• bebbe82

tips på bra kräm mot bristningar?

Skulle vilja ha lite tips på vad ni smörjer in era magar med?även om jag tror att de är genetiskt om man får bristningar men man kan ju smörja ändå de kan ju inte skada :) vad använder ni?och vad rekomenderar ni?

• Svar på tråden tips på bra kräm mot bristningar?
  • alex08

Jag smörjer in magen med natusan baby oil och det funkar bra, men det finns ju även särskilt framtagna produkter som ska vara bra, bland annat från weleda. Viktigt att man smörjer in huden när den är lite fuktig så tas oljan upp bättre =)

• Wildis81

Jag smörjde med havandeskapsolja båda gångerna från weleda. Jag har det i generna... första gången fick jag inte en bristning andra fick jag ytterst lite men då blev jag super stor...

• jennie m

jag smorde me allt som rekomenderades, men fick värsta kartan på magen ändå..plus en massa döhud som hängde och slängde där av gjorde jag en bukplastik efter tre graviditeter

• gormisen

Jag smorde mig med Biotherms "Stretchmark Prevention and Reduction Cream-gel".
    Jag fick inte en bristning, men jag vet om det är krämen eller mina gener jag har att tacka för det! Men den luktar gott.... Lycka till!

• Niicka

Jag använder Cocoa body butter från The body shop. Flera gravida vänner och bekanta har rekomenderat den, och jag tycker att den känns bra. De sa även på body shop att den var effektiv mot just bristningar av alla de slag. mvh

• Poloc

Finns inget som har någon bevisad effekt mot bristningar, tyvärr.

Men jag smörjer massor ändå; skinnet töjs ju ut (även om jag inte har några bristningar) och det känns skönt att smörja för att hålla det så mjukt som möjligt.

Parentes: jag rekommenderar alla att använda vegetabiliska oljor (tex kallpressad raps, mandel, sesam, olivolja - gärna ekologisk) istället för oljor/krämer som innehåller en massa kemiskt jox och mineraloljor (vilket tyvärr de flesta gör).
    Weledas oljor & krämer är också bra alternativ - innehåller inga mineraloljor eller syntetiska ämnen.

• zikki

Dermalogicas anti stress oil, superbra men dyr!

• jannike85

"Tyvärr finns ingenting som kan förebygga hudbristningar vid graviditet. Man kan ej heller behandla med någon olja eller kräm. Hudbristningar orsakas av tänjning av huden under den hormonpåverkan som finns vid graviditet och det är alltså underhuden som "brister", vilken inte kan påverkas utifrån med någon lokal behandling.
    Ylva Linde, dermatolog"

www.niomanader.se/content.asp

• 3tjejer

Jag har smort antingen med Cocoa Body Butter från Body Shop eller Weledas havandeskapsolja. Är i v31 med tredje barnet och inga bristningar på magen än. På rumpan fick jag några med första barnet. Jag tror att det beror på att jag var naiv och bara smörjde in magen. Det är klart att om magen växer så drar det ju i huden där bak också - självklart nu i efterhand.

• Wildis81

Många påpekar att det beror på hormonerna i kroppen men det kan det inte elt och hållet bero på eftersom en person som bara går upp mycket i vikt utan att vara gravid oxå kan få bristningar. Mycket beror nog på det genetiska och hur stor mage man får. Men på mig tror jag att jag hade haft massor av bristningar om jag inte använt nåt eftersom jag både har det genetiskt och fick gigantisk mage sista graviditeten..... jag har i alla fall gjort det jag kunnat så ser jag det...

• Diia

Jag använder mandelolja från apoteket.
    Som sagt det kanske inte förebygger/hjälper mot bristingar men det är skönt i alla fall!

Ha en skön dag! /D

• fia0411

Cocoa body butter från The body shop hade jag förra gången och det funkade INTE. Nu kör jag mandelolja från apoteket och har inte fått några än, bara att vänta och se

Svar på tråden tips på bra kräm mot bristningar?