• Isla

Hur kan man förhindra stretch marks?

Förlåt, jag kan inte det svenska ordet för det.

Fick en hel del av dom på rumpan och brösten efter förra graviditeten och undrar om det finns någon kräm eller olja som kanske kan förebygga lite.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-10 09:11
    Eller minska de man redan har...

• Svar på tråden Hur kan man förhindra stretch marks?
  • snuttP

Tyvärr kan man inte förhindra dom. Det du kan göra är att smörja med vilken mjukgörare som helst för att hålla huden mjuk och smidig. Men gå inte på all reklam om dessa syra krämer. Dom hjälper inte. Jo.. hudbristningar eller bara bristningar heter det på vardagssvenska.. =)

• 1891

Du menar bristningar.. och det kan du inte.. har hört här på fl att det har med hormonerna i kroppen att göra o de kan man inte göra nåt åt

• ponkan

hej

du kan smörja in dej med babyolja...

sen finns det faktiskt en olja som heter havandeskapsolja den ska tydligen motverka "bristningar" både under och efter graviditeten. men den är ganska dyr att köpa men värd att prova.. det ska tydligen finnas en kräm som tar bort gamla bristningar också båda krämerna bär märket tummy honey

jag fick själv en hel del bristningar på magen under min förra graviditet så jag ska prova den själv.. så vi kan ju utbyta åsikter om den sen om du vill...

• Fjolltuss

jag använder havandeskapsolja men har fått bristningar på lår och rumpa ändå.. Är nog inte så mkt oh göra åt..

• skogsmor

Bristningar kan man varken motverka eller ta bort tyvärr. Men det skadar ju inte att smörja sig meden skön lotion / olja eller kräm.

Som någon tidigare skrev har det med hormonerna i kroppen tillsammans att man växer så hunden inte alltid hinner med att töjas och det kan man som sagt inte göra något åt.

~*¤*~ BF Juni 2008 ~*¤*~
  • really

Har dock hört att man inte ska använda babyolja för att den innehåller mineralolja.

Weledas havandeskapsolja är jätteskön och bra.

• snuttP

Som jag skrev.. inga av dessa oljor, kärmer fungerar. Tyvärr. Hade varit toppen om de hade fungerat. Såg en ny kräm på tvshop precis. Den skulle ta bort bristningar. Skrattade så jag höll på att dö.

Om den krämen skulle fungera så skulle den ALDRIG säljas på tvshop, då skulle något stort företag ta patent på den och sälja den jätte jätte dyrt.

• JLS

Skulle någon kräm eller mirakelkur fungera hade väl inga valt att få bristningar ändå har många kvinnor det så gå inte på allt ni hör

Vårt lilla mirakel...♥ Bf 080621 ♥
  • Bellsam

Jag använder havandeskapsolja som jag köpt i en hälsobutik. Vet ju inte om det fungerar, men har inte fått något än. Man kan ju alltid prova, kan ju fungera.
    Har en kompis som fick barn i maj som använde den med, och hon fick inte heller så mycket.
    Tror inte man kan förhindra det helt, men man kan ju alltid testa så kanske man kan förminska skadan som kunde blivit.
    Har också hört att babyolja från apoteket ska fungera på ungefär samma sätt som havandeskapsoljan.

• Bellsam
    really skrev 2008-06-10 10:50:29 följande:
    Har dock hört att man inte ska använda babyolja för att den innehåller mineralolja. Weledas havandeskapsolja är jätteskön och bra.
    Är Weledas som jag menar att jag har hemma. Den är jätteskön :)
  • Littel

enda kliniken i sverige som har denna laser teknik för att minska bristningarna, www.eriksbergskliniken.se/group.asp&sub=15

jag är beredd att försöka, mår skit dåligt av brsitningarna på min numera skrynkliga mage, men det får bli efter man är klar med graviditeter...

krämer tror jag inte ett dugg på...

• Bellsam

En del av bristningarna försvinner ju efter graviditeten, men det kan ta upp till ett år.
    Men även om man kanske inte tror på krämerna eller oljorna så måste jag säga att det är väldigt skönt :)

• skogsmor

Bristningar försvinner aldrig De bleks så att de inte syns bara. Jag fick massabristningar överralt då jag för 10 år sedan gick upp mycket i vikt på kort tid. Jag trodde att de hade försvunnit så de inte synts sista åren, men nu när jag är höggravid så syns ialla fall de på magen väldigt tydligt, men de är dock vita.

~*¤*~ BF Juni 2008 ~*¤*~
Svar på tråden Hur kan man förhindra stretch marks?