• Anonym (barnvakt?)

Kan man be en dagisfröken att vara barnvakt?

Har ett dilemma. Vi har ingen som kan vara barnvakt till vår son, släkt och vänner bor långt bort och vårt barn är känsligt mot andra än oss föräldrar. Det tar tid för h*n att acceptera en ny person och det är så svårt för h*n att lära känna ngn av våra vänner ordentligt när de bor så långt bort.

Vi har aldrig haft barnvakt bortsett från dagis. På dagis finns dock en fröken som h*n älskar.

Barnet är 2 år och vi ska snart få syskon. Vi vet inte hur vi ska lösa det med barnvakt under förlossningen. Så kom jag att tänka på dagisfröken. Är det hemskt fult av oss om vi frågar henne om hon kan ställa upp? Självklart mot betalning! Kan man göra så?

• Svar på tråden Kan man be en dagisfröken att vara barnvakt?
  • Anonym

jag var barnflicka åt flera barn på dagset jag jobbade på när jag var 17. Men vissa vill ju vara lediga från dagisbarnen när dom är lediga.men ni kan ju alltid fråga.

• Fru annmi

Fråga kan man väl göra om man kan mé det

• nenne40

Ja, fråga kan ni alltid göra! Sen är det upp till henne att avgöra hur hon vill och kan

• MrM

Så länge ni ställer frågan på ett sånt sätt att hon utan vidare kan tacka nej utan att behöva känna sig besvärad så tycker jag att det verkar rimligt.

Mvh

• Anonym (barnvakt?)

Ja, självklart ska hon få möjlighet att säga nej. Inte heller säkert att hon kan om man ringer just den dagen även om hon sagt ja först, man vet ju tyvärr inte när det blir. Hade jag vetat vilken dag det gällde hade sambons syster fått sätta sig 60 mil på tåget i god tid...

• Lia och bäbisen

Eftersom det gäller ETT specifikt tillfälle så tycker jag absolut att du kan fråga henne! När jag först läste rubriken kände jag att "nja, dagisfröken ska nog vara bara dagisfröken...bättre o hitta nån annan". men eftersom det som sagt gället ett tillfälle där ni MÅSTE ha barnvakt så absolut! Det är ju inte så att ni ska gå på bio var o varannan vecka o vill hon ska va barnvakt! Isåfall är det nog läge o hitta nån annan!

• Anonym (barnvakt?)

Har funderat hela dan nu. Hur sjutton frågar man på ett schysst sätt?

• Lia och bäbisen

jag vet att vissa säkert tycker att det låter som att man "tvingar" fröken till o vara barnvakt, men jag tycker faktiskt att vara helt ärlig är det bästa...
    Nåt i stil med: "Jo, jag tänkte höra med dig om en jättetjänst. Lova att tacka nej om du inte vill, det är helt ok. Men vi har ju inga släktingar eller vänner här, och har därför börjat få lite panik om var vi ska lämna XX när det är dags för den lille att titta ut. Tror du att det skulle vara ok för dig om vi ringde till dig när det är dags och att du kan ta XX då? H*n känner och litar på dig."

Eller nåt...

Svar på tråden Kan man be en dagisfröken att vara barnvakt?