr mindre enbart ligga och sova på min mage. Hörde mig för och fick till svar att det inte var någon fara att ligga på sin mage i det sammanhanget eftersom den lilla liggar nära förälderns hjärta och känner slagen..

Nu gör jag detsamma med vår minsta, är hon orolig så får hon gärna ligga på min mage, myser otroligt mkt..

Men bör jag oroa mig? Är risken densamma där som att låta de små liven sova själv på mage i sängen? Är LIVRÄDD för psd och det är riktigt jobbogt att gå och känna denna oro under första året..

Någon? Tacksam för svar!!

• Svar på tråden Plötslig spädbarnsdöd (psd) och sova på mammas & pappas mage! Risk??
  • gbgumman

Ja oron är jättejobbig. Vi skaffa andnings larm även fast jag hört att det inte ska vara någon större mening med dessa. Men jag kändr mig tryggare att jag skulle få veta med en gång om något händer. Att undvika psd har jag hört är nästan omöjligt.

• Pasadena

Jag tycker det har gått till överdrift denna hysteri med magläge. Låt du din dotter sova på din mage, det är ingen fara!
    Min dotter har sovit på mage i princip sen hon var nyfödd.

• Winterfresh

Skrev i den andra tråden. Fler som skrivit här så kopierar över texten hit...

Tror inte det är någon fara att ha henne sovandes på din mage. Min son är 4½ månad och har enbart sovit på mage och på sidan i sin spjälsäng. Han vägrar nämligen sova om jag lägger honom på rygg så fanns inga andra alternativ.
    Men så är jag inte det minsta rädd för psd heller, skulle mitt barn dö så är det av en orsak och tror inte ett smack på att om barnet sover på mage gör att det är större risk för den att dö...
    Men det är min åsikt och fått höra i 4 månader att jag är världens sämsta mamma för det.
    Så är tacksam om ni som skriver i denna tråd inte påpekar det igen... :)

Så ha din dotter sovandes på er mage...

• Petronilla

Jag fick förklarat för mig att om de sover på dig så har du kontroll på andningen, så då är det ingen fara att sova på magen.

Gosa på!

• Pasadena
    Winterfresh skrev 2008-06-10 09:09:21 följande:
    Skrev i den andra tråden. Fler som skrivit här så kopierar över texten hit...Tror inte det är någon fara att ha henne sovandes på din mage. Min son är 4½ månad och har enbart sovit på mage och på sidan i sin spjälsäng. Han vägrar nämligen sova om jag lägger honom på rygg så fanns inga andra alternativ.Men så är jag inte det minsta rädd för psd heller, skulle mitt barn dö så är det av en orsak och tror inte ett smack på att om barnet sover på mage gör att det är större risk för den att dö...Men det är min åsikt och fått höra i 4 månader att jag är världens sämsta mamma för det. Så är tacksam om ni som skriver i denna tråd inte påpekar det igen... :)Så ha din dotter sovandes på er mage...
    Jag håller med dig! Man kan inte ta på sig ansvaret för psd, det kan hända oavsett hur barnet ligger eller sitter eller står.

Jag tror att man bara försöker inge falsk trygghet till föräldrarna med att säga att man han kontroll över andningen när de ligger på ens mage. Hur har man det om man självs omnar?
  • Winterfresh
    Pasadena skrev 2008-06-10 09:17:30 följande:
    Jag håller med dig! Man kan inte ta på sig ansvaret för psd, det kan hända oavsett hur barnet ligger eller sitter eller står.Jag tror att man bara försöker inge falsk trygghet till föräldrarna med att säga att man han kontroll över andningen när de ligger på ens mage. Hur har man det om man självs omnar?
    Ja hur kan man ha koll på om de andas när man själv sover? Det har jag aldrig riktigt förstått. Sen att införskaffa sig ett andingslarmv är säkert bra, men vet alla som har det hur man får igång andningen på fortaste sättet? Är ju en fördel om man kan det så man kan rädda barnet om det skulle sluta andas.
  • saris

Min gillar också att sova på mage, jag tror inte heller att det är så mycket att göra åt om något händer, barn måste ju sova gillar de inte ryggläge så gör de inte det. Jag har själv alltid sovit på mage när jag var liten och lever än idag. Visst forskning visar att barn som sover på mage har lättare att drabbas av PSD. Men jag undrar hur stor procent av alla världens barn detta verkligen händer?

• Winterfresh

Barn som även har sämre hörsel på höger öra lider av risk för psd....visar forskning....

• emsergirl

Vi var inlagda på neonatalavdelning med vår bebis och där sa de att det är bra för barnet att ligga på mage på mamman eller pappan p.g.a. att de behöver mycket närhet när de är små. Vi frågade om risken för PSD när de ligger på mage men de menade att barnets egen andning stimuleras av att bebisen känner mammans andning och hjärtslag. Du kan lugnt fortsätta ha din bebis liggande på dig utan att oroa dig!

• Tove

Åh vad skönt attnån frågar!!
    Min sn vägrar att sova på rygg, Han vill enbart ligga på sidan.Varje morgon vid 4 tiden blir han orolig ocg somnar då som en stcok om jag lägger honom på mitt bröst, på mage.
    Har funderat men inte kommit mig för att fråga.

Svar på tråden Plötslig spädbarnsdöd (psd) och sova på mammas & pappas mage! Risk??